Ny program Software 3.1 Enyaq

I detta forum skriver vi om Skoda Enyaq.
Skriv svar
Galtabäck
Bilmodell: Enyaq
Kontakt:

Ny program Software 3.1 Enyaq

Inlägg av Galtabäck »

Ang uppdatering av Software firmvare till 3.1

Man kan läsa att alla nya WW ID4, 5 kommer nu att uppdateras till 3.1 programvara. Har någon information om när det sker till Skoda Enyaq ?
Som alla som har läst och upplevd nuvarande programversion, vill ha en uppdatering pga den nuvarande inte är bra med massor av buggar i.
Dessutom saknas det många finesser ex, laddning, hitta laddnings play, är den hel, ledig osv. Som finns i 3.1.
patber
Kontakt:

Re: Ny program Software 3.1 Enyaq

Inlägg av patber »

Har inte sett någon närmare info än att befintliga enyaq's ska uppdateras under andra halvan av 2022
Elektrikern84
Kontakt:

Inlägg av Elektrikern84 »

Man ska väl kunna uppdatera OTA om man har 3.0?
EspenS
Bilmodell: Kodiaq
Kontakt:

Inlägg av EspenS »

Elektrikern84 skrev:
> Man ska väl kunna uppdatera OTA om man har 3.0?

Ja, og nye Enyaq som har blitt levert siden mai-juni, har dette.
Mange fine finesser med den nye programvaren.

Selv får jeg ikke bil før uti oktober...
Agile
Bilmodell: 80x SL
Kontakt:

Inlägg av Agile »

Har en dialog med skoda på grund av att min bil inte fungerat sen dag 0 ( jag är nog sist som fick 0795 och som inte fungerar alls o jag får inte uppdaterat till 3.0 för det har tyskarna bestämt) men enligt dom så prioriteras att få ut 3.0.först innan 3.1 är aktuellt o det skall enligt dom påbörjas i August...brev skickas ut till berörda o man tar det i turordning...låter som det kommer ta ett tag så 3.1 lär vänta...min gissning om man ska se på den hastighet som allt annat sker med så...långt in på 2023
bjorn2022
Bilmodell: Skoda Enyaq IV-60
Kontakt:

Inlägg av bjorn2022 »

Köpte min Skoda Enyaq i Okt 2021 och den har programvara 0792. Har frågat om uppdateringar på Skoda (Södertälje) men de vet inget. Mailat kundtjänst på Skoda under lång tid och första sa de kvartal kommer uppdatering. Sen sa de under kvartal 2 kommer stora v3.0 uppdatering. Då även det kvartal gått sa det att det kommer under nästa kvartal. De har inte svar på om man får det genom OTA eller måste till verkstad. Har frågat verkstad om det finns uppdatering till min bil i systemet men det finns det inte ännu (juli 2022). Så det är bara att vänta---Är det någon som vet något mera? Jag ser att vissa har programvara 0795.
Skoda Enyaq IV 60
@ndread
Bilmodell: Enyaq 80x sportline
Kontakt:

Inlägg av @ndread »

Har nu fått 3.0 uppdateringen till min 80x. Nu här den fungerat perfekt på vintervägen.... Men jag hade för mig att det skulle komma ett "snow mode" någon som vet något om det?
Agile
Kontakt:

Inlägg av Agile »

Nix ..inte på den nerladdade versionen bara på den från fabrik. Kanske det kommer som en OTA senare men tveksamt. Det finns 2 versioner av 3.0.0 ..den som levereras från fabrik och den som är sk uppgradering. De har samma plattform men skiljer lite i detaljerna...
bmw_ixen
Bilmodell: Enyaq iV80
Kontakt:

Inlägg av bmw_ixen »

Lämnade in min 2022 iv80 16/12 2022. Fick hämtat ut den med 3.0 5/1 2023. Allt funkar fint än så länge...
Hade bara strul med assistansen och att den inte rörde sig ur fläcken en gång i november 2022. Men när bärgaren kom gick den som vanligt...
Det tillkom ju "funktioner" i appen med låsa / låsa upp eller ja det funkar ju inte. Kollegan frågade mig om jag visste vart funktionen tagit vägen innan jag visste/fått den i appen. Hans hade funkat, men slutat funka.
bjorn2022
Bilmodell: Skoda Enyaq IV-60
Kontakt:

Inlägg av bjorn2022 »

Någon som fått ME3.1 genom OTA?
Agile
Kontakt:

Inlägg av Agile »

bjorn2022 skrev:
> Någon som fått ME3.1 genom OTA?

Enligt "ryktet" slutet av Q1 börjar man rulla ut uppdateringarna men med de vanliga förseningarna som är blir det väl i höst :roll:
mem
Bilmodell: Enyaq 80x Sportline (okt 21)
Kontakt:

Inlägg av mem »

Jag fick ett mejl från min Skoda-handlare idag (10e januari) vid lunchtid om att det nyligen släppts ny programvara och om man är osäker på om bilen blivit uppdaterad så kan man kontakta dem.

Blir spännande i morgon när jag ska ta ut bilen efter några dagar utan behov av bilen.
Agile
Kontakt:

Inlägg av Agile »

mem skrev:
> Jag fick ett mejl från min Skoda-handlare idag (10e januari) vid lunchtid
> om att det nyligen släppts ny programvara och om man är osäker på om bilen
> blivit uppdaterad så kan man kontakta dem.
>
> Blir spännande i morgon när jag ska ta ut bilen efter några dagar utan
> behov av bilen.

Hur gick det? //
engel
Kontakt:

Inlägg av engel »

Idag fick jag meddelande om att något skulle installeras när jag stängde av bilen. Men uppfattade aldrig om det var ME3.1. Men någon som vet vad ME3.1 innebär? Lyckas inte hitta det på nätet.
Agile
Kontakt:

Inlägg av Agile »

Den heter 0561...o det största i den är enligt min uppfattning att bilen blir redo för plug&charge på Ionity. Men envisa rykten för gällande att den inte blir tillgänglig förrän slutet av Q1..alltså mars..men nån ska vara först👍
Peli65
Bilmodell: Enyaq 80
Kontakt:

Inlägg av Peli65 »

Vi fick nya mjukvaran för den skulle lösa felet med superladdningen.
Men måste säga att Skoda Enyaq 80 har den absolut sämsta mjukvaran och Skoda eller hela Vag har otroliga problem med mjukvaran.
Nu har vi en elbil som inte går att ladda på superladdade så långkörningar är värdelöst.
Och Skoda bara skyller på allt men ingen lösning.
Och nu måste man trycka ok varje gång man sätter sig i bilen för att bekräfta att du är du? Och när man frågar Skoda varför så säger dom gdpr?
Och att alla har så! Vilket är lögn inte tesla Volvo mm.
Nä aldrig mer en bil från vag
bmw_ixen
Bilmodell: Enyaq iV80
Kontakt:

Inlägg av bmw_ixen »

Har du fått 3.1 eller är det 3.0? Det är så sjukt mycket mjukvara i bilar och jag kan tänka mig att det är lurigt för tillverkarna att hålla ordning på allt... Men än värre för verkstäderna. Till synes samma pryl HW kan ha olika SW och blandra man dem så går allt åt skogen.
Bg53
Kontakt:

Inlägg av Bg53 »

Har laddat ner uppdateringar men uppenbarligen inte 3.1? Står fortfarande 3.0 under System. Vet någon var man kan se revisionshistorik?
Agile
Kontakt:

Inlägg av Agile »

Bg53 skrev:
> Har laddat ner uppdateringar men uppenbarligen inte 3.1? Står fortfarande
> 3.0 under System. Vet någon var man kan se revisionshistorik?

Står det 3.0.0 så är det den...när vi får 3.1 kommer det inte stå 3.1 någonstans utan den heter då 0561... där det idag står 0333.. där det står 3.0.0 kommer vara tomt... VAG logik 😄.
Revisionsläget har jag oxo frågat om men fått det något spydiga svaret att " vad har du för intresse av det till?".. jaja VAG o i detta fallet skoda har gjort det löjligt enkelt för mig att inte välja dom som leverantör av nästa elbil.
Skriv svar