Hej!
Jag har en tråd här nedanför kallade "Måste ge gas vid start". Efter goda tips från Andreas här på forat, samt koll på nätet har jag nu äntligen bytt kylvätsketemperaturgivare (eller ETC-sensor som det heter på engelska). Hade även lite problem med fel o-ring, men det är nu förbi.
Hursomhelst. Bilen beter sig nu likadant tros ny givare. Det är möjligt att själva kabeln är trasig på något sätt, men temp.mätaren i bilen visar en stadig ökning när bilen är igång, och hoppar alltså inget alls i sin mätning.
Vad kan nästa steg vara? Bör jag mäta givarhusets volt? https://www.youtube.com/watch?v=bPAIFL8VH9w
Jag funderar ju även (lekman som jag är) om någon annan förändring som nyligen har gjorts kan ha påverkat bilens beteende. Det började efter att jag hade kört flera gånger på motorvägen i 120 km/h två timmar i sträck (pga pendling). En lekmanna-idé är om det kan bero på det bränsle jag använder. Jag har sedan ett tag börjat använda Statoils nya "snåla bensin" och undrar om det kan ha någon effekt?
I annat fall kan det kanske bero på insprutningen eller bränslefiltret?
Med vänlig hälsning
Per
Måste ge gas - Forts.
-
peda
- Bilmodell: Skoda Felicia 1.6 -99
- Kontakt: