Multifel

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
awes11
Bilmodell: Fabia, Octavia
Kontakt:

Multifel

Inlägg av awes11 »

På Fabian (-09) slutade plötsligt följande att fungera: Kupefläkt, parkeringshjälp och kurvljus. Klimatdisplayen blinkar med "8:or" när tändningen slås på men går till normalläge efter ett antal sekunder (fläktarna fortfarande döda). Backsignalen ljuder cirka 1,5 sekunder då backen läggs i utan att något finns bakom bilen.
Om man trycker på "defroster" hör man att inställningar görs (troligen spjäll(?)), men ingen fläkt startar.

Dessa fel stämmer väl med säkring B9 och/eller B22 som dock båda är hela. Misstänkte kabelbrott, men efter demontering av innerpaneler i bakluckan kan jag mäta att ledningarna från B9 och B22 har spänning fram till kontrollenheten för parkeringssensorerna. Likaså är jordledningen till kontrollenheten för parkeringssensorerna ansluten till jord.

Någon som har en idé vad som kan vara felorsaken? Något med CAN-bussen?

Tänker kontrollera alla andra säkringar imorgon men har svårt att tro det är lösningen...

Tacksam för hjälp/idéer.
sm0uan
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Re: Multifel

Inlägg av sm0uan »

Kan tyvärr inte vara till nån konkret hjälp med just detta fel, men ett tips är att skaffa en Hayne's mekarhandbok. Visserligen på engelska, men det kanske funkar. Finns på "Skruvat" och på andra ställen, inte så dyr. Jag skaffade en när min Fabia gen. II började dumma sig. Man får i alla fall ett hum om hur saker är kopplade etc. även om man inte alltid kan fixa själv.

Tyvärr verkar många system (kupéfläkt bl.a) styras via nån sorts centralenhet, som säkert har nån mikroprocessor och "firmware" som kan bli korrupt. På min bil blev kupéfläkten ostyrbar och då bytte märkesverkstaden fläktmotorn à 10.000:-, vilket funkade i 30 minuter. Sen hade de bilen i tre veckor (på egen bekostnad, tackolov) innan den blev OK och man var sällsynt tystlåten om vad som gjorts... ordet "styrenhet" nämndes, men inte mycket annat. Bilens motor självdestruerade tyvärr ett halvår senare (kamremmen kuggade över, mitt i ett bytesintervall(!)) och det var inte värt att få det fixat. Synd på en annars trevlig bil.
awes11
Bilmodell: Fabia, Octavia
Kontakt:

Re: Multifel

Inlägg av awes11 »

Var länge sen, men inser att jag aldrig uppdaterade...

Felsökning och felkoder på Skoda-verkstad (2800 kronor) sa att kupéfläkten var boven och att man kunde byta den för 11000 plus material.

Rev ratt, air bags, instrument och instrumentbräda i egen regi för att komma åt fläkten vilken byttes (tillsammans med en resistor) och problemet försvann. För en lekman cirka 20 timmars arbete.
Felet har inte återkommit efter detta. :D
Skriv svar