Svårstartad Fabia

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
janant
Bilmodell: Skoda fabia kombi 1,4 16v
Kontakt:

Svårstartad Fabia

Inlägg av janant »

Hej alla medlemmar! Jag är ny medlem pga att jag nyligen införskaffat en beg Fabia kombi 1.4 16v. Jag har vid flertal tillfälle upptäckt till min fasa att den inte startar det händer inta varja gång men irriterande ofta, kan få igång den efter upprepade startförsök altrnativt starthjälp. Är det någon som känner igen detta problem?
lantz81
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Sv:Svårstartad Fabia

Inlägg av lantz81 »

Jag har en Fabia 1.4 classic.
Tror att motorn är en mpi.
Har också problem med att starta den , dock bara när den gått en bit tex till affären och sen 5-10min senare så är den helt död. startmotorn går men den vägrar tända. Helt plötsligt efter många försök så startar den som om inget hade hänt. Har kollat runt lite på forum och ett möjligt fel verkar vara tempgivaren. Men då verkar det finnas flera olika tex 2 eller 4 polig givare. Vore tacksam för hjälp med detta otroligt störande fel
lantz81
Kontakt:

Sv:Sv:Svårstartad Fabia

Inlägg av lantz81 »

ingen här som har tips på vad felet kan bero på? Har bytt termostat nu men problemet återstår. Den startar alltid då den stått 1tim men vid kortare stopp så är den väldigt svårstartad.
Snälla hjälp någon. :)
janant
Bilmodell: Skoda fabia kombi 1,4 16v
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Svårstartad Fabia

Inlägg av janant »

Jag har kommit underfund med vad det berodde på att min Fabia inte startade ibland, det var helt enkelt att jag var för snabb med att vrida startnyckeln till startläget, när jag nu vrider nyckeln först till tändningsläget väntar jag där i ca 10 sek tills vissa kntrollampor slocknar då är bilen redo för start och har sedan dess aldrig krånglat, pröva detta mina vänner så kommer ni att tack mig här sedan. Ha det bra.
lantz81
Kontakt:

Svårstartad Fabia

Inlägg av lantz81 »

Är det verkligen ingen som har nåt annat tips?
jag har prövat att vänta med tänningen på men det har tyvärr inte hjälpt.
Kan det vara nåt problem med startspärren/tänningslåset kanske?
lantz81
Kontakt:

Sv:Svårstartad Fabia

Inlägg av lantz81 »

Söker fortfarande med ljus ock lykta efter någon som kan tänkas veta vad det är för fel på min bil. Börjar bli så jäkla less då felet kommer så där lagomt ofta
etanol
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Inlägg av etanol »

Tråkigt du inte fått ordning på fenomenet än,,, och det är ingen större omsättning på detta forum dessvärre. Tipset är där att leta upp tex en VW sida med mera fart och den vägen hitta motorrelaterat och den vägen finna mer ledtrådar.

Annars låter det som det skulle kunna vara en trött impulsgivare (vevaxelläges givare), bra vore att få ut eventuell felkod på symtomen. Det sitter i all fall fräscha tändstift i den, som med underlättar sådana fenomen.
marcus
Bilmodell: skoda octavia II
Kontakt:

Inlägg av marcus »

Hej Marcus, Marcus här.!

Jag hade liknande problem som dig och kollat forum här o där.
Som jag fattat det har vi samma motor som flera andra biltillverkare använder.
Jag tänkte också börja byta givare osv. men undrade för mig själv vad som egentligen ``tänder motorn``.
Tändstiften.!
Min lilla skoda var nyköpt och hade de här problemen med att inte starta ibland så jag viste inte när stiften var bytta senast.
När jag tog upp dem var de ordentligt slitna så jag köpte nya.
Budget resenären i livet knackar bara till dem till rätt elektrod-avstånd.
Efter detta byte hoppar den igång omedelbart, - skönt.!
Naturligtvis har biltillverkarna gjort så att du INTE SKA KUNNA byta dem själv. Så jag gjorde special-verktyget av en stenhård tillböjd cykel-eker.
Du ser hur den ser ut på Youtube.
Sen måste du få av kontakterna ifrån ``hattarna`` också,
Det är en historia jag liksom inte kan beskriva(komplicerat)
Men det går om man använder en mikro-mejsel.
Varning bara : du kan paja kontakterna om du är oförsiktik..!!

Mvh - Marcus Häger
siasho
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Svårstartad Fabia

Inlägg av siasho »

Kolla trådarna om startspärr så kanske får du svaret på ditt problem.
Skriv svar