1.6a svårstartad och döar ibland
-
stormjacke
- Bilmodell: Skoda Felicia
- Kontakt:
1.6a svårstartad och döar ibland
Min bil drar (förmodligen) onödigt mycket bensin. 0,83 l/mil vid körning i 82 km/h 95%'s motorvägskörning.
Övriga irriterande fenomen som min Punkt A till B kärra har är svårstartad och bryter tändningen/bränsletillförseln ibland.
Jag måste hålla full gas några sekunder när jag ska starta bilen när den är kall, sen släppa gasen och då hostar den igång och går på 3.. lätt gaspådrag när den går och den börjar gå på alla fyra. Släpper man ner den på tomgången sen så håller den sig och går på fyra, men det hörs att den inte går 100% jämt.
Jag har också upplevt helt utan förvarning att den bryter antingen tändningen eller bränsletillförseln vet ej vilket, när man kör normalt. Jag har provat med att ge full gas när sånt fenomen inträffade men de blev samma fenomen som att man skulle ha vridit av nyckeln, tills jag släppte gasen och då gick den på alla fyra igen. Hänt mig kanske 8 gånger på 2 veckor.
Liksom dör och så måste man släppa upp gasen helt och gasa igen så går de som vanligt igen. (LÄTT irriterande när man ligger i fel körfält mitt i en omkörning)
Jag har bytt tempgivare från min förra Felicia som gjorde 0,59 (visserligen en 1.3a) med samma körstil som jag har med den här bilen, och trodde att de va en trasig tempgivare som gjorde att den matade för mycket bensin, men felet kvarstår.
Jag har också provat lufttemperaturgivaren/sensorn, och den ändrar motstånd beroende på värmen och antar(?) att den fungerar då?
Har inte kollat tändstiften än, men skall göra det. Men tycker de skulle vara konstigt om de är fel på stiften som för att bilen dör helt å hållet då.
Luftfiltret ser fint ut.
Jag har också lyft på fördelarlocket och kollat så de inte såg lortigt ut under, eller att de fanns några sprickor i det.
Fick ett råd om att mäta strömförbrukningen på bensinpumpen (om den skulle dra ovanligt mycket ström) av en bekant, men vart finns sladden till bensinpumpen på dessa bilar nånstans? Jag har tittat under bilen och ser ingen sladd. Dränkpump är det men hittar ingen sladd? sad Och det verkar(?) som att man måste ta ner hela tanken för att komma åt den där sladden för nån lucka under baksätet fanns inte heller tyvärr. Inte så kul med halvtank kvar..
Jag har kollat runt på reservdelar som har med motorstyrningen och göra, och sett att de skall sitta en varvtalsgivare nånstans också, antagligen mot nedre remskivan? Brukar de göra på de flesta bilar antar jag. Men hur kommer man åt den? Kan man göra det från höger hjulhus bakom innerskärmen?
Tips och råd mottages.
Övriga irriterande fenomen som min Punkt A till B kärra har är svårstartad och bryter tändningen/bränsletillförseln ibland.
Jag måste hålla full gas några sekunder när jag ska starta bilen när den är kall, sen släppa gasen och då hostar den igång och går på 3.. lätt gaspådrag när den går och den börjar gå på alla fyra. Släpper man ner den på tomgången sen så håller den sig och går på fyra, men det hörs att den inte går 100% jämt.
Jag har också upplevt helt utan förvarning att den bryter antingen tändningen eller bränsletillförseln vet ej vilket, när man kör normalt. Jag har provat med att ge full gas när sånt fenomen inträffade men de blev samma fenomen som att man skulle ha vridit av nyckeln, tills jag släppte gasen och då gick den på alla fyra igen. Hänt mig kanske 8 gånger på 2 veckor.
Liksom dör och så måste man släppa upp gasen helt och gasa igen så går de som vanligt igen. (LÄTT irriterande när man ligger i fel körfält mitt i en omkörning)
Jag har bytt tempgivare från min förra Felicia som gjorde 0,59 (visserligen en 1.3a) med samma körstil som jag har med den här bilen, och trodde att de va en trasig tempgivare som gjorde att den matade för mycket bensin, men felet kvarstår.
Jag har också provat lufttemperaturgivaren/sensorn, och den ändrar motstånd beroende på värmen och antar(?) att den fungerar då?
Har inte kollat tändstiften än, men skall göra det. Men tycker de skulle vara konstigt om de är fel på stiften som för att bilen dör helt å hållet då.
Luftfiltret ser fint ut.
Jag har också lyft på fördelarlocket och kollat så de inte såg lortigt ut under, eller att de fanns några sprickor i det.
Fick ett råd om att mäta strömförbrukningen på bensinpumpen (om den skulle dra ovanligt mycket ström) av en bekant, men vart finns sladden till bensinpumpen på dessa bilar nånstans? Jag har tittat under bilen och ser ingen sladd. Dränkpump är det men hittar ingen sladd? sad Och det verkar(?) som att man måste ta ner hela tanken för att komma åt den där sladden för nån lucka under baksätet fanns inte heller tyvärr. Inte så kul med halvtank kvar..
Jag har kollat runt på reservdelar som har med motorstyrningen och göra, och sett att de skall sitta en varvtalsgivare nånstans också, antagligen mot nedre remskivan? Brukar de göra på de flesta bilar antar jag. Men hur kommer man åt den? Kan man göra det från höger hjulhus bakom innerskärmen?
Tips och råd mottages.
-
andreas1
- Bilmodell: Skoda. pickup
- Kontakt:
Sv:1.6a svårstartad och döar ibland
1,6 har insugsgummi som standardfel.
Lite hål i gummit o inget stämmer med bränsle luft
Din bil har lägesgivaren i fördelaren.
Felkodet?
Lambdasond som mäter tokfel?
Nästa gång bilen dör pumpa in startgas, går den på det är det bränslet den fattas.
Har haft jättebry med hallgivaren på vag bil
Bilfan gick ibland o ibland inte.
Blev stående lite varstans.
Tror dock inte felen är en o samma orsak.
Har du servat bilen? Igensatt luftfilter kan tex göra bilen törstig
Lite hål i gummit o inget stämmer med bränsle luft
Din bil har lägesgivaren i fördelaren.
Felkodet?
Lambdasond som mäter tokfel?
Nästa gång bilen dör pumpa in startgas, går den på det är det bränslet den fattas.
Har haft jättebry med hallgivaren på vag bil
Bilfan gick ibland o ibland inte.
Blev stående lite varstans.
Tror dock inte felen är en o samma orsak.
Har du servat bilen? Igensatt luftfilter kan tex göra bilen törstig
-
stormjacke
- Kontakt:
Sv:Sv:1.6a svårstartad och döar ibland
Insugsgummi säger du, hmm. Vart sitter det/dem?
Felkoder har jag ingen aning om. Jag har ingen felkodsläsare och vill inte betala verkstadskostnad för att läsa fram dem, de är på tok för dyrt. :)
Lamdasond, ny fördelare samt ny tändspole är beställt, så får väl se när de dyker upp om felen avtar. :)
Jag har inte servat bilen, men tidigare ägare sa att han bytt tändstift och luftfilter. Har inte tagit bort stiften och kollat dem personligen men luftfiltret såg fint ut, och det blåste jag igenom för säkerhets skull med tryckluft.
Och skulle det inte hjälpa efter ovanstående är bytt, så kan man ju iaf utesluta de prylarna, och då är det väl bara bensinprylar kvar att kolla.
Felkoder har jag ingen aning om. Jag har ingen felkodsläsare och vill inte betala verkstadskostnad för att läsa fram dem, de är på tok för dyrt. :)
Lamdasond, ny fördelare samt ny tändspole är beställt, så får väl se när de dyker upp om felen avtar. :)
Jag har inte servat bilen, men tidigare ägare sa att han bytt tändstift och luftfilter. Har inte tagit bort stiften och kollat dem personligen men luftfiltret såg fint ut, och det blåste jag igenom för säkerhets skull med tryckluft.
Och skulle det inte hjälpa efter ovanstående är bytt, så kan man ju iaf utesluta de prylarna, och då är det väl bara bensinprylar kvar att kolla.
-
andreas1
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:1.6a svårstartad och döar ibland
Insugsgummit sitter mellan gasspjäll o insug, kollas enklast genom att spruta startgas runt den. Varvtalet kommer öka eller sjunka om det är defekt.
Vet av erfarenhet att det oftast blir dyrare med uteslutningsmetoden än låta verkstad läsa felkoder.
Kanske tom nån här inne som har läsare o kan göra det för en billig peng?
Hade gärna hjälpt dig men är lite långt bort.
Lambdasonden går o mäta om den funkar.
Vet av erfarenhet att det oftast blir dyrare med uteslutningsmetoden än låta verkstad läsa felkoder.
Kanske tom nån här inne som har läsare o kan göra det för en billig peng?
Hade gärna hjälpt dig men är lite långt bort.
Lambdasonden går o mäta om den funkar.
-
stormjacke
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:1.6a svårstartad och döar ibland
Har provat startgas metoden som du föreslog, men ingen skillnad i varvtal. Jag tog bort gasspjället och kollade hur det såg ut under, men gummiringen var hel. För övrigt vilken idiotisk konstruktion. Varför en gummiring istället för traditionell packning???
Anyway, Vad är det här för något som är kopplat till gasspjället?
Min personliga gissning är att de har med bensin att göra.
en burk med två slangar, en ingång och en utgång.
Och på utgångssidan på slangen så sitter det en till mysko liten pryl.
Någon elektrisk sak som jag inte heller vet vad den har för funktion??
http://forumbilder.se/DCGVS/img-20140420-112349
Anyway, Vad är det här för något som är kopplat till gasspjället?
Min personliga gissning är att de har med bensin att göra.
en burk med två slangar, en ingång och en utgång.
Och på utgångssidan på slangen så sitter det en till mysko liten pryl.
Någon elektrisk sak som jag inte heller vet vad den har för funktion??
http://forumbilder.se/DCGVS/img-20140420-112349
-
Malte
- Bilmodell: Skoda Yeti 4wd Experiens
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:1.6a svårstartad och döar ibland
Kolkanister till tankventilationen, den elektriska ventilen är en taktventil som styr ventilationsflödet.
-
andreas1
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:1.6a svårstartad och döar ibland
Den råkar inte lukta typ starkt ur avgaserna när bilen e varm?
Isåfall ska du kolla lambdan.
Hur ser stiften ut?
Låter i mina öron som den får tokmycket bensin alt för lite luft.
Vilket isåfall surar dina stift .
Isåfall ska du kolla lambdan.
Hur ser stiften ut?
Låter i mina öron som den får tokmycket bensin alt för lite luft.
Vilket isåfall surar dina stift .
-
stormjacke
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:1.6a svårstartad och döar ibland
Hej!
Har inte kollat stift eller lamda ännu. Jag har inte haft några möjligheter till garageplats ännu så jag kunnat vålda bort lamdasonden. Hoppas kunna kolla stiften nu i veckan.
Har inte kollat stift eller lamda ännu. Jag har inte haft några möjligheter till garageplats ännu så jag kunnat vålda bort lamdasonden. Hoppas kunna kolla stiften nu i veckan.
-
stormjacke
- Kontakt:
Här är 4 bilder på tändstiften..
Svårt att ge någon rättvis bild av dem med stillastående bilder.
Mitt personliga omdöme är att 2 stift såg fina/rena ut, och 2st var rätt så sotiga. Ej blöta.
http://forumbilder.se/DCH3C/img-20140422-170618
http://forumbilder.se/DCH3C/img-20140422-170628
http://forumbilder.se/DCH3C/img-20140422-170639
http://forumbilder.se/DCH3C/namnlos
Svårt att ge någon rättvis bild av dem med stillastående bilder.
Mitt personliga omdöme är att 2 stift såg fina/rena ut, och 2st var rätt så sotiga. Ej blöta.
http://forumbilder.se/DCH3C/img-20140422-170618
http://forumbilder.se/DCH3C/img-20140422-170628
http://forumbilder.se/DCH3C/img-20140422-170639
http://forumbilder.se/DCH3C/namnlos
-
stormjacke
- Kontakt:
Lamdasond bytt, men den är fortfarande svårstartad, och drar förmodligen lika mycket bensin. Den gamla var helt köööölsvart.
Har köpt nya stift nu också, och i samband med tändstiftsbytet så tänkte jag att jag provkör spridarna också, tar lös dom och provar om de pumpar ut bensin taktvis eller om någon är helt öppen.
Alla spridare pumpade ut taktvis, som tur var. Däremot lyckades en spridare gå sönder medans jag försökte få tillbaka dem..Kontakten till kablaget vek sig 90 grader så den går nog snart av helt.. :( :(
Så det blir inget provstart med nya stift tills jag får tag på en annan spridare..
Ingen som har någon spridare till en 1.6a bensinare, i gästrikland/dalarna? ^^
Har köpt nya stift nu också, och i samband med tändstiftsbytet så tänkte jag att jag provkör spridarna också, tar lös dom och provar om de pumpar ut bensin taktvis eller om någon är helt öppen.
Alla spridare pumpade ut taktvis, som tur var. Däremot lyckades en spridare gå sönder medans jag försökte få tillbaka dem..Kontakten till kablaget vek sig 90 grader så den går nog snart av helt.. :( :(
Så det blir inget provstart med nya stift tills jag får tag på en annan spridare..
Ingen som har någon spridare till en 1.6a bensinare, i gästrikland/dalarna? ^^
-
stormjacke
- Kontakt:
Har gjort lite försök att förbättra gången på bilen igår.
Tändstift bytta, en spridare bytt, tändspole samt fördelare bytt.
Lamdasonden bytte jag också men de skrev jag tidigare...
Problem solved! :) Jag vet inte vad som var felet men felet är borta i alla fall. Skönt är det!
Tändstift bytta, en spridare bytt, tändspole samt fördelare bytt.
Lamdasonden bytte jag också men de skrev jag tidigare...
Problem solved! :) Jag vet inte vad som var felet men felet är borta i alla fall. Skönt är det!
-
stormjacke
- Kontakt:
Fast någon tomgång har jag inte.. Verkar vara gasspjällstyrdonet som spökar.. Får kolla på det framöver.. Återkommer!