ingen tomgång tips
-
stormjacke
- Bilmodell: Skoda Felicia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:ingen tomgång tips
Jahaja.. jaja. Jag kan ju säga iaf att efter jag bytte bränsleregulator och bytte tempgivare en gång till (till en spritt ny - den andra jag bytte innan var beg. men som kom från en soppasnål motor) Samt slog i en flaska insprutningsrengöring.
Och vid första startförsöket blev det ingen skillnad. Samma svårstartade fenomen och pendlade upp och ner i tomgång.
Men efter att ha åkt med bilen lite så började de gå till sig.
Och startade jättelätt sedan. :) Utan att man behövde hålla gasen i botten.
Däremot när bilen blivit varm och man kopplar ur så pendlar tomgången upp och ner.. Så ett steg i rätt riktning. :)
Och vid första startförsöket blev det ingen skillnad. Samma svårstartade fenomen och pendlade upp och ner i tomgång.
Men efter att ha åkt med bilen lite så började de gå till sig.
Och startade jättelätt sedan. :) Utan att man behövde hålla gasen i botten.
Däremot när bilen blivit varm och man kopplar ur så pendlar tomgången upp och ner.. Så ett steg i rätt riktning. :)
-
andreas1
- Bilmodell: Skoda. pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:ingen tomgång tips
Det var ju lite synd du skrota dom tim.
Den bilen gav utslag lambda o det kan den göra när btr är sönder.
Ni andra vad har ni för stift i bilarna?
Efter ni har bytt btr bör ni byta stift dom har ju surat sig själva några ggr
Den bilen gav utslag lambda o det kan den göra när btr är sönder.
Ni andra vad har ni för stift i bilarna?
Efter ni har bytt btr bör ni byta stift dom har ju surat sig själva några ggr
-
stormjacke
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:ingen tomgång tips
Jag kör med NGK 6or.. minns ej exakt modell på tändstiftet men när jag stod och valde mellan vilka jag skulle köpa så sa en väldigt motorkunnig vän till mig att de gick bra med vilka 6or som helst.
Tror du man måste byta stift bara för att bilen gått surt före??
Låter lite onödigt i mina öron. Bilen startar jättelätt både när den är varm och när den är kall. Men tyvärr är tomgången helt knäpp när motorn är varm. :/
Pendlar upp och ner och ibland (senast igår) låg den konstant på ca 2500varv.. tills jag gasa till och då sjönk den ner till runt 1000.. och sen började pendla upp och ner igen..
Har ingen aning om hur jag ska ta mig igenom besiktningen med pendlande tomgång dock..
Tror du man måste byta stift bara för att bilen gått surt före??
Låter lite onödigt i mina öron. Bilen startar jättelätt både när den är varm och när den är kall. Men tyvärr är tomgången helt knäpp när motorn är varm. :/
Pendlar upp och ner och ibland (senast igår) låg den konstant på ca 2500varv.. tills jag gasa till och då sjönk den ner till runt 1000.. och sen började pendla upp och ner igen..
Har ingen aning om hur jag ska ta mig igenom besiktningen med pendlande tomgång dock..
-
andreas1
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:ingen tomgång tips
Om det är så att motorn pumpar på tok för mycket bensin surar stiften.
Ett stift som surar mår sämre var gång.
Din vän har rätt ngk brukar funka även när andra ej funkar syftar mer på om du har biltema el annat skräp, då är det alltid första man byter
Sen om stiften är bra el dåliga nu är svårt att säga .
Antar att din går lika illa som tims gjorde, det var inget frågetecken om att lambdan ej reglera alt kunde reglera
Bilen lukta äckligt även varm samt felkod lambda
Så i min värld ska avgasrör lambda el databox bytas på den.
Ett stift som surar mår sämre var gång.
Din vän har rätt ngk brukar funka även när andra ej funkar syftar mer på om du har biltema el annat skräp, då är det alltid första man byter
Sen om stiften är bra el dåliga nu är svårt att säga .
Antar att din går lika illa som tims gjorde, det var inget frågetecken om att lambdan ej reglera alt kunde reglera
Bilen lukta äckligt även varm samt felkod lambda
Så i min värld ska avgasrör lambda el databox bytas på den.
-
stormjacke
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:ingen tomgång tips
Jag trodde de va lamdasonden efter jag hade bytt nå annat innan, som det inte blev bättre av. Så lamdan är ny men det var inte den de var fel på skulle jag gissa på. Felkoder har jag inte möjlighet att kolla så jag vet fortfarande inte varför den pendlar på tomgången.
Jag har fortfarande ett litet avgasläckage men tycker inte de borde ha med pendlande tomgång att göra.. Om man drar en långdragen paralell med en volvo 240 eller 740 så om en sån bil hade haft trasig grenrörspackning hade de låtit illa men tomgången hade defenetivt varit stabil ändå.
Kan ju tänkas att VAG's motorer styrs på ett annat sätt.. Men lite tjyvluft före lamdasonden ska ju inte göra att den går mellan 12-1400 varv, och efter man kört ett tag så kan gasen stå still på 2000 varv, tills man gasar till den till ca 4500varv, då går den ner till 1200 igen och ligger där å pendlar..
Har nyligen bytt spjällhuset med tomgångsmotor inbyggd, men blev inte nå bättre ändå.. Så vette gudarna varför inte den fungerar som den ska.. Vet inte om man kan mäta det heller om de skulle vara så att jag fått ett trasigt fast jag köpt det nytt?
De enda jag inte bytt i motorstyrningsväg är databox samt luft temperatur sensorn..
Men de låter så långsökt i mina öron att de ska vara en luft temp sensor som är trasig.
Databoxen lär ju kosta skjortan att byta. Och man har ju inga garantier på att en begagnad skulle fungera nå bättre..
Låter mest som bortkastade pengar om man skulle köpa ny sån.
O int känner jag nån med likadan motor heller som man skulle kunna byta box mellan med och prova.. :/
Jag har fortfarande ett litet avgasläckage men tycker inte de borde ha med pendlande tomgång att göra.. Om man drar en långdragen paralell med en volvo 240 eller 740 så om en sån bil hade haft trasig grenrörspackning hade de låtit illa men tomgången hade defenetivt varit stabil ändå.
Kan ju tänkas att VAG's motorer styrs på ett annat sätt.. Men lite tjyvluft före lamdasonden ska ju inte göra att den går mellan 12-1400 varv, och efter man kört ett tag så kan gasen stå still på 2000 varv, tills man gasar till den till ca 4500varv, då går den ner till 1200 igen och ligger där å pendlar..
Har nyligen bytt spjällhuset med tomgångsmotor inbyggd, men blev inte nå bättre ändå.. Så vette gudarna varför inte den fungerar som den ska.. Vet inte om man kan mäta det heller om de skulle vara så att jag fått ett trasigt fast jag köpt det nytt?
De enda jag inte bytt i motorstyrningsväg är databox samt luft temperatur sensorn..
Men de låter så långsökt i mina öron att de ska vara en luft temp sensor som är trasig.
Databoxen lär ju kosta skjortan att byta. Och man har ju inga garantier på att en begagnad skulle fungera nå bättre..
Låter mest som bortkastade pengar om man skulle köpa ny sån.
O int känner jag nån med likadan motor heller som man skulle kunna byta box mellan med och prova.. :/
-
stormjacke
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:ingen tomgång tips
Har provat med att ta av kontakten till lufttemperatursensorn medans bilen gick.. Märktes ingen skillnad alls. Då kan man ju undra vad den gör för funktion?
-
andreas1
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:ingen tomgång tips
Nu minns jag ej hundra hur dessa ser ut men lufttempsensorn bör även fungera som luftmängdmätare.
Felmätt luft=dålig gång
Bilar som har luftmängdmätare o man kopplar av den o har ofärändrad gång är det fel på givaren.någonstans har du en givare som mäter luftflöde som sedan samspelar med lambda till boxen som ger öppningstider till sprudarna
Och ja läkage innan lambdan ger fel lambdavärde o boxen fetar till bränslet.
Efter lambdan är alltid skit samma .
Även volvo 740 o 240 med sprut reagerar på detta .
Är tyvärr svårt att gissa massa på ett forum
Felmätt luft=dålig gång
Bilar som har luftmängdmätare o man kopplar av den o har ofärändrad gång är det fel på givaren.någonstans har du en givare som mäter luftflöde som sedan samspelar med lambda till boxen som ger öppningstider till sprudarna
Och ja läkage innan lambdan ger fel lambdavärde o boxen fetar till bränslet.
Efter lambdan är alltid skit samma .
Även volvo 740 o 240 med sprut reagerar på detta .
Är tyvärr svårt att gissa massa på ett forum
-
fabbe1
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:ingen tomgång tips
Jag förstår inte varför du inte skaffar eller lånar en felkodsläsare, Biltema har en för 400-: och VAG 405 som jag har finns för 500-: den skrev i klartext vilken tändspole som var defekt på en Fabia 1,2 -06.
-
andreas1
- Kontakt:
[quote]Jag förstår inte varför du inte skaffar eller lånar en felkodsläsare, Biltema har en för 400-: och VAG 405 som jag har finns för 500-: den skrev i klartext vilken tändspole som var defekt på en Fabia 1,2 -06.[/quote]
Jag tror jag gav 600 då tar den alla vag o skoda o gratis uppdateringar.
Är nåt år gammal nu men har tjänat igen den många ggr då man kan läsa andras bilar för en slant. Finns många bra alternativ
Tyvärr är det inte alltid det hjälper bla vid mekaniska fel o tex när den säger lambda betyder det bara att den är utanför området inte att det måste vara den som e fel
Jag tror jag gav 600 då tar den alla vag o skoda o gratis uppdateringar.
Är nåt år gammal nu men har tjänat igen den många ggr då man kan läsa andras bilar för en slant. Finns många bra alternativ
Tyvärr är det inte alltid det hjälper bla vid mekaniska fel o tex när den säger lambda betyder det bara att den är utanför området inte att det måste vara den som e fel
-
Roger
- Bilmodell: Skoda Octavia Combi elegance
- Kontakt:
Håller med föregående, en app till telefonen och en felkosläsare är viktigare än hammare och skiftnyckel i verktygslådan. Du kan hålla på att byta grejor på din bil i evigheter på chans om du inte vet var problemet är. Ska du greja hemma är en felkodsläsare det första verktyget du ska införskaffa, kanske har du sedan dom andra som behövs...