Antennknoppen gick av :(

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
hallonballon
Bilmodell: Skoda Felicia LXi 1.3 2001
Kontakt:

Antennknoppen gick av :(

Inlägg av hallonballon »

Hej hopp!

Detta är nog mitt första inlägg här, även om jag registrerade för några månader sedan, så hejsan hejsan allihopa :)

Nu är det så att jag var o tvättade min lilla ögonsten, Skoda Felicia 2001:a och jag hade oturen att ha tankarna på annat håll när jag for fram med borsten i självbiltvätten. Den lilla knoppen där antennen sitter gick av då jag stötte vid den! Den lossna helt enkelt från, vad som ser ut som, två pyttesmå svarta skruvar som tydligen hållt den på plats.

Det vore ju en enkel sak att skruva tillbaka, om man kom åt att sätta en mejsel i skruvarna. Men det verkar som att skruvarna enbart går att komma åt underifrån taket, men där sitter ju tyg!

Är det så att jag måste slita av tyget i taket för att komma åt o skruva fast knoppen igen eller? O vad är det för elektronik som sitter i den där knoppen? det såg sletet ut.. kan ju ha kommit in fukt då knoppen tydligen inte suttit så väl.
hallonballon
Bilmodell: Skoda Felicia LXi 1.3 2001
Kontakt:

Sv:Antennknoppen gick av :(

Inlägg av hallonballon »

Har löst det nu, eller för ett tag sedan faktiskt men tänkte jag kan ju skriva vad som gjordes här ifall någon annan råkar ut för samma sak :)

Knoppen lossna som sagt från sitt fäste. Innanför satt skruven där man sätter antennen lödd med tråd till ett kretskort. Denna tråd förlängde jag något för att ha lite spel att arbeta med, hade varit drygt annars o jag hade säkert slitit av den.. igen..

Man lossar fästet (gummifoten) till kåpan (det jag kallar knoppen) med en mutter under fästet. Muttern kommer man åt genom att lossa plastlisten som håller fast taktyg.. matta.. grejen, och sedan pressa ner den lite så kommer man åt med en ringnyckel. Sen är det bara att lossa antennkabeln också, den sitter ihopkopplad, man ser rätt tydligt. Bara att dra isär när man lossat fästet och dra upp hela skiten. Därefter sätter man två nya skruvar igenom så kåpa o fot sitter ihopa ordentligt innan man skruvar fast fästet och allt igen, och sedan kopplar ihop antennsladden!

Lite pill var det, men snyggare än att bara försöka limma ihop skiten :)
Skriv svar