Konvertering till manuell glödning, 1,9D

I detta forum skriver vi om Skoda Pick-Up.
deoed
Bilmodell: Skoda pickup 1,9D
Kontakt:

Konvertering till manuell glödning, 1,9D

Inlägg av deoed »

Tänkte en gång för alla, försöka fixa problemet med otroligt dumma konstruktionen med eftervärmning av glödstiften (för mej upp emot 3 min)
För ca: 2 år sedan köpte jag min Skoda. Den hade då gått ca. 18500 mil. Glödstiften var bytta bara några hundra mil innan jag köpte den. Den har nu gått runt 19800 mil och nu måste jag byta för andra gången. vid 19100 mil och nu. Jag kör med Beru.

Det jag nu skulle behöva lite tips med är då att göra en konvertering till manuell glödning, via en tryckknapp eller via ett relä som tål 40A.
Om jag ska koppla förbi systemet helt och köra direktström eller bara en av/på brytare i kupen med kablar till glödstiftsbryggan och kabeln som går dit. Då kan man ju som stänga av glödningen när man vill.
Problemet kanske med att använda det relä och extern ström är att den är 12 volt och stiften ska ha 11 volt.

Vad säger ni?
adandersson

Sv:Konvertering till manuell glödning, 1,9D

Inlägg av adandersson »

HELT RÄTT SOM DU TÄNKER. VANLIGT FEL ÄR ANNARS ATT NYCKELVREDET BLIR DEFEKT. HAR EN BEKANT SOM EFTER DET ATT VREDET GICK SÖNDER GJORDE PRECIS SOM DU HAR TÄNKT. DET BLEV EN BILLIG REPARATION I HANS FALL MED EN STRÖMBRYTARE SOM STYRDE GLÖDSTIFTEN SOM FUNGERAR UTMÄRKT.
deoed
Bilmodell: Skoda pickup 1,9D
Kontakt:

Sv:Sv:Konvertering till manuell glödning, 1,9D

Inlägg av deoed »

Låter bra de :) Har nu bekräftat att det ska funka. Motorn är kall och det är 5 grader plus ute. Jag drog ur 40A original säkringen när bilen gick igång, och den gick ner i varv ytterst lite. Inge mer knack än vanligt och jämn tongång.
Mitt original system funkar som det ska. Så jag kopplar in mej på den grova kabeln ((rena rama kabeln :) som sitter på glödstiftsbryggan. Drar två grova kablar till en startknapp (50A) i kupen. Då är det bara att vrida på nyckeln och hålla in knappen tills bilen går igång, eller längre tid om det behövs.

Rent logiskt ska nu stiften hålla betydligt längre. Vi pratar runt 5 sek. gödning isf. upp till 3 minuter.
Skriv svar