Ställa ventiler?

I detta forum skriver vi om Skoda Pick-Up.
stakvi
Bilmodell: Skoda Felicia Kombi
Kontakt:

Ställa ventiler?

Inlägg av stakvi »

Hej
Jag har läst instruktionsboken Haynes...men principen?
Lägger man in bara in bladmåttet t ex 0,25 och lossar muttern, skruvar ner skruven, drar åt muttern igen och testar att bladmåttet går in lite trögt?

Hör man när man behöver justera ventilerna? Den förbaskade kjedjan skramlar ju så mycket?

Menas det boken att "Öppen ventil" är när den är nertryckt? (borde vara tycker jag) då är justerings skruven - mutern som högst.

När man gungar bilen fram o tillbaks och ser att en ventil är nertryckt(=öppen) är då de vipparmarna med spel de spel mellanrum, som skall vara 0,20 eller o,25?

T ex så var det spel som skulle vara 0,20 oftast o,25 och då minskade jag det...var det rätt?
T ex ventil 1 Exh(= ut) var minst o,25...jag minskade...

Finns det någon bättre beskrivning än Haynesengelska?

Staffan med 1,3:an

Föresten den förbaskade backningen till växellådan som jag nu(?) äntligen fått tät!!!
stakvi
Bilmodell: Skoda Felicia Kombi
Kontakt:

Sv:Ställa ventiler...felskrivet

Inlägg av stakvi »

Hej igen
Det är svårt det där....
När ventilen är nertryckt så är vipparmen med justeringsskruven som högst. t ex ventil 8 som lägst=nertruckt=öppen då är enl boken ventil 1´s vipparm uppe med spel som skall vara 0,20...

Varför tittar man ej efter när ventilen är som högst dvs stängd och då skulle det ventispelet vara ...T ex ventil 7(insug) när den är uppe så skulle dens ventilspel vara 0,25?
Varför hoppar man kors och tvärs?

Staffan
Skriv svar