Sportfilter

I detta forum skriver vi om trimning.
Andrej

Sportfilter

Inlägg av Andrej »

Hej!

Vad är det egentligen för skillnad mellan en standard luftilter och ett sk sportfilter?

Hittade ett sådant som eventuellt skulle passa:

http://www.superskoda.com/skoda/octavia-ii/skoda-octavia-ii-1-8i-2-0-tsi-1-9tdi-2-0tdi-04-09-kn-performance-air-filter

Hur är det med garantifrågor? Om jag skulle byta till ett sådant skulle garantin gälla fortfarande? En kollega på jobbet rekommenderade att införskaffa ett sportfilter då blien skulle andas bättre... men åter igen, är det värt? Vad kommer jag märka?

Tacksam för alla svar!

/Andrej
nicke
Bilmodell: Skoda Superb Combi TSI160hk DSG Elegance
Kontakt:

Sv:Sportfilter

Inlägg av nicke »

[quote]Hej!

Vad är det egentligen för skillnad mellan en standard luftilter och ett sk sportfilter?

Hittade ett sådant som eventuellt skulle passa:

http://www.superskoda.com/skoda/octavia-ii/skoda-octavia-ii-1-8i-2-0-tsi-1-9tdi-2-0tdi-04-09-kn-performance-air-filter

Hur är det med garantifrågor? Om jag skulle byta till ett sådant skulle garantin gälla fortfarande? En kollega på jobbet rekommenderade att införskaffa ett sportfilter då blien skulle andas bättre... men åter igen, är det värt? Vad kommer jag märka?

Tacksam för alla svar!

/Andrej[/quote]

Byter du filter till ett som ser ut som original, dvs du har kvar gamla filterburken så ska garantin vara ok, om du därimot tar bort den och sätter dit ett "runt" "öppet" filter så kan det nog bli problem, dom ska du akta dig för. Tror igentligen inte det ger så mycke med ett "sportfilter" men jag har bytt till sådana filter på dom bilar jag haft. Du kan få lite mer "insugs" ljud som i sin tur låter lite sportigare..
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sportfilter

Inlägg av maverick »

Du vinner ingenting på det. Sannolikt förlorar du effekt.
Läs dethär för mer utförlig info:
http://autospeed.com/cms/A_2232/article.html
Theo
Bilmodell: Skoda octavia 4x4 elegance
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sportfilter

Inlägg av Theo »

Jag skulle inte rekommendera öppet filter.Det du har räcker mer än väl.(såg inte vad du hade för bil)men generellt sett så skippa det o lägg pengar på något annat.
Andrej

Sv:Sv:Sv:Sv:Sportfilter

Inlägg av Andrej »

Hej igen!

Kör en Octavia 09 TSI. Hummm... känns ju dumt att lägga 700 sek på något som inte ger mer än lite ljud? Det är ju inte det ajg är ute efter utan en kollega informerade mig att det skulle dra ännu mindre samt att bilen skulle ta in luft lättare och då skulle det genereras mer effekt. Men detta är en skröna alltså...
nicke
Bilmodell: Skoda Superb Combi TSI160hk DSG Elegance
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sportfilter

Inlägg av nicke »

[quote]Hej igen!

Kör en Octavia 09 TSI. Hummm... känns ju dumt att lägga 700 sek på något som inte ger mer än lite ljud? Det är ju inte det ajg är ute efter utan en kollega informerade mig att det skulle dra ännu mindre samt att bilen skulle ta in luft lättare och då skulle det genereras mer effekt. Men detta är en skröna alltså...[/quote]

Skröna är väl att ta i, enl min åsikt är KN filter bättre än originalfilter men det ger ingen eller väldigt lite skillnad.
Andrej

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sportfilter

Inlägg av Andrej »

Hej igen!

Hur som helst så har jag blivit övertalad av en kollega på jobbet. Satte in ett sådant filter. Det kanske är något i psyket men det känns faktiskt att bilen är lite mer skarpare på lågvarv...som sagt det kan vara något man inbillat sig då man läst på olika forum. Det som är mest intressant just nu är om bilen drar mindre eller ej.

Ska köra med denna ett tag och se... i värsta fall är det bara att byta tillbaks till standardfiltret.

Må väl!
TomasG
Bilmodell: Skoda Octavia TDI
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sportfilter

Inlägg av TomasG »

Det som är stora skillnader att du har mindre motstånd i ett sportluftfilter vilket i sin tur leder till att bilen andras bättre.

Det man uppnår är precis det som du skriver, bilen blir piggare på låga varv, snabbare gasrespons. samt lägre förbrukning.

Vissa säger att du får någon extra hk oxå men bara det ovannämnda räcker gott o nog för att jag ska byta.
Lulle
Bilmodell: Skoda Oktavia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sportfilter

Inlägg av Lulle »

Nackdelen är att det är precis vad det heter ett öppet filter så motorn drar i sig mera skit, vilket ju förkortar livslängden på motorn markant. Sen lär du få byta LMM om ett par tusen mil, har man ett filter som man oljar så får du oljan i LMMen vilket den inte gillar annars så är det dam och småpartiklar som dödar den.

MVH Peter
Skriv svar