Hej.
Jag har en Octavia 1.8 TSI -2010
Den var inne på service i våras och det gjordes oljebyte.
Nu ca 600mil senare så började en orange lampa lysa om att oljan var låg. Lyfte på stickan och det är nästan tomt !!
Är detta normalt? Körstilen dessa 600mil är eccodriving/långkörning.
Måste vara något fel? Ska jag ringa handlaren och be begära att de går igenom motorn?
Dricker olja !?!
-
tobbe82
- Bilmodell: Skoda Octavia TSI
- Kontakt:
-
Blåbäret
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:Dricker olja !?!
TSI motorn dricker olja, det är bara att konstatera. Frågan är bara hur mycket.
Min Octavia RS med 2.0 TSI dricker ungefär en liter på 1500 mil, men det finns exemplar som dricker betydligt mer.
Jag har för mig att VAGs gamla definition på onormalt hög oljeförbrukning var 1 liter på 100 mil, vilket har skärpts till en halvliter på 100 mil. Så VAG anser att det är normalt att en bil kan dra 4-5 liter olja mellan varje service.
Min Octavia RS med 2.0 TSI dricker ungefär en liter på 1500 mil, men det finns exemplar som dricker betydligt mer.
Jag har för mig att VAGs gamla definition på onormalt hög oljeförbrukning var 1 liter på 100 mil, vilket har skärpts till en halvliter på 100 mil. Så VAG anser att det är normalt att en bil kan dra 4-5 liter olja mellan varje service.
-
fyramyra
- Bilmodell: Skoda 4+4
- Kontakt:
Sv:Sv:Dricker olja !?!
tobbe82..kollade du oljenivån direkt efter servicen?det har faktiskt hänt att en del verkstäder skiter i att byta olja... själv ska jag börja kolla detta på min,för den har aldrig dragit olja förut,men bara ett par månader efter service lyste denna gula lampa...jag har hasplåt under motorn,och det skulle inte förvåna mig om de tycker det är för jobbigt att skruva av denna inför oljebytet...dom suger inte upp oljan i alla fall,för dom tar betalt för skruven i tråget..men man vet aldrig...jag ska i alla fall kolla nästa gång..!!
-
RogerPetersson
- Bilmodell: Skoda Oktavia2½
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Dricker olja !?!
Har en octavia 09 tsi 1,4 dricker inget alls under de två åren som har gått mellan servicarna så det är nog väldigt induviduellt, tydligen.
Hälsar Roger P.
Hälsar Roger P.
-
Femcittror
- Bilmodell: Skoda octavia 4*4 1.8TSI
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Dricker olja !?!
Min 1.8 TSI -09 har hittills inte förbrukat någon olja, vad jag minns. Den har förstås bara gått 3000 mil och har då inte varit med om mer än en service.
Bilen har både hasplåtar och 4Wd.
Bilen har både hasplåtar och 4Wd.
-
maverick
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Dricker olja !?!
Motorn håller c:a 4,5l olja. Oljestickan visar bara från c:a 3 liter. Torr oljesticka innebär inte att oljetråget är tomt, men det ska absolut fyllas på ändå.