Vägrar starta när det är fuktigt
-
Stefanity
- Bilmodell: Skoda Pickup
- Kontakt:
Jag har en Skoda pickup -98 som vägrar starta när det regnar och är fuktigt. Bytte fördelarlock, rotor, tändkablar och tändstift i somras och sedan gick den bra ett tag. Men nu har problemet kommit tillbaka igen. Trots full kräm i batteriet så vägrar den starta. Ställde in den i ett varmgarage i några dagar och då gick den igång igen.
Vad kan vara fel ?
Vad kan vara fel ?
-
Stefanity
- Kontakt:
Sv:Vägrar starta när det är fuktigt
Jag kan nu bara konstatera att bilen vägrar starta oavsett väder eller om den får stå inomhus.
-
Malte
- Bilmodell: Skoda Yeti 4wd Experiens
- Kontakt:
Sv:Sv:Vägrar starta när det är fuktigt
Vad är det som saknas finns det gnist får den bränsle ?
Börja alltid felsökning med avläsning felcoder.
Börja alltid felsökning med avläsning felcoder.
-
Stefanity
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Vägrar starta när det är fuktigt
Jag har ingen möjlighet att läsa felkoder så enda alternativet är väl att lämna in bilen och betala dyrt för att någon märkesverkstad gör det
-
drd
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Vägrar starta när det är fuktigt
Jag har haft samma problem senaste dagarna när det är blött och fuktigt ute, bilen går som en påse skit, ryker och dör hela tiden,
Samtidigt som det händer så klickar ett relä, se bifogad bild. de inringade. har sprayat elspray sen haft en värme fläkt riktad mot säkringsboxen, har tätat rutan och även lagt in uppsugningmattor.
Nån som vet vad det är för relä? har ingen bok och har heller inte lyckats googla.
Ursäkta om jag kapa tråden lite :)
[IMG]http://i44.tinypic.com/2wmhwzc.jpg[/IMG]
Samtidigt som det händer så klickar ett relä, se bifogad bild. de inringade. har sprayat elspray sen haft en värme fläkt riktad mot säkringsboxen, har tätat rutan och även lagt in uppsugningmattor.
Nån som vet vad det är för relä? har ingen bok och har heller inte lyckats googla.
Ursäkta om jag kapa tråden lite :)
[IMG]http://i44.tinypic.com/2wmhwzc.jpg[/IMG]
-
Malte
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Vägrar starta när det är fuktigt
[quote]Jag har ingen möjlighet att läsa felkoder så enda alternativet är väl att lämna in bilen och betala dyrt för att någon märkesverkstad gör det[/quote]
Måste inte vara märkesverkstad, vilken fristående verkstad som hels kan göra en felcodsavläsning.
Eller köp en billig läsare o gör det själv.
Att någon skulle kunna svara här med din ringa beskrivning o gissa rätt låter nästan omöjligt.
Måste inte vara märkesverkstad, vilken fristående verkstad som hels kan göra en felcodsavläsning.
Eller köp en billig läsare o gör det själv.
Att någon skulle kunna svara här med din ringa beskrivning o gissa rätt låter nästan omöjligt.
-
Stefanity
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vägrar starta när det är fuktigt
Jag såg nu att Biltema har billiga felkodsläsare, jag har ytterst lite erfarenhet av VAG bilar då jag endast ägt 3 st men trodde att felkodsläsare var mycket dyrare. Det blir till att köpa en sådan nån dag.
-
aronekstrom
- Bilmodell: Skoda Fabia II
- Kontakt:
En kodavläsare kan man skaffa själv, skulle föreslå det.
-
Stefanity
- Kontakt:
Har nu läst av felkoderna och 00532 var det enda jag fick fram, det handlar tydligen om strömstyrka och liknande men batteriet är ordentligt trött just nu efter alla startförsök så jag sätter det på laddning och försöker igen.
-
Oktavia
- Bilmodell: Skoda Octavia
Ser nu att du redan har bytt stift och tändkablar...
-
Malte
- Kontakt:
Om ingen relevant felcod finns är det ett fel som inte sätter cod.
Då är min gissning bränslepumpen, kontrollera den o strömförsörjningen till do.
Obsevera att pumpen endast går när motorn roterar, alltså måste du mala på startmotorn när du kollar strömmen till den !
Då är min gissning bränslepumpen, kontrollera den o strömförsörjningen till do.
Obsevera att pumpen endast går när motorn roterar, alltså måste du mala på startmotorn när du kollar strömmen till den !
-
Stefanity
- Kontakt:
Nyligen så köpte jag en fördelare på skroten och satte i och bilen startade direkt. Var ute och provkörde några mil och den gick helt felfritt. Dagen efter skulle jag ta den till jobbet och efter några kilometer stendog den igen. Bogserade hem den och konstaterade att återigen så fanns det ingen gnista till stiften.
Jag mätte upp strömmen från tändspolen och den verkar skicka alldeles för mycket ström. Kan en tändspole flippa totalt och ge tokmycket ström eller är det något annat som spökar ?
Jag mätte upp strömmen från tändspolen och den verkar skicka alldeles för mycket ström. Kan en tändspole flippa totalt och ge tokmycket ström eller är det något annat som spökar ?
-
Stefanity
- Kontakt:
Problemet löst !
Dags för en uppdatering då.
Efter lite tips från en mekaniker på en VAG verkstad inriktade jag mig på tändspolen. Efter att ha fyllt kontakterna med 5-56 så startade bilen utan problem, efter ungefär 2 mil stendog den igen.
Bogserade hem den och kollade lite på olika forum och hittade att VW Golf tydligen hade problem med sprickor i tändspolen.
Åkte till Mekonomen och köpte en ny som jag monterade på Julafton i ösregn och bilen startade direkt.
Efter det har jag kört ungefär 22 mil i både regn och solsken och bilen funkar fortfarande perfekt.
... så .... problemet löst (hoppas jag) ;-)
Efter lite tips från en mekaniker på en VAG verkstad inriktade jag mig på tändspolen. Efter att ha fyllt kontakterna med 5-56 så startade bilen utan problem, efter ungefär 2 mil stendog den igen.
Bogserade hem den och kollade lite på olika forum och hittade att VW Golf tydligen hade problem med sprickor i tändspolen.
Åkte till Mekonomen och köpte en ny som jag monterade på Julafton i ösregn och bilen startade direkt.
Efter det har jag kört ungefär 22 mil i både regn och solsken och bilen funkar fortfarande perfekt.
... så .... problemet löst (hoppas jag) ;-)
-
andreas1
- Bilmodell: Skoda. pickup
- Kontakt:
Sv:Problemet löst !
Då borde både din gamle o skrotspolen ha spricka..
Det borde synas när man tittar på den.
Hur mätte du att den skicka för mycket ut?
Vad jag vet skickar du 12 volt in o till fördelaren får du sjukt mycket mer så funkar en spole..
Det borde synas när man tittar på den.
Hur mätte du att den skicka för mycket ut?
Vad jag vet skickar du 12 volt in o till fördelaren får du sjukt mycket mer så funkar en spole..