Baklucka och belysning, samband?
-
abbe27
- Bilmodell: Fabia 2005
- Kontakt:
Baklucka och belysning, samband?
Hej alla, jag har ett bekymmer med min Fabia 05.
Började för någon månad sen sporadiskt att bakluckan inte ville öppna sig (har ej fjärr)
Har testat och smörja först då jag trodde det kärvade. Men inget resultat. Har provat motorn och den går som den ska både i öppet läge och i stängt. Iband kan jag smälla igen och öppna den 20 ggr på raken och det funkar för att sedan nästa gång inte funka igen. Så min misstanke är glapp. Finns det något "klassiskt" ställe som brukar ge med sig?
Då till funderingen. Har även lagt märke till samtidigt att innerbelysningen i bilen inte alltid tänds när man öppnar förardörren. Den tänds vid alla andra dörrar förutom just den.
Kan det finnas något samband?. Allting har funkat klockrent fram till för någon månad sen.
Mvh Abbe
Började för någon månad sen sporadiskt att bakluckan inte ville öppna sig (har ej fjärr)
Har testat och smörja först då jag trodde det kärvade. Men inget resultat. Har provat motorn och den går som den ska både i öppet läge och i stängt. Iband kan jag smälla igen och öppna den 20 ggr på raken och det funkar för att sedan nästa gång inte funka igen. Så min misstanke är glapp. Finns det något "klassiskt" ställe som brukar ge med sig?
Då till funderingen. Har även lagt märke till samtidigt att innerbelysningen i bilen inte alltid tänds när man öppnar förardörren. Den tänds vid alla andra dörrar förutom just den.
Kan det finnas något samband?. Allting har funkat klockrent fram till för någon månad sen.
Mvh Abbe
-
abbe27
- Kontakt:
Re: Baklucka och belysning, samband?
Kan tilläggas att även ljudvarningen om påslaget lyse slutat funka nu när man öppnar dörren.
-
Bilmeken
- Bilmodell: Yeti
- Kontakt:
Nej inget samband. Kontrollera kablage mellan dörr o lucka o kaross. Är det inget kabelkbrott har du troligen fel på dörrlåskistan o låsmotorn i bakluckan.
-
SvEsson
- Bilmodell: Fabia
- Kontakt:
Om du har en mekanisk dörrswitch kan den sluta fungera i kyla pga att gummi stelnar. Lycka till rapportera gärna hur det går 
-
abbe27
- Kontakt:
Halloj igen. Automatisk dörrswitch? Något som kan förklaras för den oinsatte 
Nej haft plus här nu några dagar men ingen skillnad. Plockat bort plasten i bagageutrymmet för att försöka hitta något men ingenting som ser dej ut..
Är det någon som vet var givaren sitter till dörrbelysningen?. Tänkte iomed belysningen tänds på alla dörrar förutom förardörren.
Nej haft plus här nu några dagar men ingen skillnad. Plockat bort plasten i bagageutrymmet för att försöka hitta något men ingenting som ser dej ut..
Är det någon som vet var givaren sitter till dörrbelysningen?. Tänkte iomed belysningen tänds på alla dörrar förutom förardörren.
-
Bilmeken
- Kontakt:
Integrerad i dörrlåskistan.
-
SvEsson
- Bilmodell: Fabia
- Kontakt:
Då är det alltså inte någon switch i dörröppningen som bryter när man stänger dörren... Som man hade förr...Bra att veta!
Men hur funkar det? Vad är det som känner av när dörren öppnas? /Sven
Men hur funkar det? Vad är det som känner av när dörren öppnas? /Sven
-
Bilmeken
- Kontakt:
Micro brytaren i dörrlåskistan !
-
abbe27
- Kontakt:
Har nu kollat lite på det där med låskista och microbrytaren. Känns som att det kan vara där mitt fel ligger.
Är det någon som vet om man kan köpa en begagnad lpskista och byta rakt av?
Pratade med en "bilmekare" om det, och han började på att byta microbrytaren är jättekrabbigt och man skulle passa sig för en miljon saker som kunde ramla ur etc.
Så min tanke är om man byter hela lpskista rakt av
Är det någon som vet om man kan köpa en begagnad lpskista och byta rakt av?
Pratade med en "bilmekare" om det, och han började på att byta microbrytaren är jättekrabbigt och man skulle passa sig för en miljon saker som kunde ramla ur etc.
Så min tanke är om man byter hela lpskista rakt av
-
Bilmeken
- Kontakt:
Ja man byter hela låskistan !