Svårstartad vid varm motor och konstiga ryck vid temp ökning

I detta forum skriver vi om Skoda RS.
alexorz
Bilmodell: Skoda octavia rs årsmodell 02
Kontakt:

Svårstartad vid varm motor och konstiga ryck vid temp ökning

Inlägg av alexorz »

Hej köpte mig en skoda octavia rs för ett tag sen. har fått ett par lustiga fel. vid kallstarter så startar den hur lätt som helst om den har stått över natten o jag ska till jobbet. men när jag kör och när tempraturen är på väg upp så hackar bilen till nått förbannat hårt typ som den ska dö och varvet kan lägga sig i bottnen o återkomma efter 2 sekunder. precis som bilen startar om. sen går den rent efter det. någon som vet varför den gör så här och varit med om liknande? första gången jag har ägt en skoda o behöver verkligen hjälp

mvh Alexander
Roger
Bilmodell: Skoda Octavia Combi elegance
Kontakt:

Sv:tartad vid varm motor och konstiga ryck vid temp ökning

Inlägg av Roger »

Spontant vill jag säga att det kan ha något med lambdareleringen att göra. Den är inaktiv när motorn är kall men börjar styra bränsleregleringen efter att motorn och avgaserna börjar bli varma. I ditt fall skulle det kunna vara något fel med just lambdasonder eller lambdaregleringen, men du behöver kolla i fall motorstyrdonet har lagrat några felkoder och i så fall vilka, så blir det lättare att försöka hjälpa. Det finns inget rakt svar på din problembeskrivning som den är utan du behöver antingen lämna in bilen eller i det minsta köpa en OBD adapter och läsa av felkoder.
alexorz
Bilmodell: Skoda octavia rs årsmodell 02
Kontakt:

Sv:tartad vid varm motor och konstiga ryck vid temp ökning

Inlägg av alexorz »

[quote]Spontant vill jag säga att det kan ha något med lambdareleringen att göra. Den är inaktiv när motorn är kall men börjar styra bränsleregleringen efter att motorn och avgaserna börjar bli varma. I ditt fall skulle det kunna vara något fel med just lambdasonder eller lambdaregleringen, men du behöver kolla i fall motorstyrdonet har lagrat några felkoder och i så fall vilka, så blir det lättare att försöka hjälpa. Det finns inget rakt svar på din problembeskrivning som den är utan du behöver antingen lämna in bilen eller i det minsta köpa en OBD adapter och läsa av felkoder.[/quote]

Felet löst var tempgivaren och tändläges givaren nu går den som en dröm :):)
Skriv svar