Rostlagning, tips?

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
JohnnyF87
Bilmodell: Skoda Felicia Kombi
Kontakt:

Rostlagning, tips?

Inlägg av JohnnyF87 »

Hallå! Jag har en Skoda Felicia Kombi -97 och när jag köpte den så var det endel rost på den, bland annat ett rosthål vid ena bakskärmen (vid bakdörren) och sen ett långt rosthål längs hela bakrutan (som är lagat med silvertejp, så att det inte kommer in något vatten)

Men nu har jag bestämt mig för att laga detta. Har beställt hem en 0,5 mm plåt från en sida (och jag hade tänkt att försöka laga utan att behöva svetsa) Hade tänkt att jag skulle klippa bort överflödig rost och sen slipa ner lite av rosten på kanterna och sen klippa till en plåtbit och lägga bakom för att ge stöd åt spacklet och sedan skruva i en liten skruv som jag kan hålla kvar plåten med tills spacklet har härdat. Men min fråga är: Vilken spackel fungerar bäst till aluminiumplåt? Finns ju massa olika spackel att välja på. Ska jag använda standard spackel, finspackel, zinkspackel, metallspackel? Vilket fungerar bäst på aluminium? För vill ju att spacklet ska fästa på plåten.

Vore tacksam för svar snarast! Eftersom jag tänkte fixa rosten nästa helg. :)

//Johnny
fyramyra
Bilmodell: Skoda 4+4
Kontakt:

Sv:Rostlagning, tips?

Inlägg av fyramyra »

jag har med framgång lagat stora rosthål med glasfiberspackel..blir stenhårt o hållbart..har aldrig lossnat på de bilar jag jagat...
JohnnyF87
Bilmodell: Skoda Felicia Kombi
Kontakt:

Sv:Sv:Rostlagning, tips?

Inlägg av JohnnyF87 »

[quote]jag har med framgång lagat stora rosthål med glasfiberspackel..blir stenhårt o hållbart..har aldrig lossnat på de bilar jag jagat...[/quote]

funkar det på aluminiumplåt då? För som jag skrev tidigare så hade jag tänkt att klippa en remsa av aluplåt och lägga på insidan av bakluckan och sen ta en liten skruv att hålla i medans jag håller plåten mot bakluckplåten tills dess att spacklet härdat och sen ta bort skruven och spackla över skruvhålet.

//Johnny
andreas1
Bilmodell: Skoda. pickup
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Rostlagning, tips?

Inlägg av andreas1 »

Tror absolut glasfiberspackel fäster på alu..
Men du tänker blanda vanlig plåt o alu?
Gör ist som du tänkt men tejpa på alubiten, då kan du plocka bort aluplåten när plasten torkat.
Kan bli problem att blanda plåt o alu.
Galvaniska strömmar.
Är det inte lättare att byta lucka?
peter67
Bilmodell: Skoda filica pik-up 1.9 disel
Kontakt:

Sv:Rostlagning, tips?

Inlägg av peter67 »

hej jhonny du kan ju köpa på biltema det är aluminium nät där som är för rostlagnnign det armerar hålet och du behöver inte ta bort det och det finns stål nät som är fint om du hör runt med en bygghandel offtast har man det till att stoppa mös i ventilations hål i hus grunderna jag är van svetsare men vet ej var du bor annars kan jag hjälpa dig att svetsa det jag bor i skåne i Örkelljunga . peter
Skriv svar