Bullrig
-
lejon-hjarta
Bullrig
Hej alla. Ville bara höra med er om ni som äger just SUPERB från 2011 framåt, om ni upplever den bullrig?
Äger själv en 2011, och tycker att den kunde varit en anina tystare.
Vill bara höra mig för så att jag inte inbillar mig saker :) är på väg att försöka ljud isolera bilen lite mera. Har hittat några svaga punkter.
Daniel
Äger själv en 2011, och tycker att den kunde varit en anina tystare.
Vill bara höra mig för så att jag inte inbillar mig saker :) är på väg att försöka ljud isolera bilen lite mera. Har hittat några svaga punkter.
Daniel
-
cmtrl
- Bilmodell: Skoda Kodiaq TDI190 Style
- Kontakt:
Sv:Bullrig
Inne på andra Superbcombin nu. Först en 2011 TDI140 och nu en 2013 TDI170 Alldrive. Inte det tystaste på marknaden men är främst däcksljud som kan störa tycker jag. Försök med andra ord välja däck som är tysta. Märkte en stor skillnad till det bättre på 2011an när de fabriksmoterade Pirelli P7 byttes mot Michelin.
-
mikaelse
- Bilmodell: Skoda superb
- Kontakt:
Sv:Sv:Bullrig
Tyvärr är det väldigt mycket däcksljud. Jag har en 12 år gammal superb som har audi a6 multilänk framhjulsupphängning, tyst och modern.dubbdäck hörs knappt. Nyare 2010 Superben jag har har tyvärr samma framjhulupphängning som min första bil anno 1961. Mc Phearson. Skickar in vägljudet. rular något hemskt!!. Extra tysta däck gör det ok. 16 tum och 60 profil och 205 mm, extra tysta sommar och vinter . Hakka 8 dubbdäck med massor med lätta dubb. Fetglöm lågprofil...
-
lejon-hjarta
Sv:Sv:Sv:Bullrig
ok intressant läsning. Idag så började jag med ljud isolering, och hittade något som gav väldigt bra resultat. Monterade bort torkar stagen, samt drog bort regnskyddet, och såg att där under är allt naken plåt. Inget som isolerar mot resonans till torped väggen.
Så jag tog och grundade med aluminium isolering från biltema, och sen ovanpå denna, la jag en ljud absorbent. Jobbet tog mig sammanlagt med demontering och återmontering, samt tvätta rent plåten med t sprit, 3 timmar.
Och nu till resultatet, det blev rejält tystare. Jag har nu en svag däcksbrus jämfört med tidigare, så lät det som en webaste värmare gick på full rulle.
Nu är bilen riktigt tyst. Så ett tips till er om ni vill tysta ner bilen. Ta bort torkar stagen, ta bort plast regnskyddet och lägg ljud isolering där på nakna plåten, samt in under vindrutan. Gör jätte stor skillnad.
Så jag tog och grundade med aluminium isolering från biltema, och sen ovanpå denna, la jag en ljud absorbent. Jobbet tog mig sammanlagt med demontering och återmontering, samt tvätta rent plåten med t sprit, 3 timmar.
Och nu till resultatet, det blev rejält tystare. Jag har nu en svag däcksbrus jämfört med tidigare, så lät det som en webaste värmare gick på full rulle.
Nu är bilen riktigt tyst. Så ett tips till er om ni vill tysta ner bilen. Ta bort torkar stagen, ta bort plast regnskyddet och lägg ljud isolering där på nakna plåten, samt in under vindrutan. Gör jätte stor skillnad.
-
mikaelse
- Bilmodell: Skoda superb
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Bullrig
Coolt. Du är den förste jag hört som lyckat göra något åt det.
Grattis .
Dags öppna firma som bara gör detta......
Min nyare Superb 2010 rulade så illa på CONTI 55 profil dubbdäcken att jag provade att köra med gula hörselproppar.
Läskigt vibrationsljud. Bilen var inte omtyckt där ett tag.... Hakka 8 med 60 profil jag swappade till var ok dock. Conti 55 funkade helt ok och tyst på min Superb 2003 som tur var.
Jag skall lyfta och kolla där du föreslår när jag har lite energi över.
Det var ganska tydligt var problemet satt. Även den SAAB 9000 jag hade innan hade Mc-phearson hjulupphängning fram och den hade rejäl dubbsång från samma region.
Grattis .
Dags öppna firma som bara gör detta......
Min nyare Superb 2010 rulade så illa på CONTI 55 profil dubbdäcken att jag provade att köra med gula hörselproppar.
Läskigt vibrationsljud. Bilen var inte omtyckt där ett tag.... Hakka 8 med 60 profil jag swappade till var ok dock. Conti 55 funkade helt ok och tyst på min Superb 2003 som tur var.
Jag skall lyfta och kolla där du föreslår när jag har lite energi över.
Det var ganska tydligt var problemet satt. Även den SAAB 9000 jag hade innan hade Mc-phearson hjulupphängning fram och den hade rejäl dubbsång från samma region.
-
lejon-hjarta
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bullrig
Hittade ännu mera igår när jag lekte med tanken vart ljudet kommer in. Så nu är bilen ännu tystare, mätte motorvägs fart med decibel mätaren mellan 62,5-63,5DB som mest. På 70 väg 50,5-52,5DB som mest.
Jag köpte på biltema två ark, stomdämpande, och lyfte bilen framtill så att framhjulen hänger löst. Och precis där stöddämparen möter plåten, är det också helt naket, finns inget som isolerar runt om. La två lager med stomdämpande ljud runt stöddämpar väggen, ute och test körde. Blev mera tyst.
Jag kör på BF GOODRICH 225-45/R17 måste säga att bilen är numera rätt tyst tack vare dessa åtgärder.
Lycka till :)
Jag köpte på biltema två ark, stomdämpande, och lyfte bilen framtill så att framhjulen hänger löst. Och precis där stöddämparen möter plåten, är det också helt naket, finns inget som isolerar runt om. La två lager med stomdämpande ljud runt stöddämpar väggen, ute och test körde. Blev mera tyst.
Jag kör på BF GOODRICH 225-45/R17 måste säga att bilen är numera rätt tyst tack vare dessa åtgärder.
Lycka till :)
-
bassebas
- Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 TDI -10 + Skoda Octavia 1.8TSI 160dsg-10
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bullrig
Låter jätteintressant
Du har inga bilder? Vilka produkter från Biltema använde du på de olika ställen?
Tack på förhand
Magnus
Du har inga bilder? Vilka produkter från Biltema använde du på de olika ställen?
Tack på förhand
Magnus
-
lejon-hjarta
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bullrig
Denna produkt, men du måste ha en värmepistol också, se till att det är någotlunda rent, samt torrt. Och sen behöver du en hård roller för att pressa ljudisoleringen mot plåten, lite svårt att få det helt jämt uppe där stötdämparen sitter fast, det finns plats att föra in sina fingrar och mjukt trycka emot ljudisolering mot plåten där. Vad jag gjorde sen var att jag värmde upp plåten runt stötdämparen och hade på mig tjocka trädgårds handskar som jag sen kunde pressa hårt mot plåten.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdetaljer/Ljuddampningsplatta-369223/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdetaljer/Ljuddampningsplatta-369223/
-
lejon-hjarta
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bullrig
Hade inget att göra idag på FM, så jag åkte förbi AUDI och provkörde en A6 som är samma storlek som superben.
Hade med mig decibel mätaren, min SKODA är tystare än AUDIN, hehehehe.
Så det lönade sig att lägga ner några timmar på att ljud isolera diverse ytor.
Hade med mig decibel mätaren, min SKODA är tystare än AUDIN, hehehehe.
Så det lönade sig att lägga ner några timmar på att ljud isolera diverse ytor.
-
mlmn
- Bilmodell: Skoda Octavia II
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Bullrig
Hej
Vad för aliminium isolering och ljud absorbent använde du ?
/Mike
Vad för aliminium isolering och ljud absorbent använde du ?
/Mike
-
soren
- Bilmodell: Skoda superb2 2013 170hk
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bullrig
Har precis samma sak med min superb, det här var bra tips ska definitvt ta och isolera upp hjulhusen. Har ni några bilder? Vore intressant att se hur det ser ut när ni satte dit isolering.