Alla avgasvärden åt h-e
-
piraya2
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Alla avgasvärden åt h-e
Var och besiktade farsans Octavia -03 med automat i dag. Fick nerslag på avgasvärdena.
Har tidigare varit ett lite lustigt problem. Motorlampan tänds ibland för att sedan släckas när man tankat fullt... När den sedan nåt halvtank har den tänts igen. Har därför fått för mig att det är nåt problem med Evap-systemet. Hittar däremot ingen sån felkod.
Raderade felkoderna innan bes för annars är det ju helt kört.
Fick nedslag på CO, 0,8 (0,3), HC 140 (100) CO 2500 0,9 (0,2) Lambda 0,97 (0,97-1,03).
Lambdan är bytt till en ny original för kanske ett år sedan och bilen är ganska välservad och har gått 9100 mil bara. Kan inte heller höra att det skulle vara nåt läkage på avgassystemet men däremot så verkar den dra en hel del soppa.
Har tidigare varit ett lite lustigt problem. Motorlampan tänds ibland för att sedan släckas när man tankat fullt... När den sedan nåt halvtank har den tänts igen. Har därför fått för mig att det är nåt problem med Evap-systemet. Hittar däremot ingen sån felkod.
Raderade felkoderna innan bes för annars är det ju helt kört.
Fick nedslag på CO, 0,8 (0,3), HC 140 (100) CO 2500 0,9 (0,2) Lambda 0,97 (0,97-1,03).
Lambdan är bytt till en ny original för kanske ett år sedan och bilen är ganska välservad och har gått 9100 mil bara. Kan inte heller höra att det skulle vara nåt läkage på avgassystemet men däremot så verkar den dra en hel del soppa.
-
Malte
- Bilmodell: Skoda Yeti 4wd Experiens
- Kontakt:
Sv:Alla avgasvärden åt h-e
Ser ut som ganska normala värden före catalysatorn.
Kan alltså vara en defekt catalysator !
Borde sättas vägledande felcoder !
Kan alltså vara en defekt catalysator !
Borde sättas vägledande felcoder !
-
piraya2
- Kontakt:
Sv:Sv:Alla avgasvärden åt h-e
Här är koderna jag fått ut. Funderar på att byta tempgivare först. Någon som vet om Octavia har sep givare till mätaren för den visar helt normalt. 16486, 16497, 16804, 17925, 16555
-
Malte
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Alla avgasvärden åt h-e
Felcoderna tyder på luftmassemätare.
Ingen cod på kylvätsketempgivare.
En cod på lufttempgivare. Sitter inbyggd i luftmassemätaren om jag minns rätt.
Ingen cod på kylvätsketempgivare.
En cod på lufttempgivare. Sitter inbyggd i luftmassemätaren om jag minns rätt.
-
piraya2
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Alla avgasvärden åt h-e
Ok! Hur säker känner du dig på det här? Vad är det som gär att det tyder på luftmassemätaren? Bra att lära sig.
Vore ju fint om man kunde byta den och våga hoppas på att det räcker.
Tackar för tipset!
Vore ju fint om man kunde byta den och våga hoppas på att det räcker.
Tackar för tipset!
-
Malte
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Alla avgasvärden åt h-e
Okay jag kollade lite noggrannare på detta.
16486=luftmassemätare låg insignal.
16497=Tempsensor insugluft.
17925=Motorstyr relä.
16555=System för magert.
16804=Katalysator dålig verkningsgrad.
Mitt tips radera felcoderna kör en ordentlig sväng läs av igen o se vad som sätts.
Är det 16804 så är troligen katalysatorn def som jag var inne på från början.
16486=luftmassemätare låg insignal.
16497=Tempsensor insugluft.
17925=Motorstyr relä.
16555=System för magert.
16804=Katalysator dålig verkningsgrad.
Mitt tips radera felcoderna kör en ordentlig sväng läs av igen o se vad som sätts.
Är det 16804 så är troligen katalysatorn def som jag var inne på från början.
-
piraya2
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Alla avgasvärden åt h-e
Tackar för alla tips! Nu har jag nollat felkoderna igen. Körde sedan en bit och då fick jag koden 16555. Nollade igen och efter en stund dök den upp igen.
Har rengjort lmm men när jag kopplar ur den går bilen sämre.
Har även "startgasat" alla slangar för att spåra läckage men utan resultat.
Har rengjort lmm men när jag kopplar ur den går bilen sämre.
Har även "startgasat" alla slangar för att spåra läckage men utan resultat.
-
Malte
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Alla avgasvärden åt h-e
16555 är ingen rolig cod !
Möjliga orsaker. Insugsläckage, luftinblåsningssystem, grenrörstrycksensor, luftmassemätare, bränsletryck, insprutare, evakueringsventil i sluten tankventilation, uppvärmd lambdasond.
Möjliga orsaker. Insugsläckage, luftinblåsningssystem, grenrörstrycksensor, luftmassemätare, bränsletryck, insprutare, evakueringsventil i sluten tankventilation, uppvärmd lambdasond.
-
piraya2
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Alla avgasvärden åt h-e
LMM verkar det ju inte vara eftersom bilen går sämre när jag drar ur den kontakten. Som jag skrivit tidigare så har det under en längre tid varit ett lite lustigt problem med att motorlampan tänts när man varit nere på halvtank. Har man sedan fyllt upp så har den slocknat. Det här har hänt flera gånger så det är inte en slump. Det kanske kan tyda på problem med filtret?
-
piraya2
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Alla avgasvärden åt h-e
Menar alltså tankventilen...
-
piraya2
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Alla avgasvärden åt h-e
Nollade koderna och då var det 16555 som dök upp igen. Sprayade med startgas överallt där jag kom åt men märkte ingen tomgångshöjning. Men idag har allt löst sig. Hade en liten spricka i den lilla slangen till lufttempgivaren (?). Fick byta hela bälgen från luftmassemätaren. Den kostade 1365 kr och har tydligen uppdaterats för den kassa plastslangen var bytt mot gummi.
Så för mig har det löst sig. Hoppas det här kan hjälpa någon annan...
Så för mig har det löst sig. Hoppas det här kan hjälpa någon annan...
-
piraya2
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Alla avgasvärden åt h-e
Säg den glädje som varar...
Motorlampan lyser fortfarande inte och soppaförbrukningen sjönk men hos Bilprovningen var det fortfarande tji.
CO-värdet ligger nu bra på 0,0 men CO 2500 ligger på 1,0 (0,2). HC sjönk till 025 men det är fortfarande lite högt enl besiktningmannen även om det är godkänt. Lambda ligger på 0,97.
Tycker att bilen tvekar ett ögonblick om man varvar upp och jag tycker det "pyser till" lite under insuget men jag kan fan inte hitta vad det är och om det rentav ska låta så.
Motorlampan lyser fortfarande inte och soppaförbrukningen sjönk men hos Bilprovningen var det fortfarande tji.
CO-värdet ligger nu bra på 0,0 men CO 2500 ligger på 1,0 (0,2). HC sjönk till 025 men det är fortfarande lite högt enl besiktningmannen även om det är godkänt. Lambda ligger på 0,97.
Tycker att bilen tvekar ett ögonblick om man varvar upp och jag tycker det "pyser till" lite under insuget men jag kan fan inte hitta vad det är och om det rentav ska låta så.
-
adandersson
Sv:v:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Alla avgasvärden åt h-e
Prova med att slå i 5 liter E85 när du har 10 liter kvar i tanken .Grannen körde med en gammal Volvo på enbart E85 och fick fantastiska värden. Detta är ett gammalt bilmekar tips. Obs det ger bra värden men åtgärdar inte det verkliga problemet.
-
piraya2
- Kontakt:
Här är de senaste felkoderna...
16804, 16497 och 16486
Nu är det alltså bara CO 2500 som är för högt. HC är också lite gör högt men ändå godkänt. Lambda är lågt: 0,97 - godkänt men inte mer.
Så nu är frågan: kan en trasig LMM orsaka lågt lambda och dåliga utsläpp eller är det mer sannolikt att en dålig lambda ställer till det för LMM?
Igår när bilen var varm så testade jag att koppla ur LMM igen. Märkte ingen större skillnad. Möjligen gick den lite bättre... Varningslampan på instrumenten tändes däremot.
16804, 16497 och 16486
Nu är det alltså bara CO 2500 som är för högt. HC är också lite gör högt men ändå godkänt. Lambda är lågt: 0,97 - godkänt men inte mer.
Så nu är frågan: kan en trasig LMM orsaka lågt lambda och dåliga utsläpp eller är det mer sannolikt att en dålig lambda ställer till det för LMM?
Igår när bilen var varm så testade jag att koppla ur LMM igen. Märkte ingen större skillnad. Möjligen gick den lite bättre... Varningslampan på instrumenten tändes däremot.
-
piraya2
- Kontakt:
Jag vill inte göra någon nödlösning då bilen känns alldeles för bra i övrigt. Har bara gått 9100 mil trots allt.
-
Malte
- Kontakt:
16486 och 16497 sätts när du tar av kabeln till luftmasse mätaren.
Jag tror fortfarande på dålig catalysator effekt, det som mottalar detta är att du fick 0 i co på tomgång. Jag har ingen bättre gissning. Du får nog bita i det sura äpplet o lämna bilen till en mekaniker du litar på !
Jag tror fortfarande på dålig catalysator effekt, det som mottalar detta är att du fick 0 i co på tomgång. Jag har ingen bättre gissning. Du får nog bita i det sura äpplet o lämna bilen till en mekaniker du litar på !
-
piraya2
- Kontakt:
Nä, hade de koderna innan jag kopplade ur LMM.
CO-problemet löste sig ju med slangbytet och HC sänktes ju rejält även om besiktningmannen menar att HC i princip borde vara 0 på en bil som gått så pass kort. Det låg på 025 nu jämfört med 140 tidigare.
CO2500 låg på 1,0 nu jämfört med 0,9 tidigare. Alltså ingen större skillnad.
CO-problemet löste sig ju med slangbytet och HC sänktes ju rejält även om besiktningmannen menar att HC i princip borde vara 0 på en bil som gått så pass kort. Det låg på 025 nu jämfört med 140 tidigare.
CO2500 låg på 1,0 nu jämfört med 0,9 tidigare. Alltså ingen större skillnad.
-
Roger
- Bilmodell: Skoda Octavia Combi elegance
- Kontakt:
Vilken motor är det i bilen? Är det en 1,8T finns det en backventil i slangen för vevhusventilationen som orsakar skumma fenomen på lambdaregleringen, ofta får man felkoder om mager blandning när membranet i den gått sönder / lossnat. Prova att lossa på oljepåfyllningslocket med motorn på tomgång. Känner du att locket vill suga fast finns det anledning att kolla backventilen. Den sitter i slangen under insuget och har nr 6 på den här bilden: http://www.fallastarmedia.com/vortex/eurojet/etkapcv.jpg
-Men som sagt, det gäller bara 1,8T motorn.
-Men som sagt, det gäller bara 1,8T motorn.
-
piraya2
- Kontakt:
Nix, det är en snikis på 102 hk. Ska börja med att mäta upp lambdan imorgon men jag tror mer på LMM eftersom lambdan är bytt för inte så länge sedan.
-
piraya2
- Kontakt:
Tänkte jag skulle berätta hur det gått. Kanske har någon annan nytta av det.
Det var den lilla slangen vid lufttempgivaren som var paj. Den sitter ihop med luftbälgen till luftmassemätaren så man fick byta hela. Kostade runt 1200 på VAG. Tydligen ett vanligt fel eftersom de gjort om dem och bytt den lilla slangen till gummi.
Det löste två av felen men inte de höga utsläppen vid förhöjd tomgång. Observera att motorlampan inte lyste och bilen gick fint. Hade dock felkod på lmm.
Köpte ny lmm men tog först isär den gamla och gjorde rent den rejält igen. Använde elektronikrengöring och tops. Sedan raderade jag koderna och när jag kört 30 mil utan att koderna dök upp igen så åkte jag in och besiktade - med kanonfina värden!
Hoppas det kan vara till glädje för någon.
Det var den lilla slangen vid lufttempgivaren som var paj. Den sitter ihop med luftbälgen till luftmassemätaren så man fick byta hela. Kostade runt 1200 på VAG. Tydligen ett vanligt fel eftersom de gjort om dem och bytt den lilla slangen till gummi.
Det löste två av felen men inte de höga utsläppen vid förhöjd tomgång. Observera att motorlampan inte lyste och bilen gick fint. Hade dock felkod på lmm.
Köpte ny lmm men tog först isär den gamla och gjorde rent den rejält igen. Använde elektronikrengöring och tops. Sedan raderade jag koderna och när jag kört 30 mil utan att koderna dök upp igen så åkte jag in och besiktade - med kanonfina värden!
Hoppas det kan vara till glädje för någon.