Funderar på husvagn

I detta forum skriver vi om Skoda Enyaq.
mem
Bilmodell: Enyaq 80x Sportline (okt 21)
Kontakt:

Funderar på husvagn

Inlägg av mem »

Hej!

Har någon erfarenhet av att dra husvagn eller tungt släp med en Enyaq?

Jag och frun ska åka till Husvagnsmässan i Jönköping som går av stapeln nästa helg. Familjen har fastnat lite för campinglivet även om vi hittills bara bott i campingstuga eller B&B. Husbil är både dyrt och man vill inte gå tillbaka till diesel när man väl valt elbil...

Om man googlar finns det en del okej husvagnar man får dra med en 80X (max 1200kg om man har BE-kort). Troligen finns det tyvärr inte vinterbonade (klassade till -15C) i liten storlek längre, så troligen får man skippa detta med vintercampande i husvagn.

Denna artikel och film gjord av Carwow i England när de testar allt möjligt; 4 passagerare, skidbox, cykel på taket och husvagn.
https://insideevs.com/news/566670/carwow-ev-range-towing-efficiency/
https://www.youtube.com/watch?v=mmQJUW-VyRY
Husvagnen i testet väger ~900kg och har en totalvikt på ~1000kg och i England får de kör 60mi/h vilket är betydligt fortare än i Sverige. Min gissning är att man får en räckvidd omkring 20mil med en 80X och någon liknande husvagn. Finns det någon som har erfarenheter?

MVH
// mem
Kalejdokom
Bilmodell: Enyaq iV80 Sportline
Kontakt:

Re: Funderar på husvagn

Inlägg av Kalejdokom »

Ingen erfarenhet av husvagn, men har kört ett flyttlass med 11-kubiks-kärra - och det gick ju hur fint som helst. Misstänker att dragvikten då tangerade max för min vanliga iV 80, 1000 kg.
Det enda att betänka är ju, som du också nämner, att elförbrukningen ungefär dubbleras. Bara tuta och köra!
ronolo
Bilmodell: V90
Kontakt:

Inlägg av ronolo »

Galen elförbrukning och svårt att ladda med kärra påkopplad på många ställen ger att man behöver vara lite av en fantast för att köra husvagn med en Enyaq är min åsikt. Kräver lite planering.

Väldigt fin att dra släp med för övrigt tycker jag.
mem
Kontakt:

Inlägg av mem »

Att koppla bort vagnen vid laddning ser jag inte som något större problem, visst blir det några minuter extra men jag tror de största tidsförlusterna är att man bara får köra i 80 och att man måste ladda oftare.

Nu verkar våra planer gå i stöpet då importörens/tillverkarens viktsiffror inte alls stämmer med de siffror som hamnade i "bilregistret". Jag har begärt kontrollvägning av vagnen då det för vår del är den faktiska tjänstevikten som är det viktiga men om Transportstyrelsen har rätt skulle vi bara kunna lasta 41 kg och det räcker väl nätt och jämt till det viktigaste (sänglinne, husgeråd och lite mat i kylen). Annat som förtält, campingstolar, grill osv är bara att glömma och då blir det inget köp.
Säljaren visste från första diskussionen att vi inte kan dra mer än 1200 kg så det är inget problem mellan oss men det är trist att drömmarna går i sank för att de håller med glädjesiffror...
mem
Kontakt:

Inlägg av mem »

Nu har den tilltänkta husvagnen kommit till handlaren, efter lång väntan. De har kontrollvägt vagnen och då verkar tillverkarens siffror stämma, så varför Transportstyrelsen har drygt 60kg högre värde förstår jag inte.

Eftersom det nu gått några veckor med total tystnad hade vi ställt in oss på att det inte skulle bli någon affär. Så nu lutar det åt att vi backar ur istället med tanke på elpriset och ränteläge...
mem
Kontakt:

Det blev husvagn

Inlägg av mem »

Hej!

Det blev inget med den tilltänkta husvagnen, inte beroende på vikten utan på att jag inte lyckades pruta tillräckligt för vår ekonomi.

Det visade sig att när säljaren åkte till besktningen för kontrollvägningen så stämde tillverkarens siffror medans Transportstyrelsen lägger på "moms" för att räkna in typ vattentankar och "normal" packning.

Det blev en likadan hursvagn men 2022-års modell istället för 2023. Vagnen vi köpte tillverkades i våras och hade en ägare från juli-september men sedan uppgraderade de till en "vintervagn". Så den är begagnad på pappret men ser helt ny ut.

Nu har vi kört 23 min, från handlaren och hem. Först 14 mil i "Normal"-körläge med en snitt förbrukning på 36,7 och sedna samt 9 mil i "Eco"-körläge med en förbrukning på 33,7.
Första etappen gick i princip bara i 80 km/h medans den andra stäckan bitvis även gick i 70 mk/h. Båda delarna i +8,0 graders värme. Om den något mindre förbrukningen berodde på Eco-läget eller den något lägre medelhastigheten är svårt att säga.

Så mina spekalationer om en räckvidd omkring 20 mil med denna 1200kg-vagn verkar stämma ganska bra, man bör kunna få ut ett par mil till i vackert väder eller så...

MVH
// mem
Skriv svar