Byte utav lås

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
timandersson44
Bilmodell: Skoda felicia
Kontakt:

Byte utav lås

Inlägg av timandersson44 »

Hej!
Jag ska byta lås på båda dörrarna fram på min Skoda Felicia.
Hur går jag tillväga?
Finns det en beskrivning tillgänglig på forumet?
Kan någon göra en beskrivning?

Tack på förhand!

Mvh Tim Andersson :)
Malte
Bilmodell: Skoda Yeti 4wd Experiens
Kontakt:

Sv:Byte utav lås

Inlägg av Malte »

Det är inga konstigheter, ta av dörrklädseln så ser du hur låscylindrarna sitter fast.
timandersson44
Bilmodell: Skoda felicia
Kontakt:

Sv:Sv:Byte utav lås

Inlägg av timandersson44 »

Hej.
Hur får jag bort den?
Vill inte förstöra något :)
Esaus
Bilmodell: Skoda Felicia-01
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Byte utav lås

Inlägg av Esaus »

Lättast är om du köper en haynes reparations handbok. Allt finns beskrivet där.

Om du inte redan har gjort det så kan jag göra en kort beskrivning. Har bytt lås på bilen ett par gånger nu =).

Börja med att skruva loss själva låspinnen. Sedan får du hissa upp fönstret och pilla bort skyddsplasten från fönsterveven. Den går rakt ut. Sedan kan du skriva loss det handtaget.

Det finns en skruv som sitter vid sidan som skyddas av någon plastlucka. På min bil var den borta så vet inte hur den ser ut. Tror den satt över facket i dörren.

Vid dörrhandtaget så får du bända loss plasten som sitter runt handtaget. Det är en stor plastbit som täcker hela delen. Börja i nedersta kanten med en skruvmejsel och bänd upp plasten. I översta hörnet var det lite krångligt så försök att inte ha sönder klipsen som låser. När du har fått bort den så skruva upp de tre skruvarna och du kan sedan ta bort plasten på insidan.

Nästa steg är det bara att börja bända upp själva insidan av dörren. Är plastklips som håller inne dörren. Var försiktig så att de inte går sönder. Du kan säkert få tag i sådana klips hos mekonomen eller liknande.

Sen är det bara att få bort skyddsplasten. Går den sönder kan du tejpa ihop hålen med en bra tejp.

Mekanismen är väldigt enkel. Du får lossa på plastplupparna som sitter på låset och handtaget. De sitter rätt hårt så du får ta i. Sedan är det bara att lossa på de två muttrarna på handtaget och plocka bort skyddsplasten.

Låset sitter fast med en bricka som du får dra åt sidan så lossar den.

Bakdörrarna är rätt lika framdörrarna. Handtagen är de samma om ni måste byta ett. Fick byta lås i fram och handtag i bak nyligen. Lyckligtvis så passar handtaget från de äldre bilarna de efter 98. Låsen är annorlunda men de äldre går att få på de nya också. Är lite mer pill. Bakluckan är väldigt annorlunda så man får anpassa låsen men jag fick på den också.

Hoppas du eller någon annan får nytta av beskrivningen.
Skriv svar