När jag var ute och åkte igår skaramlade det till och jag såg en plåttingest, som jag trodde jag kört på. Jag insåg dock att det måste vara plåtskyddet till katalysatorn som ramlar bort. Jag vände om och plockade upp det och slängde in det i bagaget.
Min fråga är om det är nödvändigt att ha detta skyddet. Förra gången det ramlade bort sa en bilverkstad att det var onödigt och skulle slänga det. Jag behöll det och lät svetsa dit det igen. Nu är jag dock tveksam, om det är värt att kosta på det på en så gammal bil som 99-a. (jag kör nästan aldrig i torrt gräs)
Katalysatorskydd
-
GKA
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
-
stormjacke
- Bilmodell: Skoda Felicia
- Kontakt:
Sv:Katalysatorskydd
Plåtskyddet är väl mer ett värmeskydd, för att katalysatorn ska hålla värmen bättre. Varm katalysator = bra avgasrening.
Går alldeles utmärkt att åka bil utan det också, utan att behöva bekymra sig. Alla bilar som är utrustade med katalysator före ocativan tillverkades och som inte har värmeskyddsplåt fungerar ju fortfarande.. så då gör även din bil det med.
Går alldeles utmärkt att åka bil utan det också, utan att behöva bekymra sig. Alla bilar som är utrustade med katalysator före ocativan tillverkades och som inte har värmeskyddsplåt fungerar ju fortfarande.. så då gör även din bil det med.