Octavia 3
-
Malte
- Bilmodell: Skoda Yeti 4wd Experiens
- Kontakt:
Sv:Octavia 3
Har den blivit bättre ? Time will tell !
Vad jag förstår kamkedja.
Vad jag förstår kamkedja.
-
msw
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:Sv:Octavia 3
Nix. Rem. Den nya modellen som inte ska bytas förän vid 30000 mil.
Sitter i nya Golf VI också. Har bytt från Octavia II till III nu i oktober. Kört drygt 600 mil. BETYDLIG kvalitétsökning och i allt en bättre bil.
Sitter i nya Golf VI också. Har bytt från Octavia II till III nu i oktober. Kört drygt 600 mil. BETYDLIG kvalitétsökning och i allt en bättre bil.
-
leoman
- Bilmodell: Skoda Octavia2
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Octavia 3
Har du kollat förbrukningen ännu?
-
Malte
- Bilmodell: Skoda Yeti 4wd Experiens
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Octavia 3
[quote]Nix. Rem. Den nya modellen som inte ska bytas förän vid 30000 mil.
Sitter i nya Golf VI också. Har bytt från Octavia II till III nu i oktober. Kört drygt 600 mil. BETYDLIG kvalitétsökning och i allt en bättre bil.[/quote]
Ber om ursäkt för mitt vilseledande svar !
AutoData har inte fått in nyaste infon ännu tydligen.
Sitter i nya Golf VI också. Har bytt från Octavia II till III nu i oktober. Kört drygt 600 mil. BETYDLIG kvalitétsökning och i allt en bättre bil.[/quote]
Ber om ursäkt för mitt vilseledande svar !
AutoData har inte fått in nyaste infon ännu tydligen.
-
msw
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Octavia 3
[quote]Har du kollat förbrukningen ännu?[/quote]
Själv så kör jag 1,4 TSi och utan att snåla ligger jag nu på 0,63 i snitt. Har hört andra som kör 1,2 och är grymt nöjda med både förbrukning och prestanda, även om det inte kommer ner till 0,49
Lite info som inte är så lätt att hitta är att det i Octavia och Golf sitter en fyrventilare medans det i Rapid och Fabia sitter en tvåventilare men att det är samma antal hästar och storlek (1,2 l. och 105 hk) fyrventilaren går dock mjukare och är smidigare. Båda motorerna har den nya generationens kamrem som bara kontrolleras vid service och ska bytas först efter 30000 mil. (undrar vad den remmen är gjord av och vad den kostar)
Själv så kör jag 1,4 TSi och utan att snåla ligger jag nu på 0,63 i snitt. Har hört andra som kör 1,2 och är grymt nöjda med både förbrukning och prestanda, även om det inte kommer ner till 0,49
Lite info som inte är så lätt att hitta är att det i Octavia och Golf sitter en fyrventilare medans det i Rapid och Fabia sitter en tvåventilare men att det är samma antal hästar och storlek (1,2 l. och 105 hk) fyrventilaren går dock mjukare och är smidigare. Båda motorerna har den nya generationens kamrem som bara kontrolleras vid service och ska bytas först efter 30000 mil. (undrar vad den remmen är gjord av och vad den kostar)
-
leoman
- Bilmodell: Skoda Octavia2
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Octavia 3
Vad jag har läst om "gamla" 1.2 tsi så är akilleshälen kamkedja/sträckare men nu verkar problemet vara löst med kamrem.
Men bytesintervallen på 30000mil låter mycket.
Har en 1.6tdi 2011a men går i bytes tankar och funderar på 1.2tsi.
Har webasto värmare i nuläget och då räcker kupevärmen till här uppe i Norrbotten men hur är värmen i en bensinare?
Men bytesintervallen på 30000mil låter mycket.
Har en 1.6tdi 2011a men går i bytes tankar och funderar på 1.2tsi.
Har webasto värmare i nuläget och då räcker kupevärmen till här uppe i Norrbotten men hur är värmen i en bensinare?
-
msw
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Octavia 3
Körde själv en 1,6 Tdi 2010 innan men har nu bytt till bensinare på 140 hästar. Den drar ca 1 dl/mil mer men var 8000.- billigare än Tdi´n och är också billigare i skatt samt 35 extra hästar. GRYMT nöjd med bytet!
Har Webato även i nya, vet inte om värmen räcker utan den.
Har Webato även i nya, vet inte om värmen räcker utan den.
-
nilslennart
- Bilmodell: Skoda octavia 3
- Kontakt:
Sv:Octavia 3
Octavia 3 är som en ny bilmodell. Mycket bra, hög kvalitet. Väldigt stor skillnad mot min tidigare Octavia, årsmodell 2011.
Lelle
Lelle