vattenläckage i kupen

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
kingnick
Bilmodell: Skoda felicia
Kontakt:

vattenläckage i kupen

Inlägg av kingnick »

Jag har en lite märklig fråga men det har börjat läka in vatten i kupen på min -99 Felicia. Först såg jag att det hade samlats vatten på gummimattan efter ett stort regn(förarplatsen) och trodde att dörren hade stått på glänt, men sedan har jag sett att vattnet kommer från under instrumentpanelen strax framför dörren.

Till saken hör att bilen bara gått drygt 8000mil och är så gott som rostfri.
Om någon därute har varit med om detta så skulle jag bli tacksam för tips då jag inte för mitt liv kan hitta var det kommer in.

Hej hopp
Nicke.
jo1jo
Bilmodell: Skoda felicia 1.3 mpi
Kontakt:

Sv:vattenläckage i kupen

Inlägg av jo1jo »

Har hört att flera fått täta rutan
Bäverhanne
Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
Kontakt:

Sv:Sv:vattenläckage i kupen

Inlägg av Bäverhanne »

Har du rails (om kombi) kan det läcka in vatten från infästningen i karossen pga torkat silikon. Svårt att testa med att spola vatten över railsen och lyckas undvika rutan kanske?
stakvi
Bilmodell: Skoda Felicia Kombi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:vattenläckage i kupen

Inlägg av stakvi »

Hej
Jag hade(?) läcka på höger sida passagerarpltsen.
Först när jag köpte den la jag lite vax under gummilisten och tejpade hela kanten mellan ruta och grå plastdetaljen framme utanpå. Då blev det tätt.
Nu i somras började det läcka efter jag tagit bort svarta tejpen
för jag trodde att det inte hade betydelse. Men det blev ej tätt innan jag lagt tillbaks svart tejp mellan rutans gummilist och plastdetalj...
konstigt...då jag inte riktigt förstår hur vattnet kommer in den vägen.
Staffan
Johan31
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:vattenläckage i kupen

Inlägg av Johan31 »

Hej !
Jag la silicon under gummilisten till rutan men det kom fortfarande in vatten på båda sidor, under instrumentbrädan till förarplats och passagerarplats.
Då kontrollerade jag insuget till fläkten,( ta loss plastkåpan via de clips som håller den) som sitter vid motorhuven och där sitter en gummipackning som skall släppa ut ev regnvatten som kommer men istället rann det in via ventilationskanalen.
Där var fullt med frömjöl och smuts som gjorde att vattnet inte rann ut, tog loss gummit och gjorde rent och nu är det torrt i bilen.
Kolla det bilägare !!
Johan
stormjacke
Bilmodell: Skoda Felicia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:vattenläckage i kupen

Inlägg av stormjacke »

Tack Johan för din upptäckt. Även mina felicior har tagit in vatten under instrumentpanelen, dock endast vid mycket kraftigt regnväder. Snikbilar.. synd att jag gillar dom!
Skriv svar