Start laddning från laddarsidan?
-
ronolo
- Bilmodell: V90
- Kontakt:
Start laddning från laddarsidan?
Hej!
Jag vill schemalägga laddningen via min easee-laddare, men bilen verkar bara godkänna start från Skoda-appen, som inte kan erbjuda schemalagd laddning. Är det verkligen så?
Har inte Tibber.
Jag vill schemalägga laddningen via min easee-laddare, men bilen verkar bara godkänna start från Skoda-appen, som inte kan erbjuda schemalagd laddning. Är det verkligen så?
Har inte Tibber.
-
Kalejdokom
- Bilmodell: Enyaq iV80 Sportline
- Kontakt:
Re: Start laddning från laddarsidan?
Jag laddar via Halo laddbox med inbyggd timer. Bilen laddar så fort timern slår till i laddboxen. Borde inte vara någon skillnad med annan typ av laddbox.
-
Elektrikern84
- Bilmodell: Enyaq
- Kontakt:
Märkligt. Ska ju inte spela någon roll vilken laddbox du har. Laddningen ska starta även om du har ”Schemalagd”
-
patber
- Kontakt:
Jag laddar med easee och smart-laddning, funkar hur bra som helst för mig
-
ronolo
- Kontakt:
Tack ska ni ha. Ni behöver inte använda skoda-appen alls då för att starta laddningen?
-
Kalejdokom
- Bilmodell: Enyaq iV80 Sportline
- Kontakt:
Nej, jag använder inte Skoda-appen. Ansluter bara kabeln från laddboxen och styr sedan laddningen från laddboxens app. Laddningen startar så snart laddboxen startas - antingen manuellt till/från eller via tidkanal. I laddboxen ställer jag också in hur många ampere (laddeffekt) som jag vill ladda med.
Det enda jag ställer in i bilen är hur många procent batteriet skall laddas. När den nivån uppnåtts stoppar bilen laddningen.
Det enda jag ställer in i bilen är hur många procent batteriet skall laddas. När den nivån uppnåtts stoppar bilen laddningen.
-
chlq
- Bilmodell: Enyac iv 80
- Kontakt:
Hej!
Jag försöker få till schemalagd laddning med hjälp av bilens funktion. Det lyckats inget vidare. Är det någon här som fått det att fungera?
Har skapat en ladd position (Hemma) och aktiverat laddning mellan kl. 22:00 - 06:00. Max laddnivå är ställd till 80%. Bilen laddar vid ett par tre tillfällen under natten men når endast 52%. Den har då varken utnyttjat full effekt eller all tillgänglig tid under natten. Blir inte klok på vad det är som händer.
Jag försöker få till schemalagd laddning med hjälp av bilens funktion. Det lyckats inget vidare. Är det någon här som fått det att fungera?
Har skapat en ladd position (Hemma) och aktiverat laddning mellan kl. 22:00 - 06:00. Max laddnivå är ställd till 80%. Bilen laddar vid ett par tre tillfällen under natten men når endast 52%. Den har då varken utnyttjat full effekt eller all tillgänglig tid under natten. Blir inte klok på vad det är som händer.
-
ronolo
- Kontakt:
Jo jag fick igång schemaladdning med ease-boxen. Men det krävs att man sätter åtkomst till "endast nyckel", och att kabeln hålls permanent låst, samt att man inte får inte starta laddning från skoda-appen.
Men du kanske inte har en easee-box?
Men du kanske inte har en easee-box?
-
Elektrikern84
- Kontakt:
ronolo skrev:
> Jo jag fick igång schemaladdning med ease-boxen. Men det krävs att man
> sätter åtkomst till "endast nyckel", och att kabeln hålls
> permanent låst, samt att man inte får inte starta laddning från
> skoda-appen.
>
> Men du kanske inte har en easee-box?
Startar laddningen automatiskt bara du satt i kabeln när du kommer hem? Eller måste du lägga emot en ilagd RFID nyckel först mellan tiden du satt i sladden och schemaladdningen börjar?
> Jo jag fick igång schemaladdning med ease-boxen. Men det krävs att man
> sätter åtkomst till "endast nyckel", och att kabeln hålls
> permanent låst, samt att man inte får inte starta laddning från
> skoda-appen.
>
> Men du kanske inte har en easee-box?
Startar laddningen automatiskt bara du satt i kabeln när du kommer hem? Eller måste du lägga emot en ilagd RFID nyckel först mellan tiden du satt i sladden och schemaladdningen börjar?
-
ronolo
- Kontakt:
Eftersom funktionen "Åtkomst, endast nyckel" är aktiverad så måste jag starta laddningen från appen (har inte programerat någon fysisk RFID).
Förutsatt att du har inställningarna jag nämnt tidigare:
1. stoppa i kabeln
2. lås bilen
3. i easee-appen, ställ in fördröjd start -
tid och knappen "på.
4. klicka en gång på blåa fingeravtrycksknappen. Den byter då utseende till "på", tryck inte igen.
5. klart. Nu står det "Väntar på schema" ovanför bilden på laddaren.
Väljer man att starta/pausa laddningen från skoda-appen eller starta/stoppa laddningen manuellt i easee-appen så måste man göra om alla stegen ovan igen för att få igång schemaladdning är mina erfarenheter.
Förutsatt att du har inställningarna jag nämnt tidigare:
1. stoppa i kabeln
2. lås bilen
3. i easee-appen, ställ in fördröjd start -
tid och knappen "på.
4. klicka en gång på blåa fingeravtrycksknappen. Den byter då utseende till "på", tryck inte igen.
5. klart. Nu står det "Väntar på schema" ovanför bilden på laddaren.
Väljer man att starta/pausa laddningen från skoda-appen eller starta/stoppa laddningen manuellt i easee-appen så måste man göra om alla stegen ovan igen för att få igång schemaladdning är mina erfarenheter.