Byte termostat

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
Tjogga
Bilmodell: Skoda Felicia
Kontakt:

Byte termostat

Inlägg av Tjogga »

Hej,
Jag tänkte byta termostat på min Felicia -00, är det bara att skruva bort de två skruvarna och låta vätskan rinna?
Slutar det rinna, eller töms systemet?
Bör man sätta klämmor nånstans för att behålla kylarvätskan i systemet?
Jag började att lätta på de två skruvarna, men tyckte det aldrig slutade rinna, så jag skruvade tillbaks....
Hur mycket rinner det normalt ur...om man nu inte ska använda klämmor...?
Mvh / Peter
marre
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Sv:Byte termostat

Inlägg av marre »

Det är bra om du har en haynes bok så ser du hur du ska göra. Jag bytte på min Octavia. Jag tömde systemet på västkan helt. Det är inte svårt att fixa det.
djjkfno
Bilmodell: Skoda Felicia 1.3lx
Kontakt:

Sv:Byte termostat

Inlägg av djjkfno »

[quote]Hej,
Jag tänkte byta termostat på min Felicia -00, är det bara att skruva bort de två skruvarna och låta vätskan rinna?
Slutar det rinna, eller töms systemet?
Bör man sätta klämmor nånstans för att behålla kylarvätskan i systemet?
Jag började att lätta på de två skruvarna, men tyckte det aldrig slutade rinna, så jag skruvade tillbaks....
Hur mycket rinner det normalt ur...om man nu inte ska använda klämmor...?
Mvh / Peter[/quote]

Enligt min Haynesbok, så ska systemet innehålla 6 liter etylenglykol. Har nyligen själv bytt termostat och passade på att byta glykolen också, vilket boken rekommenderar att man gör vartannat år.
Borde ju inte rinna ut hela sex liter från termostaten, som ändå sitter rätt högt upp.
För att tömma systemet helt, så sitter en plugg, 14mm stor, på ett rör till höger om oljetråget.
Kan verkligen rekommendera Haynesmanualen, kostar 204kr på Bokus.se, tillochmed en total nybörjare som jag kan fixa till massor med grejer på bilen.
Skriv svar