Superb Greenline

I detta forum skriver vi om Skoda Superb.
Skriv svar
Superb999
Bilmodell: Skoda Superb
Kontakt:

Superb Greenline

Inlägg av Superb999 »

Någon som kan dela med sig sina erfarenheter av Superb Greenline (sedan-modellen främst).

- Hur mkt ljud och stötighet alstrar sportchassiet egentligen?
- Vad ligger förbrukningen på - i verkliga fall?
- Servicekostnader och försäkringskostnad kontra exempelvis 1.4 tsi 125hk

Tacksam för svar.
Jolund
Bilmodell: Skoda Superb combi greenline 11
Kontakt:

Sv:Superb Greenline

Inlägg av Jolund »

Chassit genererar inte mer ljud än standard, snarare mindre eftersom det är 16" hjul med lättrullade däck. Dock är det klart mer stötigt än standard över fartgupp, men det är nog ända tillfället jag tycker det stör lite. Med full last och 150+ under semestern i europa var sportchassit guld värt aldrig nervös eller ostadig - grymt imponerad.

Förbrukningen pendlar mellan 0,36 blandat landsväg/motorväg och med snålkörning i tankarna till 0,59 mkt stadskörning utan eco driving i tankarna. Autobahn fart (140-180) blev snittet 0,62 över 140mil. Är imponerad över hur snål den är även när man kör "normalt"

Service kostnaden jämnfört med bensinen - ingen aning - men intervallen är upp till 3000mil. Försäkring ingen susning heller då det är en tjänstebi
Boss
Bilmodell: Superb
Kontakt:

Sv:Sv:Superb Greenline

Inlägg av Boss »

Är det verklig förbrukning eller enligt färddatorn? Min färddatorn visade ca 13% för litet före justering. Hur den stämmer nu har jag inte hunnit kolla än.
Jolund
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Superb Greenline

Inlägg av Jolund »

Det är enligt färddatorn som när jag kontrollräknat haft rätt på +- 1-2%, oftast har den visat mer än vad den faktiskt förbrukat
Superb999
Bilmodell: Skoda Superb
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Superb Greenline

Inlägg av Superb999 »

Tack för svaren.

Har någon koll ifall Superb Greenline fick "noise reduction" som Superben skulle ha fått med start 2011. Kan tänka mig att man inte gjort detta på Greenline varianten för att spara vikt?

Har även spanat in Octavia Elegance 1.6 TDI CR, men tycker att skillnaden i pris samt driftkostnad gentemot en Superb Ambition/Elegance Greenline inte är särskilt stor. Såg att Superb Ambition Greenline egentligen har tillräckligt med utrustning, men sätena såg inte så trevliga ut - grå/svart - kanske petigt av mig :- S, men egentligen skulle nog ambition räcka för superben och då blir prisskillnaden ännu mindre.
Jolund
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Superb Greenline

Inlägg av Jolund »

Greenline modellen har fått samma ljudisoleringsförbättringar som övriga superbr enligt handlarn, och ser man till tjänstevikter stämmer det säkert!

Angående sätena, så visst är komfortstolarna lite roligare.
Skriv svar