hjullager

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
Snoddasbandyklubba
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

hjullager

Inlägg av Snoddasbandyklubba »

Japp!

Då hände detta jag var orolig för. Mitt hjullager fram på min 08a har gett upp. Morrar som tusan!

Polarn mynta man behövde special vertyg för reda ut bytet,stämmer verkligen detta?? Har tillgång te vertyg och har även erfarenheter utan lager byten på 80-90tals bilar. Där behöver man inte så mycket mer prylar än handvertyg och en press.

Någon som orkar skriva och hjälpa mig med lite info? Kanske ni känner te någon länk kanske???

MVH Olle

Tacksam för svar!
Roger
Bilmodell: Skoda Octavia Combi elegance
Kontakt:

Sv:hjullager

Inlägg av Roger »

Prova Google:
http://workshop-manuals.com/skoda/fabia-mk2/chassis/front_suspension_drive_shafts/repairing_the_wheel_bearing/removing_and_installing_wheel_hub_with_wheel_bearing_on_installed_wheel_bearing_housing_(up_to_cw_11_2008)/
Scodaowner
Bilmodell: Skoda Octavia DR 1.9
Kontakt:

Sv:hjullager

Inlägg av Scodaowner »

Har du press, så behövs inga specialverktyg.
Men jag tror att med specialverktyg, så behöver man inte demontera fjäderbenets. Men jag är snål, så jag skruvar i stället. Har alltid gått bra.
Tänk bara att märka upp fjäderbenets infästning mot länkarmen med t ex rits.
Och lossa hela styrleden! Skruva inte loss styrstaget som går in till styrväxeln.
Annars åker du förmodligen på hjulinställning.

Lossa centrummuttern innan du lyfter bilen och lossar hjulet.

När jag pressade ur lagren, så delade de sig.
Ytterbanan blev sittande kvar. Enkelt fixat. Drog två rejäla strängar med miggen, på insidan av ytterbanan. Ingen risk att man svetsar fast, då själva lagerfattningen, spindelhuset kyler. Sen var det bara att knacka ur banan.

Innerbanan sitter förmodligen fast också, på drivknuten. Drar ett spår med vinkelslipen, snett över banan. Passar noga så jag inte slipar i axeln (för mycket). Använder sedan en rätt trubbig huggmejsel som jag slår rakt in i spåret. Kilar. Lagerbanan är spröd och delar sig lätt.

Lägger det nya hjullagret i frysboxen och fjäderbenet på nåt varmt ställe över natten. Så är det bara att pressa in.

Tänk på att inte pressa på innerbanan, bara på den yttre. Med vad? Använd det kasserade lagrets ytterbana. Men slipa först upp banan rakt igenom på ena sidan, för då blir den lätt att ta dän.

Pressa aldrig på lagrets innerbana, för då förstörs lagret.

Byt knutens damask, när du ändå håller på. Enklast går det med en knutavdragare, typ B-tema, som är smidig att använda. Kan gå att rycka loss med slaghammare. Eller knacka med mindre slägga...

Har varit med om att den stora låsningen rostat fast. Borrade då ett 3 mm hål rakt från utsidan, mot låsningen. Använde sen en dorn och knackade loss låsningen.
Skriv svar