omkodning eller ej

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
Skriv svar
zam666
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

omkodning eller ej

Inlägg av zam666 »

hej!!
jag har tappat min bilnyckel och var tvungen att byta nyckel och alla lås runt om.inklusive startspärr/immobilizer.allt gick bra å smidigt,men bilen ville inte starta, varken med det gamla eller det nya startspärr.
frågan är: är det nån som vet om jag behöver koda om styrboxen eller startspärr eller vad??
är jätte tacksam för svar,
mvh anton
Malte
Bilmodell: Skoda Yeti 4wd Experiens
Kontakt:

Sv:omkodning eller ej

Inlägg av Malte »

Ja nycklarna måste codas till bilen.
zam666
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:omkodning eller ej

Inlägg av zam666 »

någon aning om hur dyrt det är?
Malte
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:omkodning eller ej

Inlägg av Malte »

Det är ju en relativt enkel procedur om man har rätt instrument.
En just verkstad borde fixa det för en tusing men man vet ju aldrig !
Ring o fråga närmaste skodaverkstad.
svenne1985
Bilmodell: Skoda felicia
Kontakt:

Sv:omkodning eller ej

Inlägg av svenne1985 »

[quote]hej!!
jag har tappat min bilnyckel och var tvungen att byta nyckel och alla lås runt om.inklusive startspärr/immobilizer.allt gick bra å smidigt,men bilen ville inte starta, varken med det gamla eller det nya startspärr.
frågan är: är det nån som vet om jag behöver koda om styrboxen eller startspärr eller vad??
är jätte tacksam för svar,
mvh anton[/quote]

har du bytat den lilla boxen som satt i bilen du tog nycklarna från med? isåfall ska det bara vara rensa en rad i motorstyrboxen så dem hittar varandra, då ska ingen omkodning av nycklarna göras... iallfall jag läser det som han bytat imobilizerstyrenehetn med
Malte
Kontakt:

Sv:Sv:omkodning eller ej

Inlägg av Malte »

Rensa en rad i motorstyrboxen, intressant !
Hur gör man det ?
svenne1985
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:omkodning eller ej

Inlägg av svenne1985 »

[quote]Rensa en rad i motorstyrboxen, intressant !
Hur gör man det ?[/quote]

gick igenom hela vag-com manualen för några månader sen, kan självklart ha fel men med dem tidiga immobilizersystemen som sitter i dessa bilar, OM MAN har bytt immobilizerstyrboxen OCH har rätt nycklar så skulle det bara vara gå in med lämpligt obd instrument och lämplig programvara och så säga para boxarna med varandra. ska vid senare tillfälle försöka hitta detta.
Malte
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:omkodning eller ej

Inlägg av Malte »

[quote][quote]Rensa en rad i motorstyrboxen, intressant !

gick igenom hela vag-com manualen för några månader sen, kan självklart ha fel men med dem tidiga immobilizersystemen som sitter i dessa bilar, OM MAN har bytt immobilizerstyrboxen OCH har rätt nycklar så skulle det bara vara gå in med lämpligt obd instrument och lämplig programvara och så säga para boxarna med varandra. ska vid senare tillfälle försöka hitta detta.[/quote]

Låter som en helt vanlig omcodning i mina öron.
mija80

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:omkodning eller ej

Inlägg av mija80 »

Med Riktigt Vag instrument går man in på styrdon adressord 25(startspärr), går in på anpassning kanal 0 och bekräftar radering av inlärningsvärden, slå sedan av och på tändning. Med Vag-com vet jag inte.
svenne1985
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:omkodning eller ej

Inlägg av svenne1985 »

[quote][quote][quote]Rensa en rad i motorstyrboxen, intressant !

gick igenom hela vag-com manualen för några månader sen, kan självklart ha fel men med dem tidiga immobilizersystemen som sitter i dessa bilar, OM MAN har bytt immobilizerstyrboxen OCH har rätt nycklar så skulle det bara vara gå in med lämpligt obd instrument och lämplig programvara och så säga para boxarna med varandra. ska vid senare tillfälle försöka hitta detta.[/quote]

Låter som en helt vanlig omcodning i mina öron.[/quote]

har inget med omkodning av nyckelkoder att göra...
Malte
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:omkodning eller ej

Inlägg av Malte »

Jag svarar av bästa förmåga på de frågor jag tror mig kunna svaret.
Här är tydligen något jag inte behärskar.
Men att kalla mitt svar idiotiskt tycker jag var att ta i !

Om jag nu har uppfattat allt rätt så är det korrekta svaret alltså anpassning med VAGs instrument eller VAGcom eller liknande instrument genom OBD uttaget krävs. Stämmer detta ?

I så fall är min fråga vad är skillnaden med att anpassa eller coda om nycklarna ? (och jag menar inte coda nyckelämnet mekaniskt)
Hoppas på svar vill lära mig !
mija80

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:omkodning eller ej

Inlägg av mija80 »

När man raderar inlärningsvärden i startspärrstyrdon, anpassas startspärren till motorstyrdonet. Om man kodar in nycklar anpassas nyckeln till startspärrstyrdonet. Det krävs både att nyckeln är anpassad samt att motorstyrdon och startspärr är anpassadre till varandra för att motorn ska gå att starta. Om man köper begagnade nycklar med startspärrstyrdon är nycklarna redan anpassade sen tidigare, då räcker det att anpassa startspärr till motorstyrdon, står tidigare i tråden hur man gör.
Malte
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:omkodning eller ej

Inlägg av Malte »

Tack, då har jag fått lära mig något.
Samt att frågeställaren fått ett uttömande svar.
svenne1985
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:omkodning eller ej

Inlägg av svenne1985 »

[quote]Jag svarar av bästa förmåga på de frågor jag tror mig kunna svaret.
Här är tydligen något jag inte behärskar.
Men att kalla mitt svar idiotiskt tycker jag var att ta i !

Om jag nu har uppfattat allt rätt så är det korrekta svaret alltså anpassning med VAGs instrument eller VAGcom eller liknande instrument genom OBD uttaget krävs. Stämmer detta ?

I så fall är min fråga vad är skillnaden med att anpassa eller coda om nycklarna ? (och jag menar inte coda nyckelämnet mekaniskt)
Hoppas på svar vill lära mig ![/quote]

jag kanske tog i lite... ursäkt isåfall.
Japp lämpligt obd instrument som funkar med vcds ska funka, dock kan man inte göra så mycket omkodningar eller liknande med lite version (olicenscierad) kan mest kolla felkode och andra värden. Vill man ha så man kan göra det mesta med obd själv, så kan man köpa en obd för vag protokoll på kjell o company för cirka 600 och full licens på vcds lite för runt 700, och då kan man koda nycklar med om man har SKCn vilket de flesta troligen INTE har. skc står på en gul pricka som följde med nycklen . och man kan ändra värden i boxarna med full versionen.
Skriv svar