Oljelampan blinkar rött

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
rickardhv
Bilmodell: Fabia
Kontakt:

Oljelampan blinkar rött

Inlägg av rickardhv »

Oljelampan blinkar som sagt i röd färg och piper. Olja på påfyllt.
När jag startar bilen kommer felmeddelandet inte upp utan det kommer först när jag börjar köra lite.
Jag har läst lite på andra forum om ev givare som pajat osv men inget konkret.
Känner någon igen detta problem?
Det är en Fabia 1.4 från 2003. Miltal ca 12k.
Första gången detta hände va idag när jag skulle till Biltema.
Snäll hjälp mig!
lychnis
Bilmodell: Skoda fabia
Kontakt:

Re: Oljelampan blinkar rött

Inlägg av lychnis »

Jag har samma problem på min fabia combi 1,2 från 2004. Har haft den inlämnad på 2 ställen för att bilen varnar för oljetrycket, men utan att få ordning på det. Verkar vara något sorts klurigare elfel.
sm0uan
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Re: Oljelampan blinkar rött

Inlägg av sm0uan »

Det är ju avgörande viktigt att veta om det är en felaktig indikering eller inte. "Förr i världen" brukade man sätta in en manometer där trycksensorn sitter och på riktigt mäta oljetrycket med varm motor. Då visste man om det var panik eller inte... Beroende på sensorns konstruktion och kvalitet, kan det vara fel på just sensorn, så den larmar för lågt tryck fastän det är helt OK, men om man inte vet, så kan man ju förstöra motorn. Mitt allmänna förslag om man får oljetryckslarm fast det är rätt mängd olja i motorn, är att verifiera om det är ett problem eller inte. Om sensorn inte är dyr/svår att byta, kan man ju se till att få det gjort till att börja med.
Skriv svar