Centrallås

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
fabbe1
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Centrallås

Inlägg av fabbe1 »

Ofta när man stänger dörren på förarsidan så låses bilen, någon som vet lösningen på felet ?
Fabia 1,2 2011 11000 mil.
sm0uan
Kontakt:

Re: Centrallås

Inlägg av sm0uan »

Jag har tyvärr inget svar att ge, men centrallåssystemets styrande logik (ha!) verkar ha konstruerats av nån som rökt nån konstig svamp. Det finns för många tänkbara variabler (låsning vid viss hastighet, låsning efter viss tid...) och om det är nåt fel/glapp i dörrsensorn för förardörren så att det inte registreras att förardörren öppnats, blir det ännu mer spännande. För att inte tala om "Safe-låsningen" där folk kan bli helt inlåsta utan möjlighet att komma ut ur bilen. Jag undrar om inte den mest personsäkra lösningen är att gå till en Škodaverkstad och be dem kolla och programmera om systemet så att det funkar på ett sätt en vanlig människa kan förstå...
fabbe1
Kontakt:

Inlägg av fabbe1 »

Håller verkligen med om det du skriver. Får nog leva med felet tills vidare.
Thomas Waltari
Bilmodell: Skoda Fabia 6Y
Kontakt:

Inlägg av Thomas Waltari »

Hade samma problem. Beställde från Autodoc ett nytt dörrlås till förardörren (RIDEX 1361D0004) kostade inkl frakt och moms ca 450 SEK.
Bytte låset och alla problem med självlåsningen har upphört. Som bonus så behöver man inte slå in dörren då man stänger den.
fabbe1
Kontakt:

Inlägg av fabbe1 »

Stort tack för informationen !
NorrlandsFabia
Bilmodell: Fabia 1.2 HTP
Kontakt:

Inlägg av NorrlandsFabia »

fabbe1 skrev:
> Ofta när man stänger dörren på förarsidan så låses bilen, någon som vet
> lösningen på felet ?
> Fabia 1,2 2011 11000 mil.
Jag har en Fabia med samma problem och dissekerade centrallåsenheten i förardörren. Det finns en microbrytare i enheten som kan glappa och påverkas för ingenting och den triggar låsning av hela bilen när som helst ibland. Min lösning var att byta centrallåsenheten och problemet försvann.
fabbe1
Kontakt:

Inlägg av fabbe1 »

Verkar faktiskt som jag haft maximal otur och fått en låskista med samma fel som originalet.
Skriv svar