Tändningslås - problem
-
ogras
- Bilmodell: Skoda Pickup
- Kontakt:
Tändningslås - problem
Hej,
Jag har en Felicia 96a.
Var på besiktningen och fick påpekande på bland annat tändningslåset, som ej fungerar helt.
För att starta bilen så behöver jag vrida nyckeln till ändläget och sedan tillbaka någon millimeter.
Någon som haft liknande problem och/eller har tips på vad jag skall kolla på först?
På vissa bilar verkar det som att man kan ta bort delar utav låset genom att vrida nyckeln till "ON-läge" och trycka in ett vasst föremål i ett hål.
Kan man göra detta på min bil och i så fall hur?
Tack på förhand!
/ Jonas
Jag har en Felicia 96a.
Var på besiktningen och fick påpekande på bland annat tändningslåset, som ej fungerar helt.
För att starta bilen så behöver jag vrida nyckeln till ändläget och sedan tillbaka någon millimeter.
Någon som haft liknande problem och/eller har tips på vad jag skall kolla på först?
På vissa bilar verkar det som att man kan ta bort delar utav låset genom att vrida nyckeln till "ON-läge" och trycka in ett vasst föremål i ett hål.
Kan man göra detta på min bil och i så fall hur?
Tack på förhand!
/ Jonas
-
andreas1
- Bilmodell: Skoda. pickup
- Kontakt:
Sv:Tändningslås - problem
Skulle tro din tändlåskontakt är dålig.
Den sitter på baksidan av låset.
Själva låskolven lossar man som du beskrev
Själva låskolven lossar man som du beskrev
-
ogras
- Kontakt:
Sv:Sv:Tändningslås - problem
[quote]Skulle tro din tändlåskontakt är dålig.
Själva låskolven lossar man som du beskrev[/quote]
Okej tack för ditt svar.
Gjorde ett försök med låskolven men lyckades ej. Antar att det är hålet som är på vänster sida?
För att komma åt kontakten så är det till att ta bort ratt, airbag m.m.?
/ Jonas
Själva låskolven lossar man som du beskrev[/quote]
Okej tack för ditt svar.
Gjorde ett försök med låskolven men lyckades ej. Antar att det är hålet som är på vänster sida?
För att komma åt kontakten så är det till att ta bort ratt, airbag m.m.?
/ Jonas
-
andreas1
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Tändningslås - problem
Nu har jag aldrig plockat låset på en felicia, men på många andra.
Du river av kåper i anslutning till låset. Skulle tro du slipper ta ratt o rattkåpa.
På sidan av låset finns ett litet hål.
Nyckelen ska vara i radioläge har jag för mig.
En syl spik el annat ner i hålet o dra ut låset med hjälp av nyckelen rakt ut.
Tändlåskontakten sitter på baksidan av låset och du behöver ej ta låskolven för o nå den.
Den brukar bara sita med 2 hakar alt skruvar. En bit ner på kabelstammen brukar det sitta en kontakt så man kan dela av tändlåskontakt från bilen.
Provat jucka med nyckelen upp o ner när du vrider? Tändlåskontaktfel brukar ändra sig då
Du river av kåper i anslutning till låset. Skulle tro du slipper ta ratt o rattkåpa.
Tändlåskontakten sitter på baksidan av låset och du behöver ej ta låskolven för o nå den.
Den brukar bara sita med 2 hakar alt skruvar. En bit ner på kabelstammen brukar det sitta en kontakt så man kan dela av tändlåskontakt från bilen.
Provat jucka med nyckelen upp o ner när du vrider? Tändlåskontaktfel brukar ändra sig då
-
ogras
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Tändningslås - problem
[quote]Nu har jag aldrig plockat låset på en felicia, men på många andra.
Provat jucka med nyckelen upp o ner när du vrider? Tändlåskontaktfel brukar ändra sig då[/quote]
Okej Tack.
Fattar jag det rätt att jag ej behöver lossa låset om jag skall ta bort kontakten? Lyckas nämligen inte att få loss den genom att trycka i något spetsigt i hålet till vänster.
Det är väldigt bökigt att komma åt (iom jag ej plockat bort så mycket runt). Om svaret är ja på första frågan, så undrar jag om det går att avlägsna den vita delen ("innanmätet")av kontakten från metallskalet?
Eller hur brukar det vara fäst gentemot nyckelkolven?
/ Jonas
Provat jucka med nyckelen upp o ner när du vrider? Tändlåskontaktfel brukar ändra sig då[/quote]
Okej Tack.
Fattar jag det rätt att jag ej behöver lossa låset om jag skall ta bort kontakten? Lyckas nämligen inte att få loss den genom att trycka i något spetsigt i hålet till vänster.
Det är väldigt bökigt att komma åt (iom jag ej plockat bort så mycket runt). Om svaret är ja på första frågan, så undrar jag om det går att avlägsna den vita delen ("innanmätet")av kontakten från metallskalet?
Eller hur brukar det vara fäst gentemot nyckelkolven?
/ Jonas
-
andreas1
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tändningslås - problem
Ja själva plastbiten på baksidan av tändlåset är kontakten.
Den brukar antingen vara itryckt med plasthakar el skruvar.
Du behöver inte sära låset .
Du behöver komma till bakom låset, ja jag vet att det är toktrångt.
Den brukar antingen vara itryckt med plasthakar el skruvar.
Du behöver inte sära låset .
Du behöver komma till bakom låset, ja jag vet att det är toktrångt.
-
andreas1
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tändningslås - problem
En bild brukar säga mer än tusen ord.
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Skoda/SKODA-FELICIA/All/Ratt-&-Axel-&-Spak-&-Pedal/Rattl%C3%A5s-&-T%C3%A4ndl%C3%A5s-elektrisk/Alla/ID-27557993/OEM-406364339/
Hitta ingen bild på kontakten men på låset.
Svårt att se exakt på bilden men ser ut som kontakten sitter kvar o sladdarna går ända upp o sitter i ett kontaktstycke.
Borde gå o se om man ligger på golvet i dålig ställning.
Det är den kontakten med stiften man vill ha ut.sitter troligen skruvad
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Skoda/SKODA-FELICIA/All/Ratt-&-Axel-&-Spak-&-Pedal/Rattl%C3%A5s-&-T%C3%A4ndl%C3%A5s-elektrisk/Alla/ID-27557993/OEM-406364339/
Hitta ingen bild på kontakten men på låset.
Svårt att se exakt på bilden men ser ut som kontakten sitter kvar o sladdarna går ända upp o sitter i ett kontaktstycke.
Borde gå o se om man ligger på golvet i dålig ställning.
Det är den kontakten med stiften man vill ha ut.sitter troligen skruvad
-
stormjacke
- Bilmodell: Skoda Felicia
- Kontakt:
Du demonterar själva nyckellåset genom att skruva bort en eller två små små skruvar. Minns inte om det var en eller två nämligen. Den ena vet jag iaf att jag skruvade ur genom att först borra ett litet hål i instrumentbrädan rakt under låset, med typ en 4 mm borr, sedan behöver du den smalaste och minsta plattmejsel du har, så skruvar du bara ur skruven, underifrån liggandes på golvet med arslet i vädret! :)
märk upp vart sladdarna på tändlåset sitter, rita gärna upp på papper, märk sladdarna på något vis om de har samma färg och är fler än 1 till antalet så rätt sladd kommer tillbaka på rätt stift.
Går det inte att dra ut låset nu så sitter det nog med två skruvar. Den andra rakt uppifrån i så fall, med samma storlek på plattmejsel..
Inte så svårt som det kanske föreställs att ta bort. De jag tyckte var lite klurigt var att balansera den pyttelilla skruven på mejselspetsen när jag skulle skruva tillbaka det nya låset, iaf den nedre skruven.
Tänk på att inte dra åt för hårt, de är inte mer än ett par millimeter långa skruvar.. Lätt å dra sönder.
märk upp vart sladdarna på tändlåset sitter, rita gärna upp på papper, märk sladdarna på något vis om de har samma färg och är fler än 1 till antalet så rätt sladd kommer tillbaka på rätt stift.
Går det inte att dra ut låset nu så sitter det nog med två skruvar. Den andra rakt uppifrån i så fall, med samma storlek på plattmejsel..
Inte så svårt som det kanske föreställs att ta bort. De jag tyckte var lite klurigt var att balansera den pyttelilla skruven på mejselspetsen när jag skulle skruva tillbaka det nya låset, iaf den nedre skruven.
Tänk på att inte dra åt för hårt, de är inte mer än ett par millimeter långa skruvar.. Lätt å dra sönder.
-
ogras
- Kontakt:
Ett väldigt sent tack men tack för alla svar!
Slutade då med att den närliggande bilelektrikern bytte kontakten för tändningslåset. Han vek ner ratten för att göra detta. Jag hade samma tanke men vågade ej ge mig på det då jag antagligen fått koppla ur Airbagen (Elektriskt/signalmässigt)
/j0nte
Slutade då med att den närliggande bilelektrikern bytte kontakten för tändningslåset. Han vek ner ratten för att göra detta. Jag hade samma tanke men vågade ej ge mig på det då jag antagligen fått koppla ur Airbagen (Elektriskt/signalmässigt)
/j0nte