Motorn stannar vid körning

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
kamilla
Bilmodell: Skoda Felicia
Kontakt:

Motorn stannar vid körning

Inlägg av kamilla »

Hej! Förra veckan när jag var på väg ut mot Nacka mitt i rusningstrafik så slocknade min Skoda Felicia 1.3 (från 2001)mitt i tunneln och jag fick ringa bärgning för att ta mig därifrån och till en verkstad. Jag kan absolut inget om bilar men det som hände var följande: Jag hör en liten varningssignal, ungefär som ett batterilarm på en brandvarnare. Strax därefter så börjar bältesvarnaren att blinka och sedan oljelampan och sedan svarar inte bilen längre utan stängs ner och är helt död. Samma sak hände förra sommaren men då på ett något bättre ställe och jag fick tag i en bekant som är bilkunnig. Vi bytte batteriet och de har inte varit några problem förrän i måndags. Det kluriga är att verkstan har gjort en felsökning utifrån det jag har berättat men hittar inget fel. Bilen går igång och de har kört den varm utan problem. Nu står jag här och vet inte vad jag ska göra, att sätta mig bakom ratten känns inte som ett alternativ just nu. Så jag undrar om någon i detta forum har några tankar om vad problemet kan vara? Tack på förhand!
andreas1
Bilmodell: Skoda. pickup
Kontakt:

Sv:Motorn stannar vid körning

Inlägg av andreas1 »

Alltid svårt att svara på.
Kan vara glapp i något kontaktstycke mm.
Dålig jordpunkt tex.
Går bilen tills den är varm o stannar då är det troligen lägesgivaren.
Antar det ej fanns några felkoder lagrade?
Kan även vara bränslepump bränslerelä vatten i säkringsboxen vilket är vanligt på dessa bilar.
Vad jag förstår på din förklaring är det ett vanligt motorstopp.
Lätet kan jag ej förklara. Starta bilen direkt igen el hur fick verkstan igång den?
kamilla
Bilmodell: Skoda Felicia
Kontakt:

Sv:Sv:Motorn stannar vid körning

Inlägg av kamilla »

Ok. Nej inga felkoder sparade. Bilen startar inte direkt, den är helt död. Jag blev bärgad till verkstan framåt kvällen så den fick vila under natten och startade dagen efter och varje dag när de testade den fram tills jag hämtade den 4 dagar senare.
andreas1
Bilmodell: Skoda. pickup
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Motorn stannar vid körning

Inlägg av andreas1 »

Rent spontant gissar jag på att din lägesgivare möjligen börjar ge upp.
Det du kan göra är följande nästa gång den stannar.
1 lyssna om bränslepumpen går när tändningen är i läge två körläge samt i startläge. Hör den vid bakhjulen alt inne i bilen vid baksätet,hörs lågt.
Köp startgas,stannar bilen spruta in gas i luftburken där luftfiltret sitter o prova starta.
Detta kommer ge lite mer svar o uteslutningsmetod vilken del som ger problem.
Skriv svar