Vattenläckage

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
Wicked
Bilmodell: Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vattenläckage

Inlägg av Wicked »

Perfekt Furby.. ska se om detta är orsaken till mitt läckage imorgon..

får skruva bort dörrsidan och spruta vatten på bilen o se om det kommer vatten där.
Furby
Bilmodell: Octavia E 4x4
Kontakt:

Inlägg av Furby »

Spruta mot rutan så det kommer in vatten vid fönsterlisten längst ner. Vattnet droppar då ner och träffar botten så att ett stänk uppstår.
Wicked
Bilmodell: Octavia RS
Kontakt:

Inlägg av Wicked »

Så då har man rivit bort dörrsidan. och det såg inte ut så som på bilden Furby lagt upp.. bara en foliematta och skummatta på dörrn där.

Det kommer iallafall in vatten via högtalaren konstaterade jag efter att jag sprutat med högtrycken på bilen. Men det kommer även in vatten via listerna verkar det som oxå.. hur vettefan men det kommer in vatten.

Det är vatten på golvet bak och fram på båda sidorna.. så det blir att riva ur allt i bilen och ur med mattan.. och sen försöka täta allt med nya lister osv..

skitbil!!!!
16V
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Inlägg av 16V »

[quote]problemet är inte åtgärdat än, jobbar på verkstad hade senast inne en på jobbet igår och fick täta alla 4 dörrar. detta var på en 06a som gått 2000 mil.
anledningen till att det läcker att det sitter en plåt bakom dörrklädseln som håller högtalare osv.. och bakom denna plåt ligger en tätnings list som är av kass kvalitè och den brukar krypa ut under kanten och därmed släpper igenom vatten som rinner in i dörren längs med rutan.
detta problem finns även på nya octavian så bli inte förvånade om det är blött på golvet någon dag ;)[/quote]

Så det har inget med att dräneringshålen inte fungerar? Det är alltså vatten som rinner längs med plåten som tar vägen via packningen och in i bilen istället för att gå ner i dörren och ut via dräneringshålet? Jag tätade min bil för ett tag sedan. Den luktade kissemiss. Lukten gick bort efter att jag körde kupévärmare. Jag tejpade även igen rutan med isoleringstejp, men det kommer fortfarande vatten på golvet. Inget Niagarafall, men ändå. Ser rinnranden från dörren och en pöl på gummimattan (men det är självklart gått i tygmattan oxå.

Några tips? Ska jag demontera och spruta vatten på dörren för att se?
AntracitGrå
Kontakt:

Inlägg av AntracitGrå »

På min Fabia 06 rann vattnet in via fönster listen längst ner på rutan (utsidan), in i dörren och ut mellan plastpanelen och dörrens insida längst ner och ner på golvet.
Nu e det åtgärdat på garantin så vi får se om det håller eller inte.
Gick på garantin.
Håller det inte så kommer dom att få höra det....
AntracitGrå
Kontakt:

Inlägg av AntracitGrå »

På min Fabia 06 rann vattnet in via fönster listen längst ner på rutan (utsidan), in i dörren och ut mellan plastpanelen och dörrens insida längst ner och ner på golvet.
Nu e det åtgärdat på garantin så vi får se om det håller eller inte.
Gick på garantin.
Håller det inte så kommer dom att få höra det....
skoda-07
Kontakt:

Sv:Vattenläckage

Inlägg av skoda-07 »

Jag har skoda fabia combi-07. fukten har även jag fått. Jag ringde till skoda verkstan. De tog hand om den. och de har sagt att det ska hålla. men jag har hört rykten att den massan de lagt på kommer bara att hålla kortvarigt. Det ska nästan vara alla fabior som har det problemet.
skoda-07
Kontakt:

Inlägg av skoda-07 »

Jag har skoda fabia combi-07. fukten har även jag fått. Jag ringde till skoda verkstan. De tog hand om den. och de har sagt att det ska hålla. men jag har hört rykten att den massan de lagt på kommer bara att hålla kortvarigt. Det ska nästan vara alla fabior som har det problemet. /Simon
skoda-07
Kontakt:

Inlägg av skoda-07 »

Jag har skoda fabia combi-07. fukten har även jag fått. Jag ringde till skoda verkstan. De tog hand om den. och de har sagt att det ska hålla. men jag har hört rykten att den massan de lagt på kommer bara att hålla kortvarigt. Det ska nästan vara alla fabior som har det problemet. /Simon
skoda-07
Kontakt:

Inlägg av skoda-07 »

skoda-07
Kontakt:

Inlägg av skoda-07 »

Jag har skoda fabia combi-07. fukten har även jag fått. Jag ringde till skoda verkstan. De tog hand om den. och de har sagt att det ska hålla. men jag har hört rykten att den massan de lagt på kommer bara att hålla kortvarigt. Det ska nästan vara alla fabior som har det problemet.
/Simon
dg
Bilmodell: Skoda Fabia 1,2 -04
Kontakt:

Inlägg av dg »

Ville bara säga att jag också upptäckt detta problem!
Och det verkar ju inte som någon sa att detta skulle vara åtgärdat på -04 och frammåt.
Började med att jag inte kunde fatta varför det var sådan imma på fönstren hela tiden, och i vintras var det ju mer is innanför rutan en utanpå...
Skulle vara kul och veta om någon fått något svar från Sverker!?
AntracitGrå
Kontakt:

Sv:Sv:Vattenläckage

Inlägg av AntracitGrå »

Nu har jag haft bilen inne för andra gången och upptäckte imorse nytt vatten insläpp vid passagerar dörren fram och bak.
Nu e jag skit sur, KW Bilservice har alltså inte lyckats med att åtgärda felet så imorn åker jag till VW sätra och tar ett snack med dem.
Kanske dem e bättre än sin sk märkes verkstad...
AntracitGrå
Kontakt:

Inlägg av AntracitGrå »

Nu har jag haft bilen inne för andra gången och upptäckte imorse nytt vatten insläpp vid passagerar dörren fram och bak.
Nu e jag skit sur, KW Bilservice har alltså inte lyckats med att åtgärda felet så imorn åker jag till VW sätra och tar ett snack med dem.
Kanske dem e bättre än sin sk märkes verkstad...
stexum
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Vattenläckage

Inlägg av stexum »

Jag hade den inne för en vecka sedan. Gick bra i 5 dagar till det började regna. Då var det en pool igen så nu är den inne igen. Suck!
stexum
Kontakt:

Inlägg av stexum »

Jag hade den inne för en vecka sedan. Gick bra i 5 dagar till det började regna. Då var det en pool igen så nu är den inne igen. Suck!
zden
Bilmodell: Skoda fabia 2005
Kontakt:

Inlägg av zden »

hej,
det är märkligt för jag har samma problem med min fabia 05.
Har du bytt listen?
mvh
zden
Tranborg
Kontakt:

Inlägg av Tranborg »

Samma problem med min Fabia. Det rinner in lite både fram vid förarplatsen och bak på golvet. Kan inte hitta hur det kommer in. Blää.
krille4x4
Bilmodell: Skoda Scout +Skoda Fabia
Kontakt:

Inlägg av krille4x4 »

det är ett fel som finns på de flesta skodorna. fel på eller felmonterad tätning i dörren så vattnet följer klädseln och in i bilen istället för dörren och ut genom dränagehålen. mina lister runt dörrhålen på bakdörrarna fylls också med vatten. fabia -07 1300mil. lämnat in den nu och hoppasr att få åtgärdat på "godwill". det finns tom ett siliconkit att köpa för tätning av dörrarna. återkommer när bilen besiktats av garantibesiktningsmannen...
Fabiaröd
Bilmodell: Fabia II kombi
Kontakt:

Inlägg av Fabiaröd »

Denna tråd verkar handla om Fabia I.
Finns motsvarande läckageproblem med Fabia II ?
Skriv svar