Tjejens Fabia -02 med 1,4l motor på 55kw har fått felkod (blinkande motorlampa) på att den misständer på cyl 1.
Denna går att släcka och köra ett tag igen utan problem.
Tomgången har länge varit lite svajig.
Jag började då med att byta stift utan resultat.
Jag kastbytte då tändspole med cyl 2 och då uppträdde felet där.
Därför bytte jag ut tändspolen och då blev tomgången mycket bättre och felkoden gick att släcka.
Men dagen efter var felkoden tillbaka på cyl 1 och bilen gick skit.
Jag kan fortfarande släcka koden och köra igen, men den återkommer efter ett tag. Jag får för mig att den kommer iom att jag går ned på tomgång.
Tomgången är återigen lite svajig, men inte alls som innan jag bytte spolen.
Vad kan vara fel?
I desperation tömde jag i spridarrengöring och tankade 98oktan idag. Snart körförbud!
Besiktningen gav förresten nedslag på höga avgasvärden (HC var lite hög)
Fabia misständer på cyl 1
-
BoraV6
- Inlägg: 292
- Blev medlem: 14 december 2017, 19:17
- Ort: Östersund
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
-
BoraV6
- Inlägg: 292
- Blev medlem: 14 december 2017, 19:17
- Ort: Östersund
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:Fabia misständer på cyl 1
Mer info.
Kom på att jag senaste året bytt EGR och Gasspjäll efter felkoder.
Koderna försvann då, men efter ca 6 månader kom spjällhusets kod tillbaka. "Basic setting not carried out" har jag för mig.
Dock utan att tända lampan.
Så den finns också där i samband med "misfire".
Ikväll plockade jag ur MAP sensorn och den ser förjävla skitig ut. Kan den orsaka såna här fel?
Efter att jag varit ur med MAP så började tomgången pendla mer igen.
Den verkar vara hyfsat stabil så länge bilen är ganska kall, men pendlar mer när den är varm.
Om något av detta har med HC halt och misständning att göra vet jag inte.
Kom på att jag senaste året bytt EGR och Gasspjäll efter felkoder.
Koderna försvann då, men efter ca 6 månader kom spjällhusets kod tillbaka. "Basic setting not carried out" har jag för mig.
Dock utan att tända lampan.
Så den finns också där i samband med "misfire".
Ikväll plockade jag ur MAP sensorn och den ser förjävla skitig ut. Kan den orsaka såna här fel?
Efter att jag varit ur med MAP så började tomgången pendla mer igen.
Den verkar vara hyfsat stabil så länge bilen är ganska kall, men pendlar mer när den är varm.
Om något av detta har med HC halt och misständning att göra vet jag inte.
-
BoraV6
- Inlägg: 292
- Blev medlem: 14 december 2017, 19:17
- Ort: Östersund
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:Sv:Fabia misständer på cyl 1
CO skulle det givetvis vara.
Värdet blev sämre ju varmare motorn blev.
0,5 (0,3)
Värdet blev sämre ju varmare motorn blev.
0,5 (0,3)
-
BoraV6
- Inlägg: 292
- Blev medlem: 14 december 2017, 19:17
- Ort: Östersund
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Fabia misständer på cyl 1
Fortsätter väl svara på mitt eget inlägg.
Nu är stiften bytta.
Efter flera dagars uppehåll dök så tillslut den blinkande motorlämpan upp och felkod på misständning på cyl 1 igen.
Cyl 1 har nu ny tändspole och nytt stift.
:(
Nu är stiften bytta.
Efter flera dagars uppehåll dök så tillslut den blinkande motorlämpan upp och felkod på misständning på cyl 1 igen.
Cyl 1 har nu ny tändspole och nytt stift.
:(
-
skoda läs
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 1 december 2024, 15:11
- Bilmodell: skoda fabia
- Kontakt:
Re: Fabia misständer på cyl 1
Hej, hittade du vad felet var?