Vinanade ljud (från turbon?)

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
Skriv svar
mathiasn
Bilmodell: Skoda Octavia II
Kontakt:

Vinanade ljud (från turbon?)

Inlägg av mathiasn »

Vid gaspådrag i alla hastigheter så har det börjat uppstå ett svagt vinande ljud från motorutrymmet. Vi har en TDI 2.0. från -05. Det uppstår alltså bara när man trycker på gaspedalen och aldrig annars, så det är ju inte skit i fläkten eller liknande. Det låter vinande likt ett jet-plan, fast så klart mycket svagare, men ändå så att folk reagerar på det.

Någon som kan ha en aning om vad det är? Känner inte riktigt för att lämna in den till någon VW/Skoda-verkstad och få punga ut 10.000 för att de var tvungna att beställa hem en helt ny... vad-det-nu-kan-vara...
redshift
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Sv:Vinanade ljud (från turbon?)

Inlägg av redshift »

Jag har samma på min tdi -05 och har kört med det ljudet sen bilen var ny. Det har blivit något högre sen jag monterade Kcr boxen. jag har ansett att det hör till och struntat idet!

/Jan
grizzli
Bilmodell: Seat Leon
Kontakt:

Sv:Sv:Vinanade ljud (från turbon?)

Inlägg av grizzli »

Att det viner lite om turbon är nog mer normalt än onormalt, speciellt på en Skoda som inte super isolerade ifrån ljud.
mikael1977
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Inlägg av mikael1977 »

[quote]Vid gaspådrag i alla hastigheter så har det börjat uppstå ett svagt vinande ljud från motorutrymmet. Vi har en TDI 2.0. från -05. Det uppstår alltså bara när man trycker på gaspedalen och aldrig annars, så det är ju inte skit i fläkten eller liknande. Det låter vinande likt ett jet-plan, fast så klart mycket svagare, men ändå så att folk reagerar på det.

Någon som kan ha en aning om vad det är? Känner inte riktigt för att lämna in den till någon VW/Skoda-verkstad och få punga ut 10.000 för att de var tvungna att beställa hem en helt ny... vad-det-nu-kan-vara...

[/quote]
Om du menar att ljudet har blivit högre med tiden så borde du lämna in den för en kontroll. Det kan hålla med att mekanikern testar bilen och kör en diagnos.
Är det turbon som håller på att rasa så bör det ju åtgärdas innan skeppet sjunker.... för då kommer verkstadsnotan på betydligt mycket mer än 10k.
mathiasn
Kontakt:

Inlägg av mathiasn »

Det har kommit nu på sistone, kanske en månad sen. Innan hörde man ju bara det klassiska turbo-ljudet från motorn, men nu är det ett extra ganska pipigt vinande ljud som låter varje gång man trycker på gasen. Kanske dumsnålt att inte kolla upp det?
Stisse
Bilmodell: Skoda Octavia II 2.0 TDI DSG Elegance
Kontakt:

Inlägg av Stisse »

Jag har en Octvia2 TDI 2.0. från -07. Jag hade ett ljud som kom när man belastade motorn. Det lät som ett fräsande ljud (som om man blåser ut luft mellan tänderna). Det visade sig att det var hål på en slang som sitter direkt efter turbon. Kostade 2500 kr att laga.
grizzli
Kontakt:

Inlägg av grizzli »

Märkte du ingen skillnad förutom ljudet var annorlunda?
mathiasn
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Vinanade ljud (från turbon?)

Inlägg av mathiasn »

[quote]Märkte du ingen skillnad förutom ljudet var annorlunda?[/quote]
Inget jag märkt, det enda man verkligen lägger märke till är det vinande/tjutande ljudet som kommer vid gaspådrag. Nu är en service inbokad om några dagar, så får se om de hittar något. Uppdaterar här när jag fått klarhet i saken ;)
grizzli
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Vinanade ljud (från turbon?)

Inlägg av grizzli »

Gör så :) rent spontant känner jag att har man hål i vakumslangar eller i värsta fall laddtryckslangar så bör det påverka motorgång och/eller prestandan negativt. Påtala gärna för dem när du lämnar in bilen, då är det större chans att de hittar något :) Lycka till!
mathiasn
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vinanade ljud (från turbon?)

Inlägg av mathiasn »

Lämnade in den på Skoda-verkstaden Din Bil, Grafiska vägen, Mölndal. De gjorde en undersökning för det vinande ljudet från turbon. De tog 800 kr bara för att titta (per fel). Det var inte jag som hämtade ut bilen, men tydligen lär han ha förklarat det ungefär som så att de vet inte riktigt vad det är som orsakar oljudet och att ett enklare byte av någon ventil (?) för några tusenlappar skulle kanske lösa det hela, men det trodde han inte, utan han sa att man skulle bli tvungen att byta ut hela turbon för runt 25000 kr och började prata om det verkligen var värt pengarna för en bil som har ett rent ekonomiskt värde på runt det dubbla och om man istället ska köra bilen tills turbon går sönder och sälja den som reservdels-bil...

Är det så här en professionell verkstad löser de flesta problemen – byter ut hela klabbet för en monstersumma? Klart att det löser problemet, men det känns inte så prisvärt. Ungefär som att lägga om hela taket på huset när det är några pannor som har blåst av.
fyramyra
Bilmodell: Skoda 4+4
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vinanade ljud (från turbon?)

Inlägg av fyramyra »

japp..så löser dom problemen,tyvärr..detta förekommer ofta..de tar hutlöst betalt för stora arbeten som för det mesta inte behövs..ibland har fel kvarstått efter reparationen och det har istället varit nån liten skitsak...jag reagerade inte nämnvärt över detta inlägg..det är såpass vanligt att verkstäder beter sig så..har sett TV-program där man preparerar en bil o lämnar åt en verkstad att gå igenom bilen..antingen hittar man inget fel,eller nog hittar man fel som inte finns..som blir dyrt..Har man ingen koll..vilket många oftast inte har...är det lätt att gå på verkstadens snack om att ALLT måste bytas..
Skriv svar