Tempmätaren

I detta forum skriver vi om Skoda Pick-Up.
Jocke1327
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Tempmätaren

Inlägg av Jocke1327 »

Hej!
Har problem med min Skoda som blir varm under landsvägskörning.
Först går mätaren upp sakta till 70 grader,sen sticker den som en raket upp på rött direkt.
Vart ska jag börja?
andreas1
Bilmodell: Skoda. pickup
Kontakt:

Sv:Tempmätaren

Inlägg av andreas1 »

Frågan är om mätaren visar rätt o det är så att kylfläkten ej funkar el det är en givare som ej är frisk.
Var du ska börja med är att skriva motoralternativet du har.
Jocke1327
Kontakt:

Sv:Sv:Tempmätaren

Inlägg av Jocke1327 »

[quote]Frågan är om mätaren visar rätt o det är så att kylfläkten ej funkar el det är en givare som ej är frisk.
Var du ska börja med är att skriva motoralternativet du har.[/quote]

Det är en Skoda pickup 1.3 mpi.
Är tacksam för all hjälp jag kan få.
andreas1
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Tempmätaren

Inlägg av andreas1 »

Det som är frågan är om den blir så varm som mätaren säger eller mätaren flippar över.
Jag hade försökt mäta värmen på motorn med annan mätning.
Försvinner det något vatten?
När mätaren sticker går kylfläkten i motorrummet? Den ska starta nånstans mellan 90-110 grader
Jocke1327
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Tempmätaren

Inlägg av Jocke1327 »

[quote]Det som är frågan är om den blir så varm som mätaren säger eller mätaren flippar över.
Jag hade försökt mäta värmen på motorn med annan mätning.
Försvinner det något vatten?
När mätaren sticker går kylfläkten i motorrummet? Den ska starta nånstans mellan 90-110 grader[/quote]

Nu har jag varit ute å byglat kylfläkten,å den fungerade.
Men kylfläkten har aldrig startat när mätaren har stukit upp över 110 grader.

Om man står å tittar på termogivaren som sitter på kylaren uppifrån framför bilen ska röda kabeln sitta till vänster och gula till höger närmast kylaren?
stormjacke
Bilmodell: Skoda Felicia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tempmätaren

Inlägg av stormjacke »

Byt termostatgivaren..till att börja med. Så att fläkten startar när motorn blir för varm.
Sen undrar iaf jag om din termostat är hel?
Kanske är den som inte öppnar?

Tempgivaren brukar sällan vara billig på butiker i sverige.. Så den är väl i så fall nästa steg ändå att byta. Har aldrig hört att någon annan 1.3a gjort som din motor gör..
Jocke1327
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tempmätaren

Inlägg av Jocke1327 »

[quote]Byt termostatgivaren..till att börja med. Så att fläkten startar när motorn blir för varm.
Sen undrar iaf jag om din termostat är hel?
Kanske är den som inte öppnar?

Tempgivaren brukar sällan vara billig på butiker i sverige.. Så den är väl i så fall nästa steg ändå att byta. Har aldrig hört att någon annan 1.3a gjort som din motor gör..

[/quote]

Jacob>termostatgivaren,är det den som sitter på kylaren du menar?
andreas1
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tempmätaren

Inlägg av andreas1 »

Nu vet du att fläkten funkar men troligen ej givaren på kylaren
Hur du sätter kablarna spelar ingen roll.
Vissa årsmodeller har en dålig termostat sitter med bygel i plast som knäcks så kolla absolut den
Sitter på vänster sida av motorn om jag minns rätt svart lock där vattenslangen går till.
Tempgivaren kosta runt 800 kr så ta en på skrot samma på alla golf gamla passat mm bara kolla antal stift i kontakten.
Färg på plastringen kvittar.
Givaren till kylfläkt tog jag på skrot från saab 900 79-94 så den passar om du ej hittar annan bara bygga om kontakten.
Jocke1327
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tempmätaren

Inlägg av Jocke1327 »

[quote]Nu vet du att fläkten funkar men troligen ej givaren på kylaren
Hur du sätter kablarna spelar ingen roll.
Vissa årsmodeller har en dålig termostat sitter med bygel i plast som knäcks så kolla absolut den
Sitter på vänster sida av motorn om jag minns rätt svart lock där vattenslangen går till.
Tempgivaren kosta runt 800 kr så ta en på skrot samma på alla golf gamla passat mm bara kolla antal stift i kontakten.
Färg på plastringen kvittar.
Givaren till kylfläkt tog jag på skrot från saab 900 79-94 så den passar om du ej hittar annan bara bygga om kontakten.[/quote]

Kanon,då blir det en sväng till skroten på måndag,tack för hjälpen.
Återkommer med resultat.
stormjacke
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tempmätaren

Inlägg av stormjacke »

termostatgivare sitter i kylaren, tempgivaren sitter i termostathuset, som i sin tur sitter på sidan av topplocket.
Tempgivaren kostar inte 800kr, utan runt 400-500kr på butiker i sverige. Jag köpte min senaste tempgivare från en hemsida från tjeckien, där kostar allt myyyyycket billigare än i sverige. 24kr + frakt kostade tempgivaren.

Tex avgasupphängningsgummin 5kr st, drivknutar 100kr styck, spindelleder typ 44kr styck. med mera med mera.. För de priserna kan man köpa å ha på hyllan tills de går sönder. :)
andreas1
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tempmätaren

Inlägg av andreas1 »

Givaren kostar runt 800 på vw o skoda
Eftersom han har problem nu hänvisar jag svenska alt då jag utgår från han inte har veckor på sig o få fram grejorna.
Samt vid vissa utlänska företag är kvaliten dålig o osäker leverans o räkna med noll garanti
Anser man ska gynna sverige så vi har jobben kvar därav best jag ej från utlandet
fabbe1
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tempmätaren

Inlägg av fabbe1 »

Då jag redan har köpt en Tjeckisk Skoda istället för en "Svensk" Saab eller Volvo så kan jag nog tänka mig att handla reservdelarna från Tjeckien, det är nog inte uteslutet att Mekonomen och liknande tar delar från dom länder där det är billigast.
Tony
stormjacke
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tempmätaren

Inlägg av stormjacke »

Andreas - om de tar 800 för den givaren i dina trakter så lovar jag att de lurar skjortan av dig.. Jag frågade på Bilmetro (som är återförsäljare för VW och Skoda) i Sandviken och där kostade den 530kr inkl. tätningsring. Det var också det dyraste alternativet jag hittade.

Anledningen till att allt kostar skjortan i svenska butiker är för att de ska tjäna på reservdelarna.. Men samtidigt tycker iaf jag att nån måtta får de vara på prissättning.. Till exempel så kostar fördelaren under 400kr till min AEE 1.6 motor, men tempgivaren kostar över 500kr? En fördelare är ju bra mycket dyrare i produktionskostnad än en tempgivare, men eftersom även verkstäder med personal vet att de är en vanligt förekommande del som byts ut så kan de ta jättebra betalt för att de ska tjäna så mycket som möjligt på det. Men det är helt horribelt att göra på det viset.

Dessutom så har med största sannolikhet verkstäder samt reservdelsbutiker rabatt ifrån sina huvudleverantörer.
En tempgivare för 24kr eller en tempgivare för 530kr.. Skillnaden i procent är över 2000% påslag.

Visst är de väl bra att jobben stannar i sverige men samtidigt så går en hel del pengar till märkes koncernen också..
andreas1
Kontakt:

Inlägg av andreas1 »

[quote]Då jag redan har köpt en Tjeckisk Skoda istället för en "Svensk" Saab eller Volvo så kan jag nog tänka mig att handla reservdelarna från Tjeckien, det är nog inte uteslutet att Mekonomen och liknande tar delar från dom länder där det är billigast.
Tony[/quote]
Hmm var längesen volvo var svenskt.
O nä mekonomen best bla från tyskland och prispåslaget ska täcka garanti o lager. Best själv ej från mekonomen men från andra svenska som inte har 100 procent påslag.
Är det skoda org så visst kan man köpa därifrån men att tro att bara för bilen e gjord där håller allt kvalite det är kanske lite höga tankar.
Men absolut alla gör som dom vill, men vill man ha bilen fungerande snabbt sitter man kanske inte o köper där o får vänta nån vecka på frakten
Jocke1327
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tempmätaren

Inlägg av Jocke1327 »

Idag har jag bytt termokontakt,termostat och tempgivare utan resultat. :(
Nu går mätaren sakta upp till 90 grader,sen sticker den som en raket upp över rött.

Fortfarande går inte kylfläkten igång när mätaren får frispel och går upp över rött.

Nån som har några tips idéer?
stormjacke
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tempmätaren

Inlägg av stormjacke »

Om du fortfarande inte får nån fungerande fläkt, kolla så att säkringen till fläkten är hel. Skulle den va trasig så gör ju en ny termokontakt ingen nytta. Återkom efter du kollat!
Jocke1327
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tempmätaren

Inlägg av Jocke1327 »

[quote]Om du fortfarande inte får nån fungerande fläkt, kolla så att säkringen till fläkten är hel. Skulle den va trasig så gör ju en ny termokontakt ingen nytta. Återkom efter du kollat![/quote]

Ja,säkringen är hel och fin.
andreas1
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tempmätaren

Inlägg av andreas1 »

Har du kollat om det kokar i kärlet?
Öppna inte locket vad du än gör .
Titta o känn på behållaren om det bubblar vilket det borde göra vid dom graderna.
Alt om du kan få tag i en tempmätare som man skjuter med, då får du svar direkt om mätaren visar rätt el inte.
Kan vara mätaren som inte är ok.
Prova även knacka på glaset till mätaren om det är så att du har glapp o den då ej visar rätt.
Annars låter det som antingen öppnar ej termostaten el så är vattenpumpen kass
1,6 brukar ha vw vattenpump o dom är i plast o ger sig i vingarna
Men då borde det ej komma vatten i tunna returslangen i kärlet
Jocke1327
Kontakt:

Inlägg av Jocke1327 »

Nu påvägen till jobbet har jag knackat på glaset 4 ggr och då sköter sig mätaren :)
Min nästa fråga är,vet kylfläkten när den ska gå igång när mätaren glappar?
Är det krångligt att byta mätaren?
stormjacke
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tempmätaren

Inlägg av stormjacke »

Fläkten vet nog när den ska gå igång. Den inte av mätaren i bilen i alla fall.

Nej det är inte särskilt svårt att byta mätaren.
Se helst till att få tag på ett likadant mätarhus, och så flyttar du över din gamla hastighetsmätare till det nya mätarhuset istället.
Det är enklare än att byta mellan två olika tempgivare.

För hastighetsmätaren sitter med 4st stjärnskruvar enbart och är en egen enhet av mätarhuset. För att byta tempgivare måste du dela på instrument och kretskort, vilket ibland kan vara lite svårt när piggarna som är istuckna i kretskortet från tempgivarens baksida sitter väldigt hårt. Då är risken stor att man har sönder någonting.

Och ja det går att byta mätarhus utan att ta bort ratten. Man lirkar ut instrumentpanelen så passa att man kan lossa på hastighetsmätarvarjen och alla sladdar på baksidan (går att sätta fel men de är färgmärkta kontakter så man behöver inte vara någon Einstein för att begripa att svart ska sitta på svart å gul på gul osv)
Sen drar man ut instrumentpanelen till höger.

Ratten måste dock stå i en viss position för att du ska komma åt, men de märker du när det tar i och inte tar i..
Skriv svar