Installera extraljus?
-
specman
- Inlägg: 58
- Blev medlem: 4 november 2018, 19:17
- Ort: Södertälje
- Bilmodell: Skoda Octavia MK3
- Kontakt:
Installera extraljus?
För det första så borde det finnas en flik med Octavia 3, (2013-)
Sen kom jag till frågan, hur har vi installerat era extraljus för Octavian. Jag har en 2015 1.6TDI utan xenon. Har skaffat en LED ramp på över 500w ifrån asien, självklart så får man räkna med att några 100w försvinner på china saker :) men blir nog bra endå.
Att koppla in extraljus är ju rätt basic, men det som är fundersamt är ju styrspänningen till relät. Om jag drar den till helljusen så kommer felkoder då komma upp? eller? Läste någonstans att någon drog det genom någon plint?
Köpte denna kabelsats.
https://www.xenonkungen.com/se/xenon/kablar-kontakter/extraljus-relakablage.html
Alla tips är bra...
// Patrik
Sen kom jag till frågan, hur har vi installerat era extraljus för Octavian. Jag har en 2015 1.6TDI utan xenon. Har skaffat en LED ramp på över 500w ifrån asien, självklart så får man räkna med att några 100w försvinner på china saker :) men blir nog bra endå.
Att koppla in extraljus är ju rätt basic, men det som är fundersamt är ju styrspänningen till relät. Om jag drar den till helljusen så kommer felkoder då komma upp? eller? Läste någonstans att någon drog det genom någon plint?
Köpte denna kabelsats.
https://www.xenonkungen.com/se/xenon/kablar-kontakter/extraljus-relakablage.html
Alla tips är bra...
// Patrik
-
fabbe1
- Inlägg: 1519
- Blev medlem: 21 februari 2020, 19:17
- Ort: Nyköping
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
Sv:Installera extraljus?
Kopplade in elen till dragkrok genom att bara tjuva till allt på Fabia 1,2 2011, vart inga felkoder.
-
specman
- Inlägg: 58
- Blev medlem: 4 november 2018, 19:17
- Ort: Södertälje
- Bilmodell: Skoda Octavia MK3
- Kontakt:
Sv:Sv:Installera extraljus?
Till dragkroken? Man vill ju ha extraljusen på när man slår på helljusen. Finns det en sådan kabal till dragkroken?
-
fabbe1
- Inlägg: 1519
- Blev medlem: 21 februari 2020, 19:17
- Ort: Nyköping
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Installera extraljus?
Jag menar bara att jag fick inga felkoder trots att jag tjuvade till bakljus, blinkers och bromsljus så därför tror jag inte att du får det när du tjuvar styrström till extraljusrelät.
-
andreas1
- Inlägg: 4332
- Blev medlem: 28 juni 2019, 08:55
- Ort: Kävlinge
- Bilmodell: Skoda. pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Installera extraljus?
Ja man kan chansa o tjuva signalen.
Har du otur o där är cambus bränner man boxar..
Då kostar det lite
Ring skoda o hör så får du svar direkt.
Bilar med canbus säljs en kabelsats som kopplas in i avsedd plats sen låser biltillverkaren upp porten o allt funkar.
Har du otur o där är cambus bränner man boxar..
Då kostar det lite
Ring skoda o hör så får du svar direkt.
Bilar med canbus säljs en kabelsats som kopplas in i avsedd plats sen låser biltillverkaren upp porten o allt funkar.
-
specman
- Inlägg: 58
- Blev medlem: 4 november 2018, 19:17
- Ort: Södertälje
- Bilmodell: Skoda Octavia MK3
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Installera extraljus?
Skulle byta ut baklampor vid numerplåten till LED, och då larmade den för att det var trasiga lampor.
Hur som haver så ringde jag Skoda idag och han verkade väldigt kund-kåt och det enda han sa var att han måste ha in bilen. Jag sa då till han att jag absolut gör detta själ. Pratade dock med xenonkungen där jag beställde kablar ifrån till rampen och dom sa att det troligen inte behövs då det mer är om det sitter xenon lampor på.
Jag kan tycka att det är så liten signal man tjuvar så det borde inte vara nå problem. Det är ju inte så att signalen till relät ska driva lamporna.
Får jag inge bra svar så får jag allt testa mig fram. Att man skulle bränna något känns rätt osanolikt. Möjligen att en felkod kommer upp eller dyligt men det går ju och reseta i värsta fall.
Hur som haver så ringde jag Skoda idag och han verkade väldigt kund-kåt och det enda han sa var att han måste ha in bilen. Jag sa då till han att jag absolut gör detta själ. Pratade dock med xenonkungen där jag beställde kablar ifrån till rampen och dom sa att det troligen inte behövs då det mer är om det sitter xenon lampor på.
Jag kan tycka att det är så liten signal man tjuvar så det borde inte vara nå problem. Det är ju inte så att signalen till relät ska driva lamporna.
Får jag inge bra svar så får jag allt testa mig fram. Att man skulle bränna något känns rätt osanolikt. Möjligen att en felkod kommer upp eller dyligt men det går ju och reseta i värsta fall.
-
andreas1
- Inlägg: 4332
- Blev medlem: 28 juni 2019, 08:55
- Ort: Kävlinge
- Bilmodell: Skoda. pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Installera extraljus?
Nä det är inte stort uttag till signalen men det är ofta ojämt .
Volvo tog 4tusen för boxen som brann men som du förklara verka mek inte ha något bra svar utan bara vill ha bilen så då är det nog lugnt.
Kan tyckas lite fult att dom inte bara är ärliga .
Volvo tog 4tusen för boxen som brann men som du förklara verka mek inte ha något bra svar utan bara vill ha bilen så då är det nog lugnt.
Kan tyckas lite fult att dom inte bara är ärliga .
-
specman
- Inlägg: 58
- Blev medlem: 4 november 2018, 19:17
- Ort: Södertälje
- Bilmodell: Skoda Octavia MK3
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Installera extraljus?
Sen är det ju olika vem kan kommer till såklart. Men har pratat med xenonkungen som säger att det är ok då det inte är xenon, har pratat med en på instagram som utfört detta på en likvärdig octavia och han säger också att det är utan problem.
När det kommer till att montera LED så blir ju spänningen så lite att den inte tror att lampan är hel. Om samma stuck är här att det matas fram 10v i en kabel och 0.2v går till en annan linje så borde resultatet bli 9.8v. Och verkar knepigt om man skulle bränna ett kort om spänningen blir mindre. Om man inte kopplar fel o matar tex 12v batteriet in till signalkabeln?
Hur som haver så hoppas jag få sakerna innan helgen så får man testa. Får ta många bilder och posta här. Om jag får till det dvs :)
PS! Alla tips är bra.
När det kommer till att montera LED så blir ju spänningen så lite att den inte tror att lampan är hel. Om samma stuck är här att det matas fram 10v i en kabel och 0.2v går till en annan linje så borde resultatet bli 9.8v. Och verkar knepigt om man skulle bränna ett kort om spänningen blir mindre. Om man inte kopplar fel o matar tex 12v batteriet in till signalkabeln?
Hur som haver så hoppas jag få sakerna innan helgen så får man testa. Får ta många bilder och posta här. Om jag får till det dvs :)
PS! Alla tips är bra.
-
andreas1
- Inlägg: 4332
- Blev medlem: 28 juni 2019, 08:55
- Ort: Kävlinge
- Bilmodell: Skoda. pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Installera extraljus?
Hmm förstår inte hur du menar med 10volt mm .
Du ska väl styra det med relä??
Jag är inte jättepåläst på just det utan det är vad jag själv blivit varnad för av bra folk i branchen .
Vad jag vet är att om kablarna är lindade runt varandra eller ovanligt tunna ska man absolut inte koppla in sig..
Har varit med när box byttes på volvo.
När mek såg att det fanns extraljus sucka han o visste direkt så det har tydligen hänt mer än en gång.
Har även för mig att man inte har 12volt vid mätning av kablarna utan canbus är 8-10 volt.
Du ska väl styra det med relä??
Jag är inte jättepåläst på just det utan det är vad jag själv blivit varnad för av bra folk i branchen .
Vad jag vet är att om kablarna är lindade runt varandra eller ovanligt tunna ska man absolut inte koppla in sig..
Har varit med när box byttes på volvo.
När mek såg att det fanns extraljus sucka han o visste direkt så det har tydligen hänt mer än en gång.
Har även för mig att man inte har 12volt vid mätning av kablarna utan canbus är 8-10 volt.
-
specman
- Inlägg: 58
- Blev medlem: 4 november 2018, 19:17
- Ort: Södertälje
- Bilmodell: Skoda Octavia MK3
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Installera extraljus?
Nej man har inte 12v vad jag vet. Men det var ett exempel. Om vi säger 5v. Och vi har en matning fram till helljuset med 5v för matningen av signalen. Och om du då kopplar på detta till ett relä i 86 där signalen som ska in till relät som öppnar upp 12v spänningen till lampan ifrån batteriet.
Då tjuvar du ju spänning ifrån den signalen till en annan enhet (relät) och då kommer såklart den spänningen att fördelas. Nu tror jag inte relät behöver många volt för att slå till. Men det är ju inte så att det blir mer spänning in till någon box för att du tjuvar spänning till ett relä. Utan konsekvensen kan ju bara bli att spänningen bli mindre någonstans. Och då om man har otur så larm om trasig lampa.
Men att man skulle bränna en box känns rätt osannolikt om man inte kopplar helt tokigt såklart? Om boxarna inte är extremt dåliga och skulle gå sönder vid spänningsdippar men då skulle ju dessa gå sönder även om lampan gick sönder.
Kan såklart ha fel :)
Då tjuvar du ju spänning ifrån den signalen till en annan enhet (relät) och då kommer såklart den spänningen att fördelas. Nu tror jag inte relät behöver många volt för att slå till. Men det är ju inte så att det blir mer spänning in till någon box för att du tjuvar spänning till ett relä. Utan konsekvensen kan ju bara bli att spänningen bli mindre någonstans. Och då om man har otur så larm om trasig lampa.
Men att man skulle bränna en box känns rätt osannolikt om man inte kopplar helt tokigt såklart? Om boxarna inte är extremt dåliga och skulle gå sönder vid spänningsdippar men då skulle ju dessa gå sönder även om lampan gick sönder.
Kan såklart ha fel :)
-
specman
- Inlägg: 58
- Blev medlem: 4 november 2018, 19:17
- Ort: Södertälje
- Bilmodell: Skoda Octavia MK3
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Installera extraljus?
Om inte relän funkar så att den tar bakspänning ifrån batteriet när den slår till och det går in till signalen. Men känns knäppt om relän skulle vara byggda så.
-
specman
- Inlägg: 58
- Blev medlem: 4 november 2018, 19:17
- Ort: Södertälje
- Bilmodell: Skoda Octavia MK3
- Kontakt:
Sv:Installera extraljus?
Då det inte går och lägga in bilder här så gjorde jag en youtube klipp med bilder.
https://youtu.be/StaF-X7J9co
https://youtu.be/StaF-X7J9co
-
blue2017
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 15 juli 2023, 21:32
- Bilmodell: octavia combi
- Kontakt:
Re: Installera extraljus LED ramp med XBB Octavia 3 2020?
231022 installerade 2-rad 200 w LED ramp med ljusspridning även sidledes på en Octavia kombi 2020 med halogen H7 på bilen. https://www.j-spec.se/exterior/belysning/extraljus/led-extraljuspaket/led-ramp-paket-dubbelradig-20-552mm-aurora-50.0.385249.1 Satte den där skylten sitter. En rostfri monteringsplatta med 2 monteringsöron för underliggande fästen på rampen. Den rostfria plattan ligger då bakom rampen och den skruvades med maximalt antal monteringsskruvar 25 mm antikorrionsbehandlade (ca 20 stycken) i plasten. Det blir väldigt stadigt. Det ska inte finnas el mm bakom plasten där skylten sitter original. En del bilar har radar, den svarta fyrkanten mitt på grillen-precis nedanför där du öppnar huven. Den får inte blockeras skymmas av något. Inga problem när rampen sitter som i detta fallet, rampen ligger en bit under. Fördel är att montera rampen så högt som möjligt. 10 cm högre gör skillnad på flera sätt samtidigt blir monteringen snyggare tycker jag. Skylten satte jag på en 50x50x reg skyltens längd ca ALU vinkel 90 grader ca 3 mm tjockt gods i samma 2 öron som fästena till rampen sitter i. Regskylt och led ramp sitter i samma nivå - jäms med i framkant = med fullt synlig skylt. Elen = plus och jord på batteriet samt signal från den vita tråden med svart linje på som går in intill vänster halvljus, skala bort lite skyddstejp så kommer du åt. Jag använde XBB switchlight modell 1 idag heter den modell 4, version 4. man sätter en sensor över den vita helljustråden och får då signalimpuls till XBB. Läs deras manual: https://www.xbb.nu/sv_se/xbb-lightswitch/ och https://www.xbb.se/wp-content/uploads/2021/03/Manual_XBB_LS_SE.pdf Det blev ett fantastiskt bra ljus både framåt och åt sidorna. Supernöjd! Har tidigare haft 3 stycken 9 tum. Lycka till!

