blanda kylarvätska

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
haklind
Bilmodell: Skoda Felicia
Kontakt:

blanda kylarvätska

Inlägg av haklind »

Hallå där,

jag skrev tidigare om problem m termostat o kylning.. Till slut lyckades verkstan förstå att det var termostathuset som var pajj, o bytte det - allt fungerar som det skall nu.

Av nån anledning lyckades de hälla i röd kylarvätska, istället för den blå - vilket det skall vara enl. manualen till bilen. Eftersom de bytt termostat osv bör systemet vara tomt på tidigare blå vätska.
Bör bilen va ok att köra ett tag på röd? Varför är det viktigt att byta till blå? Har hört från skodaverkstad att de rekommenderar röd istället för blå.... Nån som kör på röd ?

Tackar för svar
855
Bilmodell: Skoda Pickup
Kontakt:

Sv:blanda kylarvätska

Inlägg av 855 »

Det ska vara röd till alla bilar inom volkswagen koncernen.

Och den skall INTE blandas med blå eller grön.

Volvo kör tex med grön glykol, men den är blandbar med blå som oftast finns på bensinstationer.
nicke
Bilmodell: Skoda Superb Combi TSI160hk DSG Elegance
Kontakt:

Sv:Sv:blanda kylarvätska

Inlägg av nicke »

[quote]Det ska vara röd till alla bilar inom volkswagen koncernen.

Och den skall INTE blandas med blå eller grön.

Volvo kör tex med grön glykol, men den är blandbar med blå som oftast finns på bensinstationer.

[/quote]
Jag hade en Corrado VR6 som jag råkade blanda kylarvätska på, slutade men att dom fick byta hela kylare har jag för mig... BLANDA INTE !!!
haklind
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:blanda kylarvätska

Inlägg av haklind »

enl min manual står det dock en exakt specifikation för vad kylarvätskan skall vara - och denna finns bara som blå. Kör alla på rött?
thunderbird
Bilmodell: Skoda octavia 2 rs
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:blanda kylarvätska

Inlägg av thunderbird »

har man aluminiumblock så ska man ha den rödakylarvätskan och har man en gjutjärnsblock så ska det vara den blåkylarvätskan

och i stort sett så sitter det aluminiumblock i alla bilar som är från 2000 och uppåt
haklind
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:blanda kylarvätska

Inlägg av haklind »

min e från 97 :P
antar därför att verkstan bör byta tillbaka till den blå, i enlighet med manualen - samt se till att spola rent hela systemet ordentligt först...

ingen större skada bör va skedd antar jag...? andra med erfarenhet av ihopväxling av färgerna?
flipper575
Bilmodell: Skoda Felicia 1.3
Kontakt:

Sv:Sv:blanda kylarvätska

Inlägg av flipper575 »

Jag har en Felicia 1.3 MPi kör på grön glykol eftersom jag jobbade på volvo tidigare. funkar fint bara man spolar igenom systemet innan byte...
Skriv svar