Måste ge gas vid start

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
Skriv svar
peda
Bilmodell: Skoda Felicia 1.6 -99
Kontakt:

Måste ge gas vid start

Inlägg av peda »

Hej!

Jag har en Felicia som har fungerat finfint fram till nyligen. Nu måste jag ge gas när jag startar motorn, annars stannar den. Jag har läst att det kan bero på Luftmassemätaren eller Startmotorn. Jag är totalt ohemma, och vet varken var dessa sitter eller vad det kan kosta att byta.

Varför händer detta helt plötsligt? Jag har åkt långa sträckor den senaste tiden, till skillnad från tidigare. Bytte batteri för ett tag sedan, men den fungerade fint ett bra tag. Förutom att jag fick stötar av bilen. Har batteriet laddat ur igen? Då ska väl inte motorn starta alls?

Jag har läst att man kan lossa polerna på batteriet och starta igen. Eller nollställa LMM:en.

Tilläggas kan att jag upptäckte att jag helt kört utan kylvätska under vintern. Det var en smutsrand i behållaren som lurade mig. Den funkade dock fintfint ändå, utan tecken på varm motor. Så jag fyllde på, och det har inte försvunnit. Kan denna kylvätska påverka motorns temp och på så sätt göra den svårstartad?

Hur tömmer jag i sådana fall vätskan?

Stort tack för svar till någon som använder bilen ofta till att övningsköra.
andreas1
Bilmodell: Skoda. pickup
Kontakt:

Sv:Måste ge gas vid start

Inlägg av andreas1 »

Börjar med en fråga. Vilken motor har du? 1,3 1,6 eller diesel?
Startmotor o batteri kan du räkna bort direkt.
Går bilen bra när den väl är igång? Isåfall räkna bort lmm.
Troligast fel som ploppar upp i mitt huvud är tempgivaren på bensinmotor.
Denna givare är vanligt fel,sitter på termostathuset med kontakt 4 sladdar i.
Öppna kylarlocket kall bil.
För låsklipset i sidled o ta av kontakten sen drar du givaren rakt upp.
Köper du beg givare går det bra med alla som har 4 kablar.vw har samma givare på bla golf passat mm från 90 talet.
Varför det händer? Välkommen till bilägandet,bilar går sönder många ggr utan förvarning.
peda
Kontakt:

Sv:Sv:Måste ge gas vid start

Inlägg av peda »

Hej!

Och tack för svar. Det är en 1.6. Jag har faktiskt inte använt bilen så mkt efter upptäckten. Har mest flyttat den för att inte få parkeringsböter :) En sak är dock säker: När jag startar den så måste jag fortsätta att ge gas, annars stannar den, men så fort jag kör framåt eller bakåt bara några cm så kan jag släppa gasen och stå stilla med kopplingen i utan problem.

Nu tog jag ett foto på motorn, men det här forat verkar inte kunna hantera bilder. Det finns en stor bronsfärgad cylinder som går in i motorn från höger sida. In i dess gavel går fem lite grövre separata elkablar. Är det termostathuset? Utmed denna cylinder sitter två rektangulär kontakter med vardera fyra tunna kablar (röda och svarta). Den ena kontakten sitter mot mig (om jag står framför bilen), och den andra sitter på andra sidan av cylindern, dvs mot sätena.

Ska jag byta någon utav dessa menar du?
Här är en länk som bla nämner det du skriver om: http://www.briskoda.net/forums/topic/144738-common-issues-and-solutions-with-feliciafavorit-based-vehicles/
Om man tittar på det första fotot i länken så ser det ungefär ut som på min. Min kontakt ser dock något skruttigare och mer rektangulär ut :)

Jo, det är som med datorer. Rätt som det är.. Och så blir man tvungen till att leta reda på problemet. Tur att det finns hjälp :)
peda
Kontakt:

Inlägg av peda »

Aha!
Nu greppar jag... Spelar det någon roll vilken färg det är på den? På vissa internetsidor står det info om vilken färg som huset ska ha för att givaren ska passa. Jag ser ingen färg alls på min :)
peda
Kontakt:

Inlägg av peda »

Och så ett tredje svar :)
Jag har en
SKODA FELICIA II
Halvkombi 1.6,
75 Hk,
[6U1],
Modellår: 1999,
Tillv.mån: 1998/11,
Motorkod: AEE

Jag hittar givare på Skruvat.se som verkar passa. Den ena anger att husets färg är gult och den andra anger att husets färg är blått.
andreas1
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Måste ge gas vid start

Inlägg av andreas1 »

Du har tolkat det fel.
Färgen är en plastring på givaren inte huset.
Det spelar ingen roll vilken färg bara den har samma antal anslutningar.
Har för mig gul var en tidig utgåva men båda passar o är likadana förutom färgringen.
Denna fakta kommer från en mek på skoda o jag tog själv annan färg till min egen.
peda
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Måste ge gas vid start

Inlägg av peda »

Tack!
Du har varit till stor och ovärderlig hjälp! Jag gillar verkligen Felician, och vill ogärna separeras från den :) Jag håller dig uppdaterad!
Med vänlig hälsning, Per
peda
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Måste ge gas vid start

Inlägg av peda »

p.s. Det här är kanske en dum fråga .. he he.. men kommer det att rinna ur en massa kylvätska när jag skruvar bort givaren? :)
andreas1
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Måste ge gas vid start

Inlägg av andreas1 »

Om du tar av givaren utan att öppna kylarlocket o bilen är varm står en rejäl stråle ihuvet på en o 3 gradens brännskada.
Därför är det viktigt med kall bil o öppna kylarlocket,nån droppar på sin höjd har jag förmigkan komma.
Men man har alltid nya givaren redo o trycka i direktfall i fall..
Ja jag kör 5 tusen mil per år med min felicia o är den bästa bil jag oxå haft.
Lär väl ingå i dödsboet om sådär40 år ha ha
peda
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Måste ge gas vid start

Inlägg av peda »

Jo, om den inte lägger av helt :/

Nu körde jag lite längre idag, och skulle svänga in på en parkering. Då lade bilen av. Fick därefter svårt att få igång den. Stod tvärs över en väg på väg in mot parkeringen. Lyckligtvis var det en mindre väg i bostadskvarteren, men ändå läskigt. Kan det fortfarande vara givaren om bilen lägger av vid körning? Jag hade inte kört värst mycket. Den verkar dock ha en tendens att vilja lägga av när man är nere på låg hasighet utan gas. Eller så skumpar den ganska mycket som en häst som vill bli av med ryttaren.

p.s. Får stötar av bilen. Så var det inte innan bytet av batteri för några månader sedan.
Skriv svar