Hej alla här.
Jag har fått ett problem som jag blir helt galen på.
Min pickis är en bensinare årsmodell 2000 som har börjat bråka med mig.
Termostaten har alltid fungerat bra fast att inte nålen har gått över halva (klockan 3) och bra med värme i kupén. Men nu så har den börjat göra som den själv vill. När jag låter bilen gå på tomgång typ gasar lite och kör bilen varm stillastående så stiger termostat nålen upp som den skall göra och när den kommer till halva (klockan3) så går fläkten igång, alltså så som det skall vara. Men när jag långkör ett par mil och bilen är varm så rör sig knappt termostaten typ efter lång tid så går den upp ett hack typ som (Klockan 7) och värme finns i kupén. Slangarna är varma men varför har den slutat gå upp i normal temp??? VAD är fel? Vad skall jag göra. Är det givaren, är det termostaten som är kass? Jag behöver hjälp av er om hur jag skall göra och vad ni tror att det är för fel.
Ha en bra dag
HJÄLP termostat problem…Ghaaa
-
Johnny boy
- Bilmodell: Skoda Pickup
- Kontakt:
-
Malte
- Bilmodell: Skoda Yeti 4wd Experiens
- Kontakt:
Sv:HJÄLP termostat problem…Ghaaa
Troligen kylvätsketermostaten eftersom mätaren går upp när du står still med bilen.
Starta motorn låt den gå en stund, känn på övre kylarslangen när mätaren gått upp ett hack. Är den o kylaren jummen (varm) så är kylvätsketermostaten def.
Starta motorn låt den gå en stund, känn på övre kylarslangen när mätaren gått upp ett hack. Är den o kylaren jummen (varm) så är kylvätsketermostaten def.
-
Johnny boy
- Bilmodell: Skoda Pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:HJÄLP termostat problem…Ghaaa
ja nu har jag testat bilen stillastående å då funkar det.....??? kylen är varm,slangar är varma å varm luft kommer in i kupen. Jag tror som du säger att det är bara att åka å köpa en ny termostat. jag har den där modellen som är någon konstig plastsak som sitter över en plåt??? måste jag då tömma hela systemet då på kylavätska?? eller hur gör man bäst. Sitter ju bra till för att komma åt? har du tips? ja inte så lätt när man inte är en meca kille men skall försöka ändå. Är ju djävligt nöjd med fin bilen....ler