Jag har en Skoda Fabia -02 (MPI) som rullat ca 14000 mil där jag har börjat få problem med att få i backväxeln (någon gång även 1:ans växel). Övriga växlar går att få i väldigt enkelt.
Växelspaken är också trög i sidled, men inte alls framåt och bakåt. Trögheten började i vintras och när jag servade bilen i våras försökte jag smörja upp växelväljaraxeln som går in i själva växellådan med lite fett, men detta hjälpte inte. Nu har det alltså även börjat bli väldigt svårt att få i backväxeln.
Tänkte jag skulle prova att justera växelvajern för att komma åt problemet med backväxeln, men hur gör jag för att få bort trögheten? Finns det något klassiskt ställe man bör smörja, eller finns det några bussningar eller nått som brukar slitas ut?
Eller har ni tips på något helt annat jag borde kika på när jag ändå är och river i bilen?
Svårt att få i backväxel
-
Helleman
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
-
Helleman
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
Sv:Svårt att få i backväxel
Det visade sig att enkel smörjning med motorolja räckte.
Jag smorde helt enkelt upp alla rörliga delar på växelväljaren som går in i själva växellådan. Tidigare hade jag endast använt fett på själva armen på växelväljaren som gick in i växellådan. Det fettet torkade jag bort och smorde som sagt med vanlig olja samt att jag smorde upp alla leder och rörliga delar på växelväljaren.
Nu går alla växlar i jättelätt, även backväxeln. Det har aldrig gått så fint att växla! :)
Jag smorde helt enkelt upp alla rörliga delar på växelväljaren som går in i själva växellådan. Tidigare hade jag endast använt fett på själva armen på växelväljaren som gick in i växellådan. Det fettet torkade jag bort och smorde som sagt med vanlig olja samt att jag smorde upp alla leder och rörliga delar på växelväljaren.
Nu går alla växlar i jättelätt, även backväxeln. Det har aldrig gått så fint att växla! :)