Dieselförbrukning

I detta forum skriver vi om Skoda Yeti.
kulle
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Dieselförbrukning

Inlägg av kulle »

Har precis köpt en Skoda yeti 140 hk tdi manuell vxllåda. Har kört 200 mil nu och är klart besviken på förbrukningen. Enligt uppgift ska den dra 0,6 men min har legat på 0,78 vid varje tankning. Färddatorn har sagt 0,67 men verkligheten har alltså varit mycket sämre. Jag kör dessutom nästan bara landsväg (ca 6 mil om dagen) så förbrukningen borde ligga under 0,6. 0,78 är ju 30% över vad som är beräknat.
Är det någon annan som har/haft samma problem? Hur mycket drar era Yeti?
Är ju en helt fantastisk bil annars, men 30% högre förbrukning är inite acceptabelt.
Tacksam för lite svar från andra Yetiägare.
St Knut
Bilmodell: Skoda Yeti
Kontakt:

Sv:Dieselförbrukning

Inlägg av St Knut »

Lugn, har kört diesel i många år och när bilen når 1000-1500 mil sjunker förbrukningen. Så är det med alla dieselmotorer.
Malte
Bilmodell: Skoda Yeti 4wd Experiens
Kontakt:

Inlägg av Malte »

Vår 4wd 170hk med manuell.
Har förbrukat ca 0,65 dom första 3 tankarna.
Med min frus försiktiga gasfot :-)
Hallarob
Bilmodell: Skoda Yeti Greenline
Kontakt:

Inlägg av Hallarob »

Kör Yeti Greenline som rullat knappa 80 mil, drar runt 0,40 på landsväg. Tankade fullt i går, kört 15 mil och färddatorn tycker att soppan ska räcka i ytterligare 110 mil...
Nöjd är bara förnamnet!
Malte
Bilmodell: Skoda Yeti 4wd Experiens
Kontakt:

Inlägg av Malte »

En sak man kanske inte tänker på. Har man Webasto så drar den diesel som inte syns på färddatorn. Vår Yeti har inte Webasto men jag har en annan bil som är utrustad med extra värmare. Där stämmer färddatorn på sommaren men visar ca 1dl fel per mil vintertid ! (Renault traffic 2010)
boeder
Bilmodell: Skoda FabiaII / Skoda Yeti
Kontakt:

Inlägg av boeder »

Har erfarenhet av 2 st Yeti
En 140hk DSG Diesel typgodkänd 2009 (2011 års modell) (1350 mil Totalt averkat)
och
Nu en 140hk Diesel typgodkänd 2011 (2012 års modell) nu ca. 190 mil avverkat.

och jag blev mycket förvånad över hur den nya bilen drar betydligt mkt mindre redan ifrån start.

Den 1:a Yetin sänktes efter ca. 1000 mil till ca. 0.62-0.64 blandad men låg betydligt högre innan dessa 1000 mil. Verklig 0.67 efter 1000 mil och ca. 0.70 innan 1000 mil.

Den nya 2012 kommer jag mer till 0.58 - enlligt färddatorn men verklig 0.64 blandad körning.

Båda har inte Webasto.

Jag funderar på om programvara och andra funktioner fått ner förbrukningen på senare modeller?

HUr är det med de gråa XC detaljerna fram & bak nederst på kofångaren? Har de alltid varit av plast? Har för mig att de var av metall på tidigare modeller. (Kan ha fel).
Boss
Bilmodell: Superb
Kontakt:

Sv:Sv:Dieselförbrukning

Inlägg av Boss »

Enligt färddatorn ja, men hur är den verkliga förbrukningen? Jag har själv en 140 hk diesel med manuell låda, fast i en Superb. Den drog misstänkt litet enligt färddatorn från början så jag jämförde med verklig förbrukning under ca 300 mil och fann att färddatorn borde visa ca 13% mer. Nu har verkstaden justerat färddatorn så att den skall visa just 13% mer. (Tydligen kan den justeras inom intervallet +/- 15%). Nu stämmer förbrukningen bra och ligger på 0.57/0,58 liter per mil mot de 0,55 liter som anges. Jag har då kört en del med tungt släp och är helt nöjd.
mikboi
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Dieselförbrukning

Inlägg av mikboi »

Hejsan!

Samma problem för mig en oktavia 140tdi med DSG nu kommer jag inte ihåg hur mång % den visade för lite men var inne och justerade på skoda och dom kunde bara plussa på med 15% men den visar fortfarande 0,02 för lite per mil. så farddatorn måste man kolla upp så man kan lita på den någorlunda!
Oliver
Bilmodell: Skoda Yeti Tdi DSG 4x4
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Dieselförbrukning

Inlägg av Oliver »

Min 140 DSG verbrukar ca. 0,62 enlig datorn.och det stämmer ganskar väl. 0,02 hit och dit är relativ ointressant.Jag tanker oft först efter 850km,mest 8km streckor.Jag tror jag kann vara nöjd.
Skriv svar