Tja
har en skoda felicia 1.9 med dieselmotor. Nu har det börjat läcka ut diesel från området kring glödstiften och olja från toppen. Vet inte hur länge detta pågått, har inte kollat i motorhuven så mkt eftesrom allt "bara funkat" hitintills, men nu är det mycket hosta innan bilen drar igång vid tändning, luktar också mer om den än vanligt, avgaser och olja vilket jag tycker verkar komma framifrån och inte ifrån avgasröret.
Min fundering.
A) Topplockspackningen är paj. Går det att byta den själv?
B) Topplockspackningen är paj, men även andra packningar pga dieselläckaget i motorrumet. Då får jag helt enkelt byta både topen och andra packnigar.
C) Glödstiften är slut, dessutom, eller paackningar runt dem.
Jag har inte mycket pengar att lägga på bilen, men tid och ett gott mod. Det verkar i andra forum och trådar som att det är svårt om inte omöjligt uppdrag att byta topplockspackning. Någon som har erfarenhet? Jag har inte meckat supermycket men har som sagt mycket tid och ett gott humör att använda mig av. Plus såklart en instruktionsbok avsedd för bilmodellen.
Tacksam för alla svar! (:
Topplockspackning sönder, läckage av diesel
-
fellanfellan
- Bilmodell: Skoda felicia 1.9
- Kontakt:
-
andreas1
- Bilmodell: Skoda. pickup
- Kontakt:
Sv:Topplockspackning sönder, läckage av diesel
Nu vet jag inte exakt hur dina läkage ser ut men för mig låter det som du har2 olika läkage.
1 ventilkåpan,skruva loss kåpan o byt packning.
2 tror du har en läckande dieselpump,byte pump =dyr
Topplockspackning brukar sällan ge yttre läkage.
1 ventilkåpan,skruva loss kåpan o byt packning.
2 tror du har en läckande dieselpump,byte pump =dyr
Topplockspackning brukar sällan ge yttre läkage.
-
fellanfellan
- Bilmodell: Skoda felicia 1.9
- Kontakt:
Topplockspackning sönder, läckage av diesel
Tack för svaret!
Dieseln som kommer, läcker ur området kring glödstiften. Det ser inte sunt ut... som att det kommer ur cylindrarna, men jag vet inte. Det är blött precis överallt kring glödstift ett, och trean+fyran är även de ganska illa därann. Men det kanske beror på dieselpumpen ändå?
Kan jag behöva byta stiften eller kan det räcka med att byta någon packnig som är där? Någon som kanske haft ett liknande bekymmer tidigare?
Tack för hjälp!
Dieseln som kommer, läcker ur området kring glödstiften. Det ser inte sunt ut... som att det kommer ur cylindrarna, men jag vet inte. Det är blött precis överallt kring glödstift ett, och trean+fyran är även de ganska illa därann. Men det kanske beror på dieselpumpen ändå?
Kan jag behöva byta stiften eller kan det räcka med att byta någon packnig som är där? Någon som kanske haft ett liknande bekymmer tidigare?
Tack för hjälp!