Fel: Växellåda. Fortsatt färd möjlig.
-
SkodaOctavia2021
- Bilmodell: Octavia 2021
- Kontakt:
Fel: Växellåda. Fortsatt färd möjlig.
Ibland när jag startar bilen och lägger i backen så smäller det till från växellådan och jag får följande felmeddelande: Fel: Växellåda. Fortsatt färd möjlig.
Detta gäller nya modellen av Skoda Octavia, automatlåda.
Efter lite googlande så kan det bero på att batteriet ger för lite kräm och signalerna inte går fram ordentligt när bilen ska kommunicera med växellådan.
Någon som fått liknande eller vet vad det kan bero på? Har laddat batteriet men samma fel kan ändå upprepas.
Jag har kontaktat bilfirmans verkstad och de ska kolla på detta.
Detta gäller nya modellen av Skoda Octavia, automatlåda.
Efter lite googlande så kan det bero på att batteriet ger för lite kräm och signalerna inte går fram ordentligt när bilen ska kommunicera med växellådan.
Någon som fått liknande eller vet vad det kan bero på? Har laddat batteriet men samma fel kan ändå upprepas.
Jag har kontaktat bilfirmans verkstad och de ska kolla på detta.
-
rolfino
- Bilmodell: Skoda Octavia Scout
- Kontakt:
Re: Fel: Växellåda. Fortsatt färd möjlig.
Hej
Fått exakt samma felmeddelande idag (frugan skickade bild på displayen då hon körde till jobbet i morse).
Har inte hunnit felsöka eller kontakta verkstad men är på g.
Fler med samma problem får gärna dela med sig av lösningar, tack.
Rolf
Fått exakt samma felmeddelande idag (frugan skickade bild på displayen då hon körde till jobbet i morse).
Har inte hunnit felsöka eller kontakta verkstad men är på g.
Fler med samma problem får gärna dela med sig av lösningar, tack.
Rolf
-
Jonathannyberg
- Bilmodell: Skoda Octavia MK4
- Kontakt:
Hej,
Hittade ni något fel?
Jag har samma typ av symptom men med texten "Fel: Väljarspak, fortsatt färd möjligt. Kontakta Verkstad"
Hittade ni något fel?
Jag har samma typ av symptom men med texten "Fel: Väljarspak, fortsatt färd möjligt. Kontakta Verkstad"
-
davvanorr
- Bilmodell: Octavia IV
- Kontakt:
Hej
Fick samma meddelande idag. Octavia IV -21. Någon som blivit klok på vad som var felet? Batteriet var helt urladdat när jag skulle köra så ska se hur det ser ut imårrn efter en natt med ladd.
Fick samma meddelande idag. Octavia IV -21. Någon som blivit klok på vad som var felet? Batteriet var helt urladdat när jag skulle köra så ska se hur det ser ut imårrn efter en natt med ladd.
-
Mjukisföris
- Bilmodell: Skoda Kodiaq
- Kontakt:
Hejsan,
Hände mig idag, första gången, Skoda Kodiaq TDI DSG 2018, 7500mil.
Skulle ta paus efter två timmars färd på motorväg, när jag saktar in på en parkering tänds varningslampan och displayen visade "Växellådan i nöddrift. Fortsatt färd möjlig". Startar bilen efter en halvtimmas paus och då utan varning, 15 minuter senare på motorvägen dyker felet upp igen. Bilen rullade som vanligt på D6 på motorvägen men senare på småvägar endast på D2, D4 och D6 med höga varvtal och kännbara växlingar.
Drabbades av urladdat batteri i vintras när det var som kallast. Har funkat bra sen dess men vet inte egentligt skick, men mitt i sommaren och efter två timmars körning dessutom, kan batteriet spöka då?
Ringer verkstad så snart de öppnar!
Hände mig idag, första gången, Skoda Kodiaq TDI DSG 2018, 7500mil.
Skulle ta paus efter två timmars färd på motorväg, när jag saktar in på en parkering tänds varningslampan och displayen visade "Växellådan i nöddrift. Fortsatt färd möjlig". Startar bilen efter en halvtimmas paus och då utan varning, 15 minuter senare på motorvägen dyker felet upp igen. Bilen rullade som vanligt på D6 på motorvägen men senare på småvägar endast på D2, D4 och D6 med höga varvtal och kännbara växlingar.
Drabbades av urladdat batteri i vintras när det var som kallast. Har funkat bra sen dess men vet inte egentligt skick, men mitt i sommaren och efter två timmars körning dessutom, kan batteriet spöka då?
Ringer verkstad så snart de öppnar!
-
Maczonex
- Bilmodell: Octavia
- Kontakt:
Vanligt problem men försöker minnas vad som var orsaken. Köpte en octavia från 2021 hösten 2023 o d meddelandet kom strax efter köpet. Var ingen fara att köra så men de fixade "felet" på garantin.
-
Melleson
- Bilmodell: Octavia
- Kontakt:
Samma här. 7 vxl DSG. Felkod P173600. Hände efter 15 mil. Efter 10 min rast fungerar 3 mil sedan kom felet tillbaka. Bara udda växlar framåt fungerar. Vid tredje stoppet fungerade den 4 km sedan växlade den inte längre än till 3:e växeln! 20 min stopp igen sedan fungerade den 3 mil, d.v.s. hela vägen hem. Får se hur den reagerar imorgon.
-
skidingela
- Bilmodell: Kodiaq
- Kontakt:
Vi har precis drabbats av samma fel på vår Kodiaq från 2018. Har någon fått nåt svar från verkstad vad felet är?
-
Sewa
- Bilmodell: Skoda qodia
- Kontakt:
Vi fick samma fel idag. Vår bil är 2019…
-
Tsoob
- Bilmodell: Karoq
- Kontakt:
Vi har samma problem nu, " växellådan i nöddrift. Fortsatt färd möjlig" bara D2,D4 och D6 funkar... nån som vart med om detta och vet orsak? DSG 7
-
Mjukisföris
- Bilmodell: Skoda Kodiaq
- Kontakt:
Hej igen,
Var in med bilen för diagnos på Skoda service igår. Det är problem med styrdonet för mekatroniken och det behöver bytas ut.
Problemet verkar relativt vanligt och ofarligt och gäller inte växellådan utan 'bara' enheten som kommunicerar med den. Personalen på verkstaden antog att det handlar om otur med dåliga batchar...
Jag har Skoda försäkring, det täcks av delkasko 'Maskin' och i mitt fall landar självrisken på 5.000kr. Jag var rädd för något värre så det känns ok trots allt.
Mjukisföris skrev:
> Hejsan,
>
> Hände mig idag, första gången, Skoda Kodiaq TDI DSG 2018, 7500mil.
>
> Skulle ta paus efter två timmars färd på motorväg, när jag saktar in på en
> parkering tänds varningslampan och displayen visade "Växellådan i
> nöddrift. Fortsatt färd möjlig". Startar bilen efter en halvtimmas
> paus och då utan varning, 15 minuter senare på motorvägen dyker felet upp
> igen. Bilen rullade som vanligt på D6 på motorvägen men senare på småvägar
> endast på D2, D4 och D6 med höga varvtal och kännbara växlingar.
>
> Drabbades av urladdat batteri i vintras när det var som kallast. Har funkat
> bra sen dess men vet inte egentligt skick, men mitt i sommaren och efter
> två timmars körning dessutom, kan batteriet spöka då?
>
> Ringer verkstad så snart de öppnar!
Var in med bilen för diagnos på Skoda service igår. Det är problem med styrdonet för mekatroniken och det behöver bytas ut.
Problemet verkar relativt vanligt och ofarligt och gäller inte växellådan utan 'bara' enheten som kommunicerar med den. Personalen på verkstaden antog att det handlar om otur med dåliga batchar...
Jag har Skoda försäkring, det täcks av delkasko 'Maskin' och i mitt fall landar självrisken på 5.000kr. Jag var rädd för något värre så det känns ok trots allt.
Mjukisföris skrev:
> Hejsan,
>
> Hände mig idag, första gången, Skoda Kodiaq TDI DSG 2018, 7500mil.
>
> Skulle ta paus efter två timmars färd på motorväg, när jag saktar in på en
> parkering tänds varningslampan och displayen visade "Växellådan i
> nöddrift. Fortsatt färd möjlig". Startar bilen efter en halvtimmas
> paus och då utan varning, 15 minuter senare på motorvägen dyker felet upp
> igen. Bilen rullade som vanligt på D6 på motorvägen men senare på småvägar
> endast på D2, D4 och D6 med höga varvtal och kännbara växlingar.
>
> Drabbades av urladdat batteri i vintras när det var som kallast. Har funkat
> bra sen dess men vet inte egentligt skick, men mitt i sommaren och efter
> två timmars körning dessutom, kan batteriet spöka då?
>
> Ringer verkstad så snart de öppnar!
-
Skodannsan
- Bilmodell: Oktavia
- Kontakt:
Samma här. Oktavia 21a automat diesel.