Kan man lita på räckvidden?
-
jyrg45
- Bilmodell: Skoda Superb
- Kontakt:
Kan man lita på räckvidden?
I ett test i DN av nya Skoda Enyaq så nämner man att räckvidden på det större batteriet ska klara upp till 46 mil, hur säkra är dessa uppgifter? Är det en ren bil utan någon utrustning eller är det en fullsmetad bil med all tänkbar elektrisk utrustning? När jag kollade upp Audi E-tron 55 så visade det sig att de "upp till-"uppgifter som visades på visningsbilarna var långt ifrån de siffror som man kunde hitta på Audis leasingsida för företag. Där var det mer korrekta uppgifter som visade hur räckvidden minskade markant ju mer utrustningen bilen ifråga hade...
Länk till testet: https://www.dn.se/ekonomi/motor/skoda-e ... olkswagen/
Länk till testet: https://www.dn.se/ekonomi/motor/skoda-e ... olkswagen/
-
perlund
- Bilmodell: Skoda Yeti
- Kontakt:
Re: Kan man lita på räckvidden?
I lika stor utsträckning som uppgifterna om bränsleförbrukning för fossiler. De är glädjesiffror.
Jag har "förbeställt" Anmält intresse borde vara mer rätt uttryckt...
Den ser bättre ut än ID4.
Jag har "förbeställt" Anmält intresse borde vara mer rätt uttryckt...
Den ser bättre ut än ID4.
-
perlund
- Kontakt:
wltp ger mer rättvist resultat men de är fortfarande glädjesiffror.
-
perlund
- Kontakt:
EVdatabase ger åtminstone förbrukning under olika förhållanden
https://ev-database.org/#sort:path~type ... g:number=9
Men jag tror nog 20-21 kWh/100 km är mer rimligt men vad vet jag... Jag har ju bara sett den på bild.
https://ev-database.org/#sort:path~type ... g:number=9
Men jag tror nog 20-21 kWh/100 km är mer rimligt men vad vet jag... Jag har ju bara sett den på bild.
-
Cordroy
- Bilmodell: Enyaq
- Kontakt:
Körde nyligen 55 mil , Skåne-Stockholm. Ett stop vid Ionity, likströmsladdare, 30 min. Inga problem. Men stor skillnad på runt 90 km/h vs 115-120. 17 kWh/100 km är görbart vid 90, men runt 115 så är det ca. 25% mer. Elbil för långa sträckor och man måste köra lugnt. I början så får man lära sig hålla koll på siffrorna.
-
Kalejdokom
- Bilmodell: Enyaq iV80 Sportline
- Kontakt:
Gammal tråd, men intressant ämne - det som diskuteras mest gällande elbilar. Själv har jag en Kona Electric 64 kWh sedan i april och nu också en Enyaq iV80 sedan i fredags.
Efter drygt 600 mil i Konan med rätt normal/blandad körning i och runt Göteborgsområdet och en mindre mängd motorvägskörning runt 110 km/h, så ligger förbrukningen strax under WLTP; ca 14 kWh/100 km och drygt 500 km estimerad räckvidd vid full laddning.
Enyaqen har rullat ca 20 mil över helgen och visar redan rätt stabil förbrukning runt WLTP på drygt 17 kWh/100 km.
Så, ja det går att köra elbilar enligt WLTP-förbrukning under "normala" körförhållanden och sommar/höst temperaturer. Vad som händer vid minusgrader och tuffare körstil eller högre hastigheter kan jag inte uttala mig om. Till våren vet jag dock mer om vinterförbrukning.
Efter drygt 600 mil i Konan med rätt normal/blandad körning i och runt Göteborgsområdet och en mindre mängd motorvägskörning runt 110 km/h, så ligger förbrukningen strax under WLTP; ca 14 kWh/100 km och drygt 500 km estimerad räckvidd vid full laddning.
Enyaqen har rullat ca 20 mil över helgen och visar redan rätt stabil förbrukning runt WLTP på drygt 17 kWh/100 km.
Så, ja det går att köra elbilar enligt WLTP-förbrukning under "normala" körförhållanden och sommar/höst temperaturer. Vad som händer vid minusgrader och tuffare körstil eller högre hastigheter kan jag inte uttala mig om. Till våren vet jag dock mer om vinterförbrukning.
-
mem
- Bilmodell: Enyaq 80x Sportline (okt 21)
- Kontakt:
Familjen gjorde en resa Stockholm-Skåne tur och retur förra veckan.
Nu har jag inte kontrollräknat alla laddningar då en "fill-up" på Skoda i Hässleholm (MER) inte dykt upp vare sig i min Powerpass app eller på kreditkortet ännu. Eftersom det inte var någon större mängd jag laddade där kan man nog bortse från den så här vid en snabbsammanställning.
Förutsättningar:
- Bil 80x (lite tyngre än standard 80:an) med förare och 3 passagerare, hund och packning antar jag det blir c:a 250 kg mer än tom bil med enbart chaufför.
- Maxhastighet 105 km/h på motorväg (farthållaren inställd på 108 km/h)
- Yttertemperatur oftast mellan 5-10 grader.
Denna resa blev drygt 100 mil och snittförbrukningen blev typ 21,3 kWh/100 km.
Så utan passagerare och packning samt 20 grader på termometern är nog 17 kWh/100 km inte orimligt på en vanlig 80:a. Jag vet inte hur mycket sämre 80x blir men det får väl utvärderas till sommaren.
Nu har jag inte kontrollräknat alla laddningar då en "fill-up" på Skoda i Hässleholm (MER) inte dykt upp vare sig i min Powerpass app eller på kreditkortet ännu. Eftersom det inte var någon större mängd jag laddade där kan man nog bortse från den så här vid en snabbsammanställning.
Förutsättningar:
- Bil 80x (lite tyngre än standard 80:an) med förare och 3 passagerare, hund och packning antar jag det blir c:a 250 kg mer än tom bil med enbart chaufför.
- Maxhastighet 105 km/h på motorväg (farthållaren inställd på 108 km/h)
- Yttertemperatur oftast mellan 5-10 grader.
Denna resa blev drygt 100 mil och snittförbrukningen blev typ 21,3 kWh/100 km.
Så utan passagerare och packning samt 20 grader på termometern är nog 17 kWh/100 km inte orimligt på en vanlig 80:a. Jag vet inte hur mycket sämre 80x blir men det får väl utvärderas till sommaren.
-
Elektrikern84
- Kontakt:
36 mil på 100 % laddning är ju okay under de förutsättningarna. Lär ju komma lite längre en varmare dag vår/sommar/tidighöst.
-
ronolo
- Bilmodell: V90
- Kontakt:
Kört ca 150 mil med en iv80 senaste veckan. Helt ny på elbilar, kört V90 D4 med ganska tung gasfot senaste tre åren. Som referens har jag snittat ca 0,72 med den. Gick att köra den på 0,4-0.45 om man var försiktig.
Långresa till Danmark med skodan i veckan gav ca 2,3-2,5kwh/mil på nervägen. Motorväg i 110-125. typ 5-8 grader c.
På hemvägen mellan två ionity körde jag nästan v90-snabbt i 20 mil, typ 130-140km/h, då drog den ca 2,8 kwh/mil.
Till vardags spelar förbrukningen ingen större roll kan jag tycka, men på långresa kommer det troligtvis bli lugnare tempo framöver än under min fossila period.
En parantes är att jag inte var förberedd med abonnemang på ionity så vi snittade på drygt 20:-/mil (8,7kr/kwh)
Långresa till Danmark med skodan i veckan gav ca 2,3-2,5kwh/mil på nervägen. Motorväg i 110-125. typ 5-8 grader c.
På hemvägen mellan två ionity körde jag nästan v90-snabbt i 20 mil, typ 130-140km/h, då drog den ca 2,8 kwh/mil.
Till vardags spelar förbrukningen ingen större roll kan jag tycka, men på långresa kommer det troligtvis bli lugnare tempo framöver än under min fossila period.
En parantes är att jag inte var förberedd med abonnemang på ionity så vi snittade på drygt 20:-/mil (8,7kr/kwh)
-
Elektrikern84
- Kontakt:
Fick du inte ett PowerPass när du köpte Skoda?
-
ronolo
- Bilmodell: V90
- Kontakt:
Det fysiska kortet krävs för att kunna aktivera appen. Tog ca en vecka att få hem det.