Motorvärmare

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
georg
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Motorvärmare

Inlägg av georg »

Motorvärmare Defa blockvärmare, är det någon som har erfarenhet av den, jag kör ganska många korta sträckor.
Dede
Bilmodell: Skoda Octavia 1.8T
Kontakt:

Sv:Motorvärmare

Inlägg av Dede »

Har blockvärmare på min Volvo och på den är det inget jag rekommenderar. Värmer inte alls effektivt så tar nästan lika lång tid som utan att få upp vattentemperaturen.
Så kör du korta sträckor hade jag enbart kikat på dopp- eller slangvärmare.
georg
Kontakt:

Sv:Sv:Motorvärmare

Inlägg av georg »

Tack för svaret, det verkar inte att det går sätta in motorvärmare i blocket på denna bil, varför vet jag ej, men det är den typ jag är mest förtrogen med, ska kanske klla upp slangvärmare i stället.
Dede
Bilmodell: Skoda Octavia 1.8T
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Motorvärmare

Inlägg av Dede »

Slangvärmare är väl efterträdaren till de gamla doppvärmarna.
Ska fungera bra men gäller att man monterar dom rätt för att få självcirkulationen att fungera.

Ska också finnas modeller med inbyggd pump och högre effekt som ska kunna värma kylvattnet på bara 10-15 minuter.
Kan kanske vara en idé att söka efter.
georg
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Motorvärmare

Inlägg av georg »

Tack , jag såg något om en slangvärmare som du tipsar om det är tydligen en firma i Stockholm eller däromkring som har en sådan, ska försöka ta kontakt med dom gör inf.
georg
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Motorvärmare

Inlägg av georg »

[quote]Tack , jag såg något om en slangvärmare som du tipsar om det är tydligen en firma i Stockholm eller däromkring som har en sådan, ska försöka ta kontakt med dom gör inf.[/quote]
Har nyss funnit adressen till denna firmas hemsida: 123ignition.se, har sökt kontakt med dem i denna fråga, har någon här kännedom om dem?
affepaffe
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Sv:Motorvärmare

Inlägg av affepaffe »

[quote]Motorvärmare Defa blockvärmare, är det någon som har erfarenhet av den, jag kör ganska många korta sträckor.[/quote]

Jag har precis monterat en begagnad Defa blockvärmare (412872) på en Fabia 1,2 (BME). Min uppfattning är att den gör nytta. Det känns som att det är bättre än inget.
Den var smidig att montera. Jag använde mig av två tuber kontakt/kylpasta (avsedda för datorbruk) som värmeledare istället för Defa orginal.

http://forumbilder.se/DBSV8/defa-2872
georg
Kontakt:

Sv:Sv:Motorvärmare

Inlägg av georg »

[quote][quote]Motorvärmare Defa blockvärmare, är det någon som har erfarenhet av den, jag kör ganska många korta sträckor.[/quote]

Jag har precis monterat en begagnad Defa blockvärmare (412872) på en Fabia 1,2 (BME). Min uppfattning är att den gör nytta. Det känns som att det är bättre än inget.
Den var smidig att montera. Jag använde mig av två tuber kontakt/kylpasta (avsedda för datorbruk) som värmeledare istället för Defa orginal.

http://forumbilder.se/DBSV8/defa-2872[/quote]

Tack för upplysningen, kanske lönt rprova.
Georg
fabbe1
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Motorvärmare

Inlägg av fabbe1 »

Biltema har den här att montera på slangen till ett helt oslagbart pris och svensktillverkad.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Vinterbil/Motorvarmare/Motorvarmarelement-40209/
Skriv svar