Läckage kylare
-
andreas1
- Bilmodell: Skoda. pickup
- Kontakt:
Sv:v:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Läckage kylare
Håller med roger.
Ägg o kryddor kan man använda.
Saker som tätar har alltid samma risk för o göra stopp.
Har din kylare tex spruckit så är godset tunnt så hålet kommer växa frågan är när.
En beg kylare kostar nästan inget .
Långkörning o hemmapullagning klingar dåligt i mina öron men absolut gör som du vill.
Bärgarna ska oxå leva o det gör dom oftast när man snålat på detta vis.
Lycka till.
Ägg o kryddor kan man använda.
Saker som tätar har alltid samma risk för o göra stopp.
Har din kylare tex spruckit så är godset tunnt så hålet kommer växa frågan är när.
En beg kylare kostar nästan inget .
Långkörning o hemmapullagning klingar dåligt i mina öron men absolut gör som du vill.
Bärgarna ska oxå leva o det gör dom oftast när man snålat på detta vis.
Lycka till.
-
GKA
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
OK, det har ju varit semesterstängt några veckor, men i morgon öppnar de och jag skall ta tag i det.
Tack för alla tips - ovärderliga för att hålla nere kostnaderna för bilen !
Tack för alla tips - ovärderliga för att hålla nere kostnaderna för bilen !
-
kentw
- Bilmodell: Skoda Fabia 1,4
- Kontakt:
jobbarkompisen har kört över ett år med sin Volvo 740 med knappt märkbar kylvätskeförlust efter att ha pytsat i ingefära , allt är möjligt - kan bli sämre eller hålla ett bra tag med ingefära eller andra tätningsmedel , ifall du tar långkörningen senare denna månad så har du tid att prova om du vill ,
Tack för uppskattningen !
Tack för uppskattningen !
-
kentw
- Bilmodell: Skoda Fabia 1,4
- Kontakt:
knappt märkbar förlust var fel - han får fylla på men klart mindre än innnan han pytsade i ingefäran
-
GKA
- Kontakt:
Var inne och kollade på nätet; på Mister Auto hade de en för 486 +
frakt = under 600 kr, NRF hette den. De hade även en bild, som gick att förstora och skriva ut för att kolla storleken. Där fanns uppgifter på avstånd i bredd o längd mellan skruvfästena, de andra värdena är svåra att mäta sig till på kylaren.
På skruvat & klart skulle en 1000 kr-kylare kosta drygt 2300 utbytt och klart, dock framgick inte om kylarvätska ingår.
Det innebär att det inte är fel att kolla byteskostnad var man kan få det till hyggligt pris nu när jag och min bror inte har någonstans att fixa det själv.
frakt = under 600 kr, NRF hette den. De hade även en bild, som gick att förstora och skriva ut för att kolla storleken. Där fanns uppgifter på avstånd i bredd o längd mellan skruvfästena, de andra värdena är svåra att mäta sig till på kylaren.
På skruvat & klart skulle en 1000 kr-kylare kosta drygt 2300 utbytt och klart, dock framgick inte om kylarvätska ingår.
Det innebär att det inte är fel att kolla byteskostnad var man kan få det till hyggligt pris nu när jag och min bror inte har någonstans att fixa det själv.
-
GKA
- Kontakt:
Fick tag i en begagnad på en bilskrot, men det visade sig att den inte passade trots att det var frkån samma årsmodell. Den var ca 20 cm bredare och skruvhålen passade ej heller.
Beställde en ny Nissens för 750 kr och på den stämmer skruvhålen och längd o bredd - återstår bara att få den ditsatt.
En fråga: Hur mycket glykol går det åt att fylla på efter bytet ?
Enl instruktionsboken skall man fylla på med röd 40 %- ig glykol.
Har en l koncentrerar och där blir det 1,5 l vatten 1 l glykol en 40 %-ig lösning = 2,5 l färdig glykol. Sen har jag ytterligare 1 l färdigblandad 50/50 röd glykol - får väl ta av den om 2,5 l inte räcker.
Beställde en ny Nissens för 750 kr och på den stämmer skruvhålen och längd o bredd - återstår bara att få den ditsatt.
En fråga: Hur mycket glykol går det åt att fylla på efter bytet ?
Enl instruktionsboken skall man fylla på med röd 40 %- ig glykol.
Har en l koncentrerar och där blir det 1,5 l vatten 1 l glykol en 40 %-ig lösning = 2,5 l färdig glykol. Sen har jag ytterligare 1 l färdigblandad 50/50 röd glykol - får väl ta av den om 2,5 l inte räcker.
-
Roger
- Bilmodell: Skoda Octavia Combi elegance
- Kontakt:
Du kan inte blanda olika sorters glykol hur som helst. Gröna och röda går inte alltid bra överens. Köp en glykol som motsvarar kraven för VW G12++ så ska det funka, t.ex. http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/glykol-och-kylarsystem/glykol/glykol-fardigblandad-pa101186sv
Eller enklast hos din Skoda verkstad.
Efter att du till slut äntligen fått tummen ur och beslutat att byta kylaren så fyller du upp expansionskärlet med kylvätska (Blanda helst med destillerat vatten eller i andra hand kranvatten (inte livsavgörande) enligt anvisning på glykolflaskan till ca 35 grader C, om du inte köper färdigblandad). Starta sedan motorn och låt den gå tills motortemperaturen når 90 grader C och termostaten har öppnat. Att termostaten öppnat kan du kolla genom att känna på dom båda kylarslangarna, dom ska bli lika varma båda två efterhand och till slut ska kylfläkten starta. Du kan påskynda uppvärmningen genom att hålla ett varvtal på ca 2000/min på gaspedalen. Kolla efterhand kylvätskenivån i expansionsbehållaren och korrigera när det sjunker. Din Skodaverkstad hade vakuumsugit kylsystemet innan påfyllning för att eliminera risken för luftfickor, vilket jag misstänker att du inte kan. Ha därför med dig en flaska färdigblandad kylvätska dom första milen för att kunna korrigera ev. luftfickor som försvinner under färd.
Eller enklast hos din Skoda verkstad.
Efter att du till slut äntligen fått tummen ur och beslutat att byta kylaren så fyller du upp expansionskärlet med kylvätska (Blanda helst med destillerat vatten eller i andra hand kranvatten (inte livsavgörande) enligt anvisning på glykolflaskan till ca 35 grader C, om du inte köper färdigblandad). Starta sedan motorn och låt den gå tills motortemperaturen når 90 grader C och termostaten har öppnat. Att termostaten öppnat kan du kolla genom att känna på dom båda kylarslangarna, dom ska bli lika varma båda två efterhand och till slut ska kylfläkten starta. Du kan påskynda uppvärmningen genom att hålla ett varvtal på ca 2000/min på gaspedalen. Kolla efterhand kylvätskenivån i expansionsbehållaren och korrigera när det sjunker. Din Skodaverkstad hade vakuumsugit kylsystemet innan påfyllning för att eliminera risken för luftfickor, vilket jag misstänker att du inte kan. Ha därför med dig en flaska färdigblandad kylvätska dom första milen för att kunna korrigera ev. luftfickor som försvinner under färd.
-
GKA
- Kontakt:
Fixat och klart för en billig penning av min gamle bilreparatör (troligen det sista jobbet där, då verkstaden skall slå igen av åldersskäl) Inga problem med passformen, gick bra att montera dit den. Med facit i hand var det rätt åtgärd att byta, den läckte på två ställen i yttre nederkanterna och glykolen satt som en torkad massa utanpå, hade nog varit lite läckage ganska länge.
-
andreas1
- Bilmodell: Skoda. pickup
- Kontakt:
Ja det brukar tyvärr inte finnas några genvägar o snållösningar brukar bli dyra i slutet.
Jag har själv fått lära mig den hårda vägen många ggr.
Jag har själv fått lära mig den hårda vägen många ggr.