Beg köp av roomster
-
Biggles78
- Bilmodell: Audi
- Kontakt:
Beg köp av roomster
Hej!
Var och provkörde en roomster i veckan. Vart helt tagen av denna bil och tänker därför köpa en, (fast det är bland det fulaste jag sett).
Vad bör jag kika extra på när jag letar efter begagnad?
Joel
Var och provkörde en roomster i veckan. Vart helt tagen av denna bil och tänker därför köpa en, (fast det är bland det fulaste jag sett).
Vad bör jag kika extra på när jag letar efter begagnad?
Joel
-
Bäverhanne
- Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
- Kontakt:
Sv:Beg köp av roomster
Beroende på hur du ska köra den, mycket landsväg och motorväg välj bort 1.4 bensinaren. Den fungerar utmärkt för korta turer, handla m.m. T.o.m någon lite längre tripp, men då den är surrig i motorvägsfart samt drar relativt mycket (0,7) samt att den är svår att köra om med så skulle jag satsa på en starkare motor.
Kolla att bakstolarna går att fälla och ta ur, känn efter om servon hackar eller tar ojämnt. Kontrollera skicket på bakbromsarna. Att den är välservad m.m.
Finns väl inte sådär jättemånga kända typfel då det är en relativt ovanlig bil. Finns dock ett gäng i GB som fått nedslag på några bussningar i framvagnen (samma framvagn som fabia).
Å kolla så att radiomottagningen är ok, annars är antennförstärkaren trasig, kostar under 500kr att byta själv.
Kolla att bakstolarna går att fälla och ta ur, känn efter om servon hackar eller tar ojämnt. Kontrollera skicket på bakbromsarna. Att den är välservad m.m.
Finns väl inte sådär jättemånga kända typfel då det är en relativt ovanlig bil. Finns dock ett gäng i GB som fått nedslag på några bussningar i framvagnen (samma framvagn som fabia).
Å kolla så att radiomottagningen är ok, annars är antennförstärkaren trasig, kostar under 500kr att byta själv.
-
Norda78
- Bilmodell: Skoda Praktik
- Kontakt:
Sv:Sv:Beg köp av roomster
Har en praktik samma som roomster fast utan rutor 1.4 TDI -08 det som har strulat var någon givare under till avgaserna men det gick på 5års avgasgaranti från skoda kostade annars 2500kr att byta . min sidospegel var trasig när jag köpte den kostar 3000 att byta så kolla att spegeln sitter fast ordenligt i plasten . köper du diesel så bör du väll räkna med att partikelfiltret inte håller för evigt och kostar runt 15k att byta.
Radio motagning är kass på min som han innan skrev men lyssnar mest på cd ändå. annars jäkligt skön att köra och snål.
har bara haft min 2månader så inte märkt något mer fel
Radio motagning är kass på min som han innan skrev men lyssnar mest på cd ändå. annars jäkligt skön att köra och snål.
har bara haft min 2månader så inte märkt något mer fel
-
Biggles78
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Beg köp av roomster
Tack för svaren! Inget problem med panorama glaset i taket då? Känns dyrt om det spricker....men det är riktigt läckert.
-
Bäverhanne
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Beg köp av roomster
Vårt verkar hålla, har en 07. Ang taskig radiomottagning så skapade jag en tråd om bytet på roomstern. Praktiken har kanske antenn i taket fram? Riktigt enkelt att byta iaf.
Om man håller in "info" knappen (har jag för mig) kommer man in i en gömd meny där man kan se om förstärkaren fungerar
Om man håller in "info" knappen (har jag för mig) kommer man in i en gömd meny där man kan se om förstärkaren fungerar
-
Loha
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:Beg köp av roomster
1.4 motor har nog kamrem - kolla byte... 1.6 motor har kedja. Vad jag förstått drar de lika mycket - och då kanske en starkare motor är att föredra om prisskillnaden är marginell. Kör själv en 1.6 scout 2008 sedan någon månad och med familjen lastad på landsväg vill jag inte ha en svagare motor i.
Tycker inte att roomstern är så ful som folk säger. Tycker den ser lite cool ut faktiskt, men det kan vara för att jag har familjebilsperspektiv och gillar att den är funktionell. Gillar verkligen lastningsmöjligheterna, baksätet och glastaket.
Själv hade jag antennlängdsproblem när jag skulle få in bilen i ett äldre garage - en billigare, kortare och lite sämre mekonomenantenn fick lösa det. Funkar bra i stan och dess närhet.
/Håkan
Tycker inte att roomstern är så ful som folk säger. Tycker den ser lite cool ut faktiskt, men det kan vara för att jag har familjebilsperspektiv och gillar att den är funktionell. Gillar verkligen lastningsmöjligheterna, baksätet och glastaket.
Själv hade jag antennlängdsproblem när jag skulle få in bilen i ett äldre garage - en billigare, kortare och lite sämre mekonomenantenn fick lösa det. Funkar bra i stan och dess närhet.
/Håkan
-
fyramyra
- Bilmodell: Skoda 4+4
- Kontakt:
Sv:Sv:Beg köp av roomster
LOHA...har roomster 1,6 kamkedja??jag har haft octavia -98 o -06 med 1,6 o det var rem på dom..bytte på-98:an,så DEN fanns det på i alla fall.. finns det 1,6 dieselmotor som har kedja då,eller är det en annorlunda 1,6 bensinare i Roomster jämfört med mina octavior?
-
Bäverhanne
- Kontakt:
Har för mog att det blivit en ändring från rem till kedja på en del motorer... Kan nästan svära på att vår 1.4 har kedja... Ska kolla.
Har ju även en fabia 1.2Tsi 105. Till skillnad mot 1.4 samt 1.6 är denna lilla motor riktigt rapp och snabb men även bränslesnål när man vill.
1.6 är att föredra framför 1.4, men 1.2Tsi är ett strå vassare. 2400RPM i 110km/h (dsg7) och man saknar aldrig kraft =)
Hoppas du hittar en bil/motor som passar Dina behov!
Har ju även en fabia 1.2Tsi 105. Till skillnad mot 1.4 samt 1.6 är denna lilla motor riktigt rapp och snabb men även bränslesnål när man vill.
1.6 är att föredra framför 1.4, men 1.2Tsi är ett strå vassare. 2400RPM i 110km/h (dsg7) och man saknar aldrig kraft =)
Hoppas du hittar en bil/motor som passar Dina behov!
-
MikaelW
- Bilmodell: Skoda Octavia TDI
- Kontakt:
[quote]LOHA...har roomster 1,6 kamkedja??jag har haft octavia -98 o -06 med 1,6 o det var rem på dom..bytte på-98:an,så DEN fanns det på i alla fall.. finns det 1,6 dieselmotor som har kedja då,eller är det en annorlunda 1,6 bensinare i Roomster jämfört med mina octavior?[/quote]
VW's 1,6 FSI har kedja, det vet jag! Min kuggade nämligen över när kedjesträckaren tog paus och det knäckte alla insugsventiler. Kostnad +25000.-!
VW's 1,6 FSI har kedja, det vet jag! Min kuggade nämligen över när kedjesträckaren tog paus och det knäckte alla insugsventiler. Kostnad +25000.-!
-
Loha
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Roomster 1.6 bensin har kedja. Enligt handlare och vad jag läst på annat håll.
-
Biggles78
- Kontakt:
Antenn problemet
Det var meny knappen man håller in, kanon bra tips om antenn bytet!
-
Biggles78
- Kontakt:
Roomster scout
Har fortfarande inte hittat en bil jag tycker är intressant. Förutom två som vart sålda. Men har en fråga på scout modelen. Finns olika bud på att den har höjd markfrigång och inte har det. Vad gäller?
-
Bäverhanne
- Kontakt:
Sv:Roomster scout
Den har höjd markfrigång / typ dålig väg paket DVS 15-20mm.
-
Biggles78
- Kontakt:
Sv:Sv:Roomster scout
Ok,tack!
-
Bäverhanne
- Kontakt:
Sv:Äntligen!
Grattis! Bra val av motor, med rätt service håller den i evigheter =)
Panoramataket ger riktigt fin rymd till kup'en.
Hoopas du blir nöj!
Panoramataket ger riktigt fin rymd till kup'en.
Hoopas du blir nöj!