Jag köpte nyligen en Skoda Fabia 2021 automat m startknapp. Bilen går bra, men jag fattar inte logiken runt avstängningen.
Avstängning:
- Trycker ner bromspedalen
- Lägger i läge P
- I de fall som motorn i detta läge stängs av med automatiska start/stopp-funktionen så att bilen är ”halvigång” (kontrollpanelen är igång, men motorn är av) så får jag sen problem, se nedan
- Trycker jag på start/stopp-knappen så startar nu motorn upp (jag vill i detta läge stänga av helt, inte starta motorn!)
- Jag trycker en gång till på knappen och motorn stängs då av.
Ibland har jag lyft foten från bromspedalen och sedan tryckt ner den igen innan jag tryckt på knappen och lyckats få bilen från ”halvavstängd” till ”helavstängd” med ett tryck utan att starta om motorn. Fast det funkar bara ibland.
Någon som vet hur jag borde göra för att gå från motor av till hela bilen av (utan att först dra igång motorn igen)?
Jag känner mig urkorkad och saknar den gamla hederliga bilnyckeln i förra Fabian. Vore väldigt tacksam för info om hur man ska göra för att få det att funka.
Amatörfråga: Stänga av med start/stopp-knapp
-
Fabia ägare
- Bilmodell: Fabia
- Kontakt:
-
vebbencom
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
Re: Amatörfråga: Stänga av med start/stopp-knapp
Jag har gjort så att när motor gått i ”viloläge” när jag ska stänga av den så lägger jag i parkering och handbroms, som jag gör när jag ska parkera, och sedan tar bort foten från bromsen för att sedan trycka på startknappen.
Då stängs viloläget av och bilen är avstängd.
Då stängs viloläget av och bilen är avstängd.
-
Fabia ägare
- Bilmodell: Fabia
- Kontakt:
Re: Amatörfråga: Stänga av med start/stopp-knapp
Tack! Jag får testa och se om jag får till det. Jag har nog haft foten på bromsen.