Hej.
Någon som vet om det går att "NÖDÖPPNA" motorhuven på en Felicia 2000?.
Verkar som om wiren från handtaget fram till öppningsmekanismen i motorrummet har gått av. ( är hel inne i förarsätet). Men i övrigt händer inget. Kan dra i handtaget fullt upp. Inget som helst motstånd.
Hälsningar
Martin
nödöppning av motorhuv
-
martin
- Bilmodell: Skoda Felicia Combi
- Kontakt:
-
tonkic
- Bilmodell: Skoda Felicia
- Kontakt:
Sv:nödöppning av motorhuv
Hej
Har en 99:a där jag haft problem med huven. Tillslut gick det inte att få upp den med spaken utan fick börja använda en polygrip och dra i vajern för att den skulle öppna. Denna metod funkade bra tills igår då huven inte gick att öppna alls. Verkar vara stört omöjligt att öppna när det är minus ute. Så avvaktar till det tinar upp lite. Om det inte funkar att dra i vajern "manuellt" med tång så har jag ingen lösning. Skulle det funka så testa även med att vara 2 där den andre drar/rycker/slår i huven samtidigt som du drar i vajern.
Andra som har bra tips att öppna huven när vajern slutat funka får gärna skriva, vill gärna ha upp min huv så fort som möjligt med.
Har en 99:a där jag haft problem med huven. Tillslut gick det inte att få upp den med spaken utan fick börja använda en polygrip och dra i vajern för att den skulle öppna. Denna metod funkade bra tills igår då huven inte gick att öppna alls. Verkar vara stört omöjligt att öppna när det är minus ute. Så avvaktar till det tinar upp lite. Om det inte funkar att dra i vajern "manuellt" med tång så har jag ingen lösning. Skulle det funka så testa även med att vara 2 där den andre drar/rycker/slår i huven samtidigt som du drar i vajern.
Andra som har bra tips att öppna huven när vajern slutat funka får gärna skriva, vill gärna ha upp min huv så fort som möjligt med.
-
martin
- Kontakt:
Sv:Sv:nödöppning av motorhuv
Hej.
Jo, jag har dragit i wiren innifrån med polygrip och tång.
Nu är det tö, så det är inget som är fastfruset.
Har väl ca: 2-3 cm slack i wiren när jag drar med tången.
Misstänker att den har gått av eller att den har hoppat ur fästet vid låsningen ute under huven.
Hälsningar
Martin
Jo, jag har dragit i wiren innifrån med polygrip och tång.
Nu är det tö, så det är inget som är fastfruset.
Har väl ca: 2-3 cm slack i wiren när jag drar med tången.
Misstänker att den har gått av eller att den har hoppat ur fästet vid låsningen ute under huven.
Hälsningar
Martin
-
skallie
- Bilmodell: Karoq Sportline 4x4
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:nödöppning av motorhuv
Det går kanske att komma åt vajer eller låsmekanismen underfrån om man lyfter upp bilen, eller är det för trångt i motorrummet?
-
martin
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:nödöppning av motorhuv
Hej.
Ja, jag läste ett tidigare inlägg att det kanske skulle kunna gå underifrån. Får väl se om jag kan palla upp bilen ordentligt högt.
Får se hur det är att skruva ner plåten som sitter undertill.
Kanske finns en " sportslig" att komma åt låsmekanismen med en lång skruvmejsel, eller något annat.
Hälsningar
Martin
Ja, jag läste ett tidigare inlägg att det kanske skulle kunna gå underifrån. Får väl se om jag kan palla upp bilen ordentligt högt.
Får se hur det är att skruva ner plåten som sitter undertill.
Kanske finns en " sportslig" att komma åt låsmekanismen med en lång skruvmejsel, eller något annat.
Hälsningar
Martin
-
martin
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:nödöppning av motorhuv
Hej.
Pallade upp bilen och böjde ner "motorskyddsplåten".
Använde ett långt rundjärn som jag slipade ner i ena ändan.
Då kom jag åt att sticka in rundjärnet i hålet i fästet där wiren sitter.
Gick bra att föra "fästet" fram och tillbaka. Men inte tusan öppnade sig huven.
När man drog i wiren i förarsätet såg man att mekanismen rörde sig.
Drog så hårt med en polygrip så att nippeln gick av. Huga mej.
Tog loss den "silvriga" delen på grillen. Den som SKODA-märket sitter på. Fick loss den hel med hjälp av en liten skruvmejsel.
Innanför i ovankant av kylaren sitter det ett "plastskydd", detta böjde jag ner( i mitten där knappen till lucköppningen sitter) med en ganska så stor skruvmejsel. Surrade fast mejseln i "kofångaren".
Nu kan man se låsmekanismen. Har man en ficklampa kan man se två bult som håller fast låsmekanismen i huven.
Använde en 3/8 förlängare + en ledad hylshållare.( 1/2 förlängare och hylsa var för stor, då hade jag varit tvungen att såga bort en del av "spjälorna" på grillen, 1/4 hade varit perfekt, men det har jag inga) Bultarna var TORX. Var lite trixigt att hitta rätt storlek men det var storlek T45.
Fick loss bultarna och huven gick nu äntligen upp. HIPPHIPP.
Har beställt ny wire och låsmekanism hos Skoda. 2-3 dagars leverans.
50:- resp; 285:-. Hör av mig om hur jag lyckas i fortsättningen.
Funderar på att sätta dit vanliga bult istället för TORXEN.
Pallade upp bilen och böjde ner "motorskyddsplåten".
Använde ett långt rundjärn som jag slipade ner i ena ändan.
Då kom jag åt att sticka in rundjärnet i hålet i fästet där wiren sitter.
Gick bra att föra "fästet" fram och tillbaka. Men inte tusan öppnade sig huven.
När man drog i wiren i förarsätet såg man att mekanismen rörde sig.
Drog så hårt med en polygrip så att nippeln gick av. Huga mej.
Tog loss den "silvriga" delen på grillen. Den som SKODA-märket sitter på. Fick loss den hel med hjälp av en liten skruvmejsel.
Innanför i ovankant av kylaren sitter det ett "plastskydd", detta böjde jag ner( i mitten där knappen till lucköppningen sitter) med en ganska så stor skruvmejsel. Surrade fast mejseln i "kofångaren".
Nu kan man se låsmekanismen. Har man en ficklampa kan man se två bult som håller fast låsmekanismen i huven.
Använde en 3/8 förlängare + en ledad hylshållare.( 1/2 förlängare och hylsa var för stor, då hade jag varit tvungen att såga bort en del av "spjälorna" på grillen, 1/4 hade varit perfekt, men det har jag inga) Bultarna var TORX. Var lite trixigt att hitta rätt storlek men det var storlek T45.
Har beställt ny wire och låsmekanism hos Skoda. 2-3 dagars leverans.
50:- resp; 285:-. Hör av mig om hur jag lyckas i fortsättningen.
Funderar på att sätta dit vanliga bult istället för TORXEN.
-
MangeU
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:nödöppning av motorhuv
[quote]
[/quote]
Hej! Gjorde nästan exakt sådär på min Felicia igår, funkade klockrent. Mekanismen funkade dock superbt sånär på länkarmen som trycker för att öppna låset via när man drar i vajern. Den var nedåtböjd och löstes genom att rikta den rak helt enkelt. Smörjde ändå upp allt efter att jag gjort rent och sen var det bara att montera. Ville mest passa på och tacka för hjälpen :-). Hade sabbat grillen eller plåten om jag inte läst detta. Tack!
[/quote]
Hej! Gjorde nästan exakt sådär på min Felicia igår, funkade klockrent. Mekanismen funkade dock superbt sånär på länkarmen som trycker för att öppna låset via när man drar i vajern. Den var nedåtböjd och löstes genom att rikta den rak helt enkelt. Smörjde ändå upp allt efter att jag gjort rent och sen var det bara att montera. Ville mest passa på och tacka för hjälpen :-). Hade sabbat grillen eller plåten om jag inte läst detta. Tack!