Efter att ha lämnat in min bil på service i november har bränsleförbrukningen ökat från ca 0,5l/mil till ca 0,75l/mil på landsvägskörning. Bilmetro var väldigt noga med att inget hade uppdaterats eller någonting hade kopplats in på bilen överhuvudtaget.
Nu tror jag inte ett smack på vad dom säger utan jag är övertygad om att dom har gjort saker med bilen som inte dom vill berätta om.
Bilen är en Octavia 2012 med 105hk motorn.
Ökad bränsleförbrukning
-
Blge
- Bilmodell: Skoda Superb
- Kontakt:
-
Turnigy
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Sv:Ökad bränsleförbrukning
Hoppsan, det är helt klart något fel, så mycket skall dom inte dra. Min förra privatbil med samma motor drog 0.41/l vid normal landsvägskörning (en sträcka på 90 mil).
Jag kör taxi , med en Skoda (manuell) som har samma motor och den ligger på ganska exakt 0.65/l. (hård blandad körning).
Åk till en VAG verkstad och programmera om bränslestyrningen, tror det kostar ca. 1700 - 2300 :-
Jag kör taxi , med en Skoda (manuell) som har samma motor och den ligger på ganska exakt 0.65/l. (hård blandad körning).
Åk till en VAG verkstad och programmera om bränslestyrningen, tror det kostar ca. 1700 - 2300 :-
-
winston
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:Ökad bränsleförbrukning
Termostaten, kan det vara problemet? Kolla att temperaturmätaren går upp som den ska när du startar med kall motor. Om du släpper gasen helt i en längre utförsbacke sjunker temperaturmätare då ( när det är minusgrader)?
-
Blge
- Kontakt:
Sv:Sv:Ökad bränsleförbrukning
Har inga problem att få motorn varm
-
Blge
- Kontakt:
Sv:Sv:Ökad bränsleförbrukning
Ska in och kolla spridare och uppdatera styrningen till dessa den 13/2
-
rikardagren
- Bilmodell: Skoda Yeti 2013
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Ökad bränsleförbrukning
Är det en diesel? Har du fått nya programvaran som ska åtgärda fusket? Kan i så fall mycket väl vara det som är orsaken
http://teknikensvarld.se/dieselgate-volkswagen-bilarna-blir-sloare-efter-atgard-454998/
http://teknikensvarld.se/dieselgate-volkswagen-bilarna-blir-sloare-efter-atgard-454998/